Hawaijilta sinne Aihkiniemeen kulkee. En tosin tiedä 100 % itsekään ...

Lähettäjä: DX [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com] Puolesta Juha Solasaari
Lähetetty: 19. helmikuuta 2017 17:22
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Mielenkiintoinen 31 mb

Minun nähdäkseni olemme kyllä aika pohjalla pilkkusyklissä jo nyt.
Varsinainen minimi josta nousu taas alkaa on toki vielä edessä ennusteidenkin
mukaan, mutta pilkkuluvut ovat alhaisia.
Ks. "trend charts" http://www.solarham.net/averages.htm
SW:llä kyllä kuuluu että maksimi on ohitettu 2,5 vuotta sitten. Pudotus on sen
jälkeen ollut jyrkkä ja yläbandit usein aivan tukossa.
SW-kuuntelijalle ei kyllä tule enää maksimi mieleen. Keskiaalloilla tietenkin
mennään vielä parempia aikoja kohti, pari vuotta ehkä?
Tämän päivän lukuja: solar flux 77, sunspot number 13. Vertailun vuoksi
edellisen, vaatimattoman maksimin lukuja (noin): SF: 140, SSN: 75; nämä
2014 lopulla/2015 alussa. Maksimihan oli taas kaksihuippuinen (suunnilleen
2012/2014) kuten sitä edellinenkin v. 2000/2002.

73 de JTS

- - -
On 19.2.2017 14:57, Mauno Ritola wrote:
> Maksimia varmaan tarkoitit. Minimiähän tässä taitaa aika moni odotella
> kieli pitkällä.
>
> MR

>>> 9440: ASC: BBC in French
>>> 9575: MRC: Radio Mediterranee Internationale, Nador
>>> 9615: USA: KNLS, Anchor Point, Alaska
>>> 9635: MLI: R.Mali, Bamako
>>> 9650: GUI: R. Guineenne, Conakry
>>> 9675: B: R. Cancao Nova, Cachoeira Paulista SP
>>> 9715: ARS: R. Saudi, Riyadh
>>> 9725: B: RB2, Curitiba PR
>>> 9750: J: NRK World Radio, Yamata
>>> 9765: NZL: R. New Zealand Int´l, Rangitaiki