On 17 Dec 00 at 11:27, Irek Karaskiewicz wrote:

> From: "Mikolaj Sawicki" <[EMAIL PROTECTED]>

> Dlaczego
> (...)
>
> Pani Mikolaju, ostatni raz o kare dla sprawcow upomnial sie publicznie Pan
> Krzaklewski wczoraj pod pomnikiem Poleglych Stoczniowcow, tyle ze na slowach
> sie konczy i guzik z tego wynika. W Polsce rzadzi uklad zawarty w
> Magdalence. Tak sie sklada, ze jeden z glownych kontrahentow tego ukladu -
> gen. Jaruzelski - ma na swoich rekach krew przelana w Gdansku w roku 1970.
> Ukaranie jego i innych czerwonych bandziorow za ten mord, byloby
> [...]

   Z tym "upominaniem sie" nie taka prosta sprawa. Historia Polski
 powojennej, pisana z opozycyjnego wobec rezymu komunistycznego
 punktu widzenia, znaczona byla datami takimi jak 1956, 68, 70,
 76, wreszcie 80, 81 az do "zwyciestwa" w roku 1989. Tyle ze
 dla ogromnych rzesz Polakow prawdziwa katastrofa wydarzyla sie
 dopiero w latach 90-tych, z nastaniem rzadow "solidarnosciowych".
 Mowi sie czasem z gracja o "nieuniknionych kosztach reform",
 ponoszonych przez tych czy owych, ale owo zgrabne sformulowanie
 w wielu konkretnych przypadkach znaczy tyle co osobista tragedia
 i upadek, z ktorego nie zawsze mieli sile sie podniesc. Zauwazmy:
 jesli ponad polowa Polakow ocenia wprowadzenie stanu wojennego
 przez generala J. jako fakt pozytywny, to moze to oznaczac obok
 popularnej teorii zapobiezenia wejscia Ruskich takze i to, ze
 przynajmniej general wzial i odsunal tych "solidaruchow", ktorzy
 juz wtedy chcieli sobie porzadzic.

   Tego typu myslenie powoduje przewartosciowanie calej historii
 powojennej Polski- z punktu widzenia tych ludzi. Nawet jesli nikt
 przy zdrowych zmyslach nie powie, ze: "a, w tym grudniu 70 dobrze
 wladza zrobila, bo juz wtedy oni chcieli w tym Gdansku obalic
 ja, samemu sie dorwac i robic to co teraz robia", to spojrzenie
 na historie zaowocuje obojetnoscia, wywazeniem racji, itp.
 No i o wiele bardziej niz kwestia odpowiedzialnosci za
 wydarzenia sprzed lat 30-tu bedzie ludzi obchodzic zagadnienie
 zycia "tu i teraz". Jak zauwazyl w "MW" autorytet wielu z Panstwa
 Waldemar Lysiak, Polacy nie sa narodem specjalnie msciwym, daja
 dozyc spokojnej starosci swoim oprawcom (zwa to tez zemsta
 fakira: siasc pod domem krzywdziciela i czekac na jego
 smierc). Jesli ktos podnosi takie hasla jak teraz Panowie,
 z oburzeniem, ze jak to, dlaczego, ze cos z tym trzeba zrobic,
 itp, to jest to postrzegane jako objaw pewnego politycznego
 radykalizmu: robi sie szum, a nie tyle o to chodzi, tylko
 o zaistnienie samemu na scenie. A ludziska jak maja wybierac
 radykalow, ktorzy juz- juz pogonia cale to towarzystwo
 magdalenkowe, zdekomunizuja doszczetnie, kogo trzeba powsadzaja,
 kogo trzeba puszcza w skarpetkach, i na tym fundamencie beda
 budowac jakies "katolickie panstwo narodu polskiego", to niestety
 wola glosowac na SLD.

 Andrzej Szymoszek

 PS Powyzsze oczywiscie nie oznacza, ze ja osobiscie jestem
    przeciwny ukaraniem winnych tamtych wydarzen. Ale tez
    nie bylbym za budowaniem jakiegos klimatu spolecznego,
    by z tego uczynic arcywazna sprawe. Niech sie tym
    zajma odpowiednie sluzby, jest w koncu "nasz" minister
    sprawiedliwosci Lech Kaczynski, ktory stal sie nieledwie
    bohaterem obecnego rzadu i jesli AWS chce jakos przekonywac
    do siebie wyborcow, powinni glosic, ze jak SLD przejmie
    wladze, to zdejma Kaczynskiego z ministra, wiec jak to
    tak. Jest Instytut Pamieci Narodowej pod przewodnictwem
    profesora Kieresa- bardzo porzadnego, uczciwego czlowieka
    z Wroclawia. Mozna wiec miec nadzieje, ze za jakis
    czas w tych jak sadze diablo nielatwych sprawach cos
    sie ruszy.

Odpowiedź listem elektroniczym