Hej alle

Jeg vil godt indrømme, at jeg har (gen)udløst debatten om
Runtime/kørselstid. -- Beklager.
Jeg er enig i, *at *aftaler skal holdes og *at*nytilkommende må acceptere og
holde bestående aftaler eller helt ærligt tage dem op til debat. -- og det
vil jeg så gøre fremover.

Men jeg kan ikke mindes, at jeg i denne omgang (og jeg var senest i 2011)
har set henvisningen til wiki'en om dansk sprog, før Leif henviser tidligere
i denne tråd.

Jeg vil foreslå, at vi i stedet for wiki'en overfører disse aftaler om
tekniske termer til Terminologi-filer i pootle.

Aktuelt har jeg gjort den fejl at tro, at alt i [ ]-parenteser var
pladsholdere, især når sætningen fejlede den test.
Det har jeg erkendt efter Leifs første [Runtime]-indlæg.

Inden jeg begyndte at "fejlrette forkert", læste jeg den noget tynde danske
wikipedia-artikel og også de(n) engelske, hvorfra jeg citerer:

> Run time, run-time, or runtime may refer to:
>
>     Run time (program lifecycle phase), the period during which a computer
> program is executing
>     Runtime system, software designed to support the execution of computer
> programs
>     Runtime library, a program library designed to implement functions
> built into a programming language
>     Software execution, the process of performing instructions one by one
> during the run time phase

Så hvis ikke vi vælger det engelske ord 'Runtime', mener jeg, at vi derfor
bliver nødt til at skelne mellem to begreber.
-- og det slipper vi nok ikke helskindet fra i dette tilfælde.

Runtime +1
bliver derfor også min stemme

Med venlig Hilsen

Steen Rønnow

P.S.:
Desværre har jeg også bemærket, at der længe har eksisteret en
Runtime-"fundamentalisme" ;-) i den danske gren af fællesskabet, så Runtime
selv inde i XML-mærker blev rettet til 'kørselstid.
Det er imod reglerne (røde udtryk bør kopieres - sorte skal oversættes) og
er i bedste fald virkningsløst og i værste fald ødelægger det
konteksthjælpen  ved at findes til noget, Basic nok ikke kan finde.

-----
Steen Rønnow