On Fri, Sep 16, 2016 at 07:12:24AM +0200, Kovács Géza wrote:

> Boot partícióba történő telepítést a Grub miért nem támogatja egy
> ideje (külön boot partícióba)?
> Ha a --force kapcsolóval ez megtörténik, abban sincs sok köszönet,
> mert ezután 2-3 perc mindig kell neki hogy beboot-oljon, százalékol,
> kínlódik, stb...

Ha MBR-be teszed, akkor az MBR es az elso particio kozott van altalaban
min. 31kB szabad terulet, ami altalaban boven eleg ahhoz, hogy egy
filesystem driver elferjen; igy a grub a tobbi reszet (menu stb.), ill.
a kernelt es az initramfs-t siman tudja a filesystem-rol olvasni
ugyanugy, mint a Linux maga.

Ha nem az MBR-be rakod a grubot, akkor csak a boot record 512 byte-javal
gazdalkodhat, ami azt jelenti, hogy filesystem ertelmezes kizarva.
Szinten nincs hely a modernebb BIOS interface-ek hasznalatanak (mert 512
byte-ba nem fer bele annak ellenorzese, hogy a BIOS milyen interface-ket
tamogat es mit nem), ezert a legelavultabb, leglassabb BIOS hivasokkal
kell beolvasni mindent.

A grub ilyenkor ugyanugy mukodik, mint anno a lilo: a boot rekordban egy
blokk lista van, amit betolt es kesz. Ezzel az a gond, hogy ha a
filesystem kozben odebb mozgatta a dolgokat (akar a te tudtoddal, akar
anelkul), es a boot rekordban leirt blokkok valojaban mar nem a grubhoz
tartoznak, es te elfelejtetted ujrainstallalni a grubot, akkor a
rendszer tobbet nem bootol.

Ha mindenaron particiorol akarsz bootolni, akkor gondold meg esetleg a
syslinux hasznalatat grub helyett (persze a fent emlitett korlatozasok
erre is igazak).

Gabor