Hej Leif og jer andre.

Jeg vil nu mene at de fleste diskussioner lige netop handler om "jeg
synes", for ellers ville der vel netop ikke være så meget at diskutere. :-)

"Pladser/placer" krævede fx ingen diskussion og ingen "jeg synes", da det
er 100 % entydigt klarlagt ud fra retskrivningsreglerne fra Dansk
Sprognævn, som jeg antager at vi alle er enige om at følge. En rigtig
diskussion handler derimod mere om holdninger. Der kan selvfølgelig blive
lagt konkrete fakta og argumenter på bordet for at underbygge de
forskellige holdninger, men slutningen på en rigtig diskussion handler vel
næsten altid om at man finder en nogenlunde passende "vi synes" eller "vi
vælger" ud fra de mange argumenter og de subjektive "jeg synes". Man prøver
at finde en eller anden rimelig løsning, som er passende fornuftig og som
man tror passer de fleste mennesker.

Det eneste, jeg tog op i den anden mail, var, at *hvis* vi begynder at
bruge accent på steder, hvor det strengt taget ikke er nødvendigt, fordi
ordet ikke kan misforstås uden accent, som fx "placer", så bør vi logisk
set i det mindste så også bruge accent alle de steder, hvor det *faktisk*
gør en forskel for forståelsen eller udtalen. Fx i tilfældet "Formatér".
Ellers bliver brugen lige lovlig inkonsekvent efter min mening. At skrive
korrekt dansk handler nemlig også om at være konsekvent, når der er
valgfrihed. Man skriver for eksempel ikke "f.eks." et sted og "fx" et andet
sted i samme værk, selv om begge forkortelser er korrekte og der er
valgfrihed mellem dem ifølge retskrivningsreglerne. Man vælger én stavemåde
og bruger den så konsekvent i hele værket, i dette tilfælde hele
LibreOffice.

Men alt det hører nok under de finere nuancer, og der er sikkert andre
ting, der kræver mere opmærksomhed.

Så jeg har det fint nok med at lade den diskussion tage sig endnu en god
lur.

I øvrigt vil jeg lige for god ordens skyld gøre det klart, at det under
alle omstændigheder er forkert at bruge accent grave (`), som du i
skyndingen kom til at bruge i dine eksempler, Leif. Det skal naturligvis
være accent aigu (´):

Markér / marker
Formatér / Formater

Accent grave eksisterer faktisk slet ikke i den officielle danske
retstavning.

Og så lige afslutningsvis et sjovt eksempel på, at en accent virkelig kan
gøre en forskel i betydningen:

       "Jeg foretrækker nu mós til gullasch."

(
http://sproget.dk/raad-og-regler/retskrivningsregler/retskrivningsregler/a7-1-6/a7-accenttegn-accent-aigu