...Treat every relationship as if it's the last one, then you'll know how to Give...

Something to share with all my fellow muslims...

Utk renungan bersama. Sebarang ayat Allah (alQuran) atau zikir bila dibaca
dgn khusu' & tawadu' dan di sedekah oleh anak kepada ibu bapa insyaAllah
Allah perpanjangkan sedekah itu kepada mereka terutama yg sedang sakit atau
sudah meninggal.

Saya ada pengalaman utk di share iaitu pada 1997 sebelum arwah ibu saya
meninggal sebab kanser. Saya adik beradik rush ziarahi emak di hospital
bila dapat khabar beliau sakit tenat hari tu. Sebelum saya sampai, kakak
bagi tau emak tak bermaya dan lesu sebab tak lalu makan. Alhamdullillah
bila kami sampai beliau sudah boleh bercakap dan agak cergas sikit. Kami
minta emak makan supaya dapat tenaga. Anehnya emak kata dia sudah kenyang,
baru lepas makan makanan yg sedap walau pun makanan di depannya tak
disentuh pun. Emak bagi tau yg saya sediakan/bagi makan utknya. Saya hairan
walhal saya baru sampai. Baru saya teringat sepanjang perjalanan saya
sedekahkan alfatihah, ayat kursi dan seberapa banyak ayat QulhuAllah dengan
tartil dan bersungguh-sungguh. Alhamdulillah saya bersyukur kepada Allah
kerana DIA terima sedekah saya.

Lagi satu sewaktu saya terlantar sakit di hospital di Mesia. Saya tak
berasa lapar sepanjang hari walau tak lalu jamah makanan. Saya bagi tau
wife. Dia kata dia sedekahkan alfatihah seberapa banyak pada hari tu. Saya
yakin.

Moral of the story - sedekah yg dibuat dengan ikhlas, tawadu' dan
bersungguh-sungguh insyaAllah Allah sampaikan kepada mereka yg kita
sedekahkan. Yakin dengan fadhilat ayat-ayat Allah.

Allahu 'alam

Assalamualaikum,

UNTUK AMALAN KITA BERSAMA SUPAYA KITA SAMA-SAMA MENDAPAT
KEREDHAAN ALLAH SWT.

"Au zubillah himinashsyaitan nirrajim.
bismillahirrahmannirrahim"

Tafsirannya:

Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam,
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana dengan
bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita
dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing
kepanasan.

Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat di atas, kemudian bacalah surah
Al-Ikhlas (iaitu ayat:

Qulhuwallahuahad. Allahussamad. Lam yalid walam yu-lad. walam yakul lahu
kufuwanahad

sebanyak 3 kali.

Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah. Berilah
salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah berilah salam
kerana malaikat rumah akan menyahut. Amalkanlah bersolat kerana salam
pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita
menjawab persoalan kubur. Apabila malaikat memberi salam, seorang yang
jarang bersolat akan sukar menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang
kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap diakhir solat akan
menolongnya menjawab salam malaikat itu.

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

"Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal
dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia
dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap
mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga."
(Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).

Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya:

"Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur'an dalam jangka masa dua-tiga
minit?

Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Umar telah
mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur'an dalam begitu cepat.

Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara
kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu
itu) tidak tahu apa yang dikatakannya itu.

Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW
menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul.

Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab
Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah
Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

"Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat
Arasy di atas 360,000 sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi
ialah 300,000 tahun perjalanan. Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang
sahara sebanyak 12,000 dan luasnya setiap satu padang sahara itu seluas
dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang sahara itu terdapat 80,000
malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas. Setelah mereka
selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka: Wahai Tuhan kami,
sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang
membaca surah Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan."

Sabda Rasulullah SAW lagi:

Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu itu
tertulis di sayap malaikat Jibrail a.s, Allahhus Somad itu tertulis di
sayap malaikat Mikail a.s, Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap
malaikat Izrail a.s, Walam yakullahu kufuwan ahadu tertulis pada sayap
malaikat Israfil a.s.

Nota:

Jika sekiranya kawan-kawan ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu
ini kepada kawan2 yang lain.Sepertimana sabda Rasulullah SAW 'Sampaikanlah
pesananku walaupun satu ayat'.

Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang
akan dibawanya bersama:

1) Sedekah/amal jariahnya

2) Doa anak-anaknya yang soleh

3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

*****************************Internet Email Confidentiality Footer ***************************** Legal Privilege & Confidentiality --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- This email contains privileged and/or confidential information. If you are not the intended recipient (or responsible for delivery of the message to such person) or if you have inadvertently received this email, you should destroy or delete this message and notify the sender by reply email accordingly. If you or your employer do not consent to using Internet email for messages of this kind please advise immediately by sending an email to the sender of this message . All opinions, conclusions and other information in this message that do not relate to the official business of Zaid Ibrahim & Co shall be understood as neither given nor endorsed by Zaid Ibrahim & Co. Our company accepts no liability for the content of this email, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing. Caveat -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------WARNING: Computer viruses can be transmitted via email, and you should check this email and any attachments for the presence of viruses. Zaid Ibrahim & Co accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email. Our employees are expressly required not to make defamatory statements nor infringe or authorise any infringement of copyright or any other legal right via any communications. Any such communication is contrary to our company policy and outside the scope of the employment of said individual. We will not be liable for such communication.

INGIN MENCARI JODOH ? = > http://www.myjodoh.net
atau
HANYA MERAMAIKAN KENALAN ? => http://www.kenalan.net

1) Keluar : [EMAIL PROTECTED]