Hej!

Grafikkortet i min Debianburk lade av för några veckor sedan, och jag
var tvungen att köpa ett nytt. Det blev ett ATI Radeon X1300, eftersom
jag haft goda erfarenheter av ATI-grafikkort och Debian tidigare.

  0000:01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc: Unknown device
7146
  0000:01:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc: Unknown device 7166

Men det fungerade inte. Varken XFree86 i Sarge eller Xorg från
backports.org hittar kortet, så just nu kör jag med "vesa"-drivrutinen,
vilket inte är särskilt optimalt. Finns det någon version av X som
fungerar med X1300?

Jag försökte hämta hem ATI:s drivrutiner, men de gav ett felmeddelande
när jag försöker bygga modulen.

  make.sh: line 1: gcc-2.9: command not found
  make.sh: line 54: [: !=: unary operator expected
  ATI module generator V 2.0
  initializing...
  cleaning...
  patching 'highmem.h'...
  probing for VMA API version...
  check results are inconsistent!!!
  none of the probed versions did succeed.
  aborting module build.

--
\\// Peter - http://www.softwolves.pp.se/