Date: Thu, 1 Jan 2015 23:36:39 +0100
From: k...@aigis.dk
To: brygforum@lists.haandbryg.dk
Subject: Re: [Brygforum] Flaskekarbonering of flaskestørrelse...

    Interessant spørgsmål. Ud fra en teoretisk betragtning så vil det gå
    lige hurtigt (eller langsomt om du vil). Betingelserne for
    karbonering er de samme som gælder for gæring i øvrigt, dvs.:
    temperatur, PH-værdi, sukker-koncentration og
    gærcelle-koncentration. Det er de fire faktorer, der har indflydelse
    på gæringsforløbet herunder hvor hurtigt det forløber og de fire
    faktorer må anses for at være ens uanset størrelsen på flaskerne.
    Men det bliver interessant at se, hvad dine empiriske undersøgelser
    når frem til.

    vh. Klaus A.

    Den 01-01-2015 kl. 15:18 skrev
      Christian Scheffel:

      Hej! Når nu man har noget øl der skal være hurtigt
        klart og det skal flaskekarbonere,  mon så det går hurtigst på
        store eller små flasker? Jeg har tappet det på flere
        størrelser.  Nogle teoretiske meninger eller praktiske
        erfaringer med det?

                                Denne e-mail er fri for virus og malware idet
avast! Antivirus beskyttelse er aktiveret.