Mikolaj Sawicki wrote:

> roku
>
> Fascynujace, ale szczerze mowiac raczej malo prawdopodobne. W kazdym razie,
> pierwsze slysze :-)
> Czy moglby Pan nieco rozwinac argumenty w/w historyka?
> Pozdrowienia
> Mikolaj Sawicki

Widzialem faceta kilka lat temu w TV, nazywa sie Illmann, ale glowy nie dam.
Z tego co pamietam.

Okolo roku 600 Kosciol byl przerazony liczba grzesznikow,  a prawie oficjalna
teza bylo, ze w 1000 roku nastapi koniec swiata. Przyspieszenie tej daty mialo
wzbudzic wieksza poboznosc u wiernych. Jesli sie nie myle ogloszono bodaj w 620 roku,
w samym srodku "Ciemnych Wiekow", a wiec wtedy, gdy praktycznie wszyscy poza
duchownymi byli analfebetami, ze mamy rok 911.

Argumenty przemawiajace za ta teza:

1. Niezwykle mala i o watpliwej dacie powstania liczba zabytkow architektury i dziel
    sztuki w Europie  pochodzacych z okresu 620-900.
2. Rownie niewielka liczba postaci historycznych. Jedna z glownych jest oczywiscie
    Karol Wielki, Illmann twierdzi jednak, ze to postac zmyslona badz zlepek
    innych postaci i do tego nie posiadajaca grobu. Istnieje conajmniej 5 grobow
    Karola Wielkiego (Akwizgran, Trewir i jeszcze inne), ale w zadnym z nich
    nie odnaleziono ludzkich szczatkow. Inne postaci historyczne tez albo zmyslone,
    albo zyjace w rzeczywistosci w innym okresie.
3. Z okresu 620-911 nie istnieja ponoc absolutnie zadne zrodla pisane.
4. Parsowie wyemigrowali z zachodniej czesci obecnego Iranu do wschodnich
    Indii przed VII wiekiem. Obie czesci tego narodu az do XIX wieku zyly we wzajemnej
    izolacji, ale posiadaly swoj wlasny kalendarz. Indyjska, nowoczesniejsza populacja
    Parsow przystosowala go do kalendarza europejskiego po podbiciu Indii przez Anglie.
    Obecnie roznica miedzy oboma parsyjskimi kalendarzami ma wynosic wlasnie te
    261 lat (nie jestem pewny, czy to 261, moze byc inna zblizona liczba).
5. Grzegorz XI (?) wprowadzajac w 1582 r. kalendarz gregorianski dodal 10 dni, a
podobno
    powinien dodac 13, aby uzgodnic go z kalendarzem astronomicznym. Te brakujace 3 dni
    to owe dodane 260iles lat.

Facet przytaczal jeszcze inne argumenty,  ktorych nie pamietam. W kazdym razie nie
mozna mu zarzucic braku pomyslowosci. Zreszta moze to i maniak, ale doktorat z historii
podobno ma.

Usilowalem znalezc go w internecie, ale nie powiodlo mi sie. Nawet nie pamietam
dokladnie
jego nazwiska: chyba ILLMANN, ale moze byc ILL**** z czyms innym.

Jacek A.

Odpowiedź listem elektroniczym