Tunnettua on, että Kiina häiritsee nykyään lähes kaikkea sen läheltä tulevia
ja etenkin sinne suunnattuja radiolähetyksiä.

Nyt olen ollut viime aikoina HF-alueilla huomaavinani, että myös Kiinan
lyhytaaltolähetyksiä häiritään, mahdollisesti jopa Kiina itse!
Muutama esimerkki tältä päivältä:
1) 15665 kHz taajuudella CRI (Kashi-Saibagh) lähetti venäjää klo 1000 UTC
saakka. Taustalla OTHR:n tapainen leveäkaistainen häiriölähete jo 0930 UTC.
Klo 10 UTC jälkeen samalla taajuudella alkoi tosin R Free Asian lähetys ...
2) 17490 kHz taajuudella CRI (Kashi-Saibagh) lähettää englantia klo 1258 UTC
saakka.  Taajuudella todella vahva OTHR:n tapainen häiriölähete (taajuutta
kuunneltu 1055 lähtien joka peittää CRI alleen). RFA ei lähetä ko.
taajuudella.

Muitakin vastaavia esimerkkejä löytyy. Kysymyksiä: a) mahtaako Kiinan
häirintäsysteemin synkronointi olla epävireessä, b) eikö
yhteistyö/tiedonkulku OTHR-tutkia ja häirintälähettimiä hallinnoivien
tahojen välillä toimi, vai c) onko myös Venäjä tai joku muu taho alkanut
harrastaa radiotaajuuksien häirintää (uudelleen) ja löytänyt kohteekseen
Kiinan lähetykset?

Elämme mielenkiintoisia aikoja, 73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.