Aktivis wanita dakwa dibogel polis tetapi Shahrizat perlekehnya
Monday, November 28 @ 16:01:14 MYT

Oleh WAN NORDIN WAN YAACOB
KUALA LUMPUR, 28 Nov (Hrkh) - Seorang wanita aktivis reformasi, Norashimah Mohd Noor (Nora) mendakwa pernah dibogelkan anggota polis lima tahun lalu ketika ditahan dalam Lokap Balai Polis Kapar.

Menurut Nora, meskipun beliau telah mengemukakan laporan kepada polis dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) pada tahun 2000, tiada tindakan mahupun siasatan dibuat pihak berkenaan.
Malah lebih malang lagi ketika itu Menteri Pembangunan Wanita dan Luar Bandar, Dato' Seri Shahrizat Jalil menyatakan apa yang berlaku ke atas Nora semamangnya sesuatu yang berpatutan.
Shahrizat ketika itu dilaporkan sebagai berkata apa yang menimpa Nora berpatutan kerana itulah harga yang seharusnya dibayar Nora kerana kesalahannya, dakwa Nora yang merujuk kepada keratan akhbar yang melaporkan pendedahannya ketika itu.
Nora berkata demikian pagi tadi ketika ditemui selepas sidang media pendedahan kisah sedih beliau itu di lobi Bangunan Parlimen bersama Presiden Parti KeADILan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail serta pimpinan DAP.
Bercerita mengenai isu bogel itu Nora memberitahu, beliau telah ditahan polis pada 4 Januari 2000 ketika menyediakan peralatan untuk berniaga di tapak program perhimpunan 100,000 rakyat di Lebuh Raya Kesas, anjuran Barisan Alternatif (BA).
Nora yang juga ibu kepada empat anak berkata, sebelum sempat menyediakan tapak gerai, beliau, suami dan lima peniaga lain ditahan polis dan dibawa ke lokap untuk siasatan.
Menurutnya, ketika ditahan, polis tidak berhenti menyoal siasatnya berhubung penglibatannya dalam aktiviti reformasi.
Beliau turut mendakwa dimaki dan dicemuh anggota polis yang menyiasatnya ketika itu.
"Apabila tidak berpuas hati dengan penjelasan saya, polis mengarah saya menanggalkan pakaian. Tetapi saya menolak. Bagaimanapun saya diugut dengan pelbagai ugutan termasuk menyenaraihitamkan nama anak di sekolah kerajaan," katanya.
Berikutan ugutan yang melampau pihak polis itu, beliau akhirnya terpaksa menanggalkan pakaiannya sambil berdiri di atas 'pangkin'(meja) degan disaksikan 20 tahanan dan seorang polis wanita.
Lebih memalukan dakwanya, beliau diarahkan untuk melakukan 'pumping' sambil berbogel atas bangku sebanyak 10 kali.
Nora menyatakan beliau telah ditahan selama seminggu dan barangannya seperti dompet, kereta dan barang perniagaan hanya diserahkan kepadanya seminggu selepas dibebaskan.
"Tindakan ini sesuatu yang memalukan dan menghina saya. Walaupun telah dilaporkan tetapi penindasan ke atas saya tidak diendahkan atas alasan politik ketika itu.
"Bagaimanapun setelah saya mendengar laporan seorang wanita warganegara China diperlakukan sedemikian saya tampil untuk mendedahkannya semula," kata beliau.
Nora juga menyatakan rasa kesalnya terhadap sikap 'double standard' yang diamalkan kerajaan dalam isu bogel yang membabitkan beliau berbanding wanita China yang menjadi tumpuan media hari ini.
Malah pihak media katanya tidakpun memberi liputan kepada kisahnya itu memandangkan ketika itu isu itu dilihat sebagai isu politik dan polis bertindak menafikan dan bukannya mahu menyiasat.
Sementara itu beberapa minit sebelum sidang media melibatkan Nora dan Dr Wan Azizah itu, Nora dan rombongannya sempat bertemu dengan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Dato' Noh Omar untuk mengadu.
Bagaimanapun Noh hanya menyatakan bahawa sebarang isu mengenai layanan buruk polis hanya akn dijawabnya esok semasa pembentangan perbahasan bagi kementeriannya di Dewan Rakyat. – lanh

To help you stay safe and secure online, we've developed the all new Yahoo! Security Centre.

Subscribe: [EMAIL PROTECTED]
Unsubscribe: [EMAIL PROTECTED]
Digest message: [EMAIL PROTECTED]
HarakahDaily: http://www.harakahdaily.com
PAS Homepage: http://www.parti-pas.org

HarakahDaily.com disclaims any liability whatsoever or however arising from the posting of e-mails herein. Authors of the emails are advised to ensure that the contents of their e-mails do not attract any liability, civil or criminal.

YAHOO! GROUPS LINKS

Kirim email ke