Bagi saya yang bermazhab Syafie, anjing adalah najis
mughalazah. Anjing adalah makhluk Allah dan disebut 5 kali dalam al Quran.
Sebelum ini pun saya pernah menyaksikan sendiri bagaimana seekor anjing
menyahut azan subuh di tempat saya. Tahukah kita apa binatang lain yang ada
disebut dalam al Quran?

(Sebahagian dari) mereka akan berkata: "Bilangan
Ashaabul Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah anjing mereka "; dan
setengahnya pula berkata:"Bilangan mereka lima orang, yang keenamnya ialah
anjing mereka" - secara meraba-raba dalam gelap akan sesuatu yang tidak
diketahui; dan setengahnya yang lain berkata: "Bilangan mereka tujuh
orang, dan yang kedelapannya ialah anjing mereka".  (Al-Kahfi 18:22)

Cerita anjing sahut seruan azan subuh di
http://waghih.blogspot.com/2007/09/anjing-sahut-seruan-azan-subuh-di.html

Kirim email ke