Den 18 maj 2012 18:13 skrev Björn M <bj...@verklighet.nu>:
> Fixed brukar kallas "fast teckenbredd" eller "fast bredd", alla tecken har
> samma bredd som på en gammal skrivmaskin.

Det är nog jag som lever kvar lite i det förflutna då. Ordbehandlade i
slutet av 1980-talet och början av 1990 med ett program som hette
”WordMarc Composer+”. Först i ett operativsystem som hette Primos och
senare i Unix. Där kallades det proportionellt (Times, Bookman,
Helvetica och så vidare) respektive icke proportionellt
(”skrivmaskinstext” och liknande), som sagt. ”Fast bredd” känns dock
tydligare, så för min del känns det helt okej.

> Sans går att förstå men på svenska brukar man skriva "sans serif" eller
> "sans-serif".
>
> Ska man översätta sans serif så bör man rimligtvis översätta hela uttrycket
> till "utan klack"...

Har alltid kallat ”klackarna” för ”fötter”, men det är nog något jag
hittat på själv…

> För mig låter också tal bättre än nummer, siffror kanske också skulle vara en
> relevant översättning.

Jag röstar för siffror.