Dit øl bliver ikke mere klart af omstikning. Bundfaldet i dine flasker er
sandsynligvis primært gær fra karboneringen.
Hvis du stiller gærspanden skråt, så hanen er hævet nogle cm, et par timer
inden du tapper. Vil bundfaldet glide væk fra hanen, så du ikke får
hvirvlet gæren op.
Hvis du har mulighed for det, vil afkøling til tæt på frysepunktet få gæren
til at bundfælde. Jeg flaskekarbonerer ikke, så jeg ved ikke om det vil få
indflydelse på karboneringen. Men jeg vil tro der stadig er gærceller nok i
øllet til at karbonere det.
HUSK at afkøle langsomt - 1°C per time burde sikre at gæren ikke bliver
stresset og "kaster op" i øllet.

/Preben