Hej!
På mitt förra arbete hade vi en stor del som handlade om att efter regler optimera
placering av arbetskläder, det var en "bankomat" för kläder.

Jag tittade på om man kunde skriva optimeringsdelen i bättre språk än C++, helst
kunna i framtiden lägga till att system skulle anpassa reglerana efter hur
maskinen användes.

Jag tittade på Prolog och Lisp, dock fastnade jag för lisp eftersom det kändes
mera naturligt att skriva i än Prolog.

Dock hittade jag dåligt med utvecklingsmiljöer och kompilatorer, jag var då
ute efter en billig och bra miljö.

Nu arbetar jag inte mera med detta projektet, men kan inte släppa funderingarna
runt vad jag skulle kunnat ha gjort med LISP.

Min fråga är
1, Vilka utvecklingverktyg används av Er proffs
2, Hur har ni lärt er språket, verkar vara svårt att hitta saker för en nybörjare (jag har dock 8 år inom andra språk)
3. Vilka typiska projekt/program används
4, Vad är bra GUI/gränsnitt att lägga på sina program eller kan man köra CGI och WEBB enkelt ?

Hoppas detta inte känns som tröstlöst dumma frågor men ställer man inte dem så....

Med vänliga hälsningar
Anders