Hej Ejnar

Den 13. april 2016 kl. 21.22 skrev Ejnar Zacho Rath <ej...@ezr.dk>:

> Kunne "Close print preview" blive til "Luk", hvor sammenhængen afklarer,
> at det er "Luk udskriftsvisning", som jeg synes er lidt tungt.

Jeg kan nu godt lide at der også står "udskriftsvisning", for jeg kunne
godt personligt blive i tvivl om, hvad det nu var, man lukkede, hvis man
trykkede på en knap der kun hed "Luk"; det kunne jo være værktøjslinjen,
dokumentet, eller noget helt tredje, jeg ikke var bevidst om. Det kan godt
være man ved det, når man først *har* brugt knappen, men en god
brugergrænseflade skal ikke indeholde tvivl eller uklarheder, og man skal
ikke forudsætte, at brugeren ved noget om programmet i forvejen. "Luk
udskriftsvisning" gør det fuldstændig utvetydigt hvad knappen gør. Derfor
synes jeg, der skal stå "Luk udskriftsvisning" frem for "Luk".

Men faktisk kan du ændre det helt personligt ved at højreklikke på
værktøjslinjen, vælge Tilpas værktøjslinje osv. derfra. Jeg prøvede lige,
og det kunne sagtens ændres til Luk (omend det så blev til et kryds i
LibreOffice 5.0.5). Så diskussionen handler kun om, hvad der skal være
udgangspunktet – men som stort set alle så hænger på, da de færreste
begynder at omdøbe værktøj på værktøjslinjen; de fleste vil nok ikke ane,
at man overhovedet kan gøre det.

Jesper