איבדתי אותך ברגע שציינת ”חסרון מבחינתם הוא ייתרון מבחינתך” בהתייחסותך אל
ה־FSF. תוכנה חופשית וקוד פתוח אינם האויב, אלא אמצעי לגטימי ליצירת קהילה
ושיתופי פעולה סביב קוד שהגוף שפיתח אותו במקור אינו מעוניין להיות הגורם
הבלעדי להמשך פיתוחו ותחזוקתו, שהוא אינו רואה בו פוטנציאל ליצירת רווח לאותו
הגוף לכשעצמו (אלא באמצעות מוצרים משלימים, תמיכה, שירות וכו׳), שהוא מעוניין
להפיץ אותו לקהילה מרצונו החופשי וכתרומה חזרה לקהילה וכדומה.

ברגע שמסתכלים על שחרור קוד המקור לעולם כחיסרון, אינני יודע עד כמה צעד זה
יהיה מועיל לארגון, הרי גם אם יום אחד יחליט בעל הזכויות לשנות את הרישיון או
לסגור את הקוד (ואין מגבלות נוספות מבחינת הרישיון ואישור כל השותפים לקוד על
שינוי הרישיון), אין הדבר מונע מכל גורם אחר להשיג עותק של הגרסה האחרונה
ששוחררה כקוד מקור, ולהמשיך לתחזק אותה ואולי אפילו לשלב בה תכונות שהופיעו
בגרסאות מתקדמות יותר.

רשימת דיוור זו עוסקת בצד היותר קהילתי של הקוד הפתוח והתוכנה החופשית, ולכן
לא סביר שיהיו פה הרבה אנשים שייעצו לך לוותר על שחרור קוד המקור במלואו ולא
לחשוב על סגירה עתידית של הקוד. כאשר הקוד זמין לציבור אתה אמנם מאפשר למתחרים
שלך להציע שירותים דומים לאלו שלך וכן גם אינך יכול להחביא בקוד סודות
מסחריים, אבל מצד שני אתה מרוויח לקוחות שיראו את היושר שלך בכך שאתה מתנהל
מולם בשקיפות. לקוחות יגיעו אליך גם משירותי ערך מוסף (מוצרים משלימים, גרסאות
עם תכונות נוספות), התקנה ותמיכה, וכמובן גם מהוספה של תכונות חדשות למוצר
במימונם.

Tomer Cohen
http://tomercohen.com