Bu başlık altında devam etmek sanırım daha uygun:)

Aycan Bey; öncelikle üretilen html-css ve javascript kodunun dinamik olarak
ayrı ayrı dosyalara yönlendirilip sunum kodunun temiz kalması çok iyi bir
özellik. Özellikle bu kod Graceful
Degradation<http://en.wikipedia.org/wiki/Graceful_degradation>ve
Progressive
Enhancement <http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_enhancement>niteliklerine
sahipse.

Öneri olarak; bir ajax uygulamasının yüklü javascript ve css koduna sahip
olacağını gözönüne alarak; farklı optimizasyon teknikleri için muhtemelen
bildiğiniz bir kaç örnek link verebilirim:

http://www.peterbe.com/plog/gzip-and-slimmer-optimization

http://www.hunlock.com/blogs/Compressed_HTML_makes_your_pages_zippy

http://www.hunlock.com/blogs/Supercharged_Javascript

Anlayabildiğim kadarıyla; bileşen tabanlı uygulama; projeye hakimiyeti daha
güçlü kılan ve kolaylıkla özelleştirilebilinen imkanlar sunmakta. Benzeri
bir altyapı da sanırım Seaside <http://www.seaside.st/>frameworkünde mevcut.
Smaltalk dili üzerine inşa edilmiş yine bileşen tabanlı ve programlanabilir
html üretimine olanak sağlıyor.

Eğer tasarımcılar konuya hakimse (html-javascript ve css'in yanında lisp ve
smaltalk biliyorlarsa) üretimin hızını arttıracak bir süreç sağlayabilir.
Farklı yönleri çok olmakla beraber, Ruby on Rails framework'ünün RJS
template olanağı gibi; ruby ile javascript üretimi.

Yine de benim görüşüm başta sizin bahsettiğiniz olguyla aynı doğrultuda :

Ancak ben tasarımla ilgilenen insanlardan yıllardır ufak tefek de olsa kod
yazmalarını beklerken, bu ısrarlarımın yersiz olduğuna tanık oldum.
Tasarımcılar bazen acemilikleri ile, bazen de sanatsal bakış açılarıyla
üretimlerini tamamen görsel kaygılar üzerine yoğunlaştırıyorlar.

Eğer bir uygulamanın sunumunu ayrı insanlara tasarlatıp kodlamalarını
sağlıyorsanız;  html üretiminin programlamadan ayrı olması tasarımcı için
daha büyük rahatlık olabilir. Bu konuda benim gördüğüm en iyi örnekler Php
dilinde Smarty <http://smarty.php.net> Template sistemi ve Python Frameworkü
Django <http://djangoproject.com>'nun
Template<http://www.djangoproject.com/documentation/templates/>sistemi.
Özellikle Django Templating sunumla program mantığını en kuvvetli
ayıran sistem. Ayrıntılı Belgelendirmesi
burada<http://www.djangobook.com/en/beta/chapter09/>ve
burada <http://www.djangobook.com/en/beta/chapter10/> mevcut.

Lisp için örnek bilmiyorum ama elisp için iyi bir örnek

http://www.cognition.ens.fr/~guerry/blorg.html

Ve sizin de çok iyi bildiğiniz Emacs-Muse Modu...

Çok büyük deneyimlere sahip değilim. Oturup sıfırdan program yazmışlığım
yok. Kendi ihtiyaçlarımı genelde Emacs (Muse ve Nxhtml modu) ve daha çok
güncellenebilir içerik gerekiyorsa textpattern
<http://www.textpattern.org>ile drupal
<http://drupal.org>cms sistemleriyle karşılayabiliyorum. Textpattern şablon
sistemi de çok güçlüdür. Tasarımcıya her türlü özgürlüğü verir. Drupal
oldukça zorlar.

Sanırım ne demek istediğimi anlatabilmişimdir.

Kolay Gelsin, saygılarımla...

--
aHmeTus