Mikolaj Sawicki wrote:

> Pod ta wodna
> elipsoida kreci sie Ziemia, i wybrzeza kontynentow uderzaja w obydwa
> "wierzcholki" wodnej elipsoidy. To dziala jak hamulec na obrot Ziemi, tak
> dlugo, jak Ziemia kreci sie szybciej niz Ksiezyc ja okraza.

Ciekawe jest, ze gdyby Ksiezyc okrazal Ziemie w przeciwna strone niz w tej
chwili, to:

1. Obrot Ziemi wokol wlasnej osi ulegalby przyspieszeniu, a nie spowolnieniu
2. Ksiezyc najpewniej nadal oddalalby sie od Ziemi

Pozwyzsze przedstawiam bez dowodu, a jedynie jako wynik mojej intuicji
fizycznej ;)

> Wiecej szczegolow pod
> http://www.jal.cc.il.us/~mikolajsawicki/Tides_new2.pdf

Dziekuje Panu. Moze zajrze wkrotce. Wlasciwie to wiem przeciez, ze te rzeczy
maja racjonalne wytlumaczenie, a detale wcale mnie tak bardzo nie interesuja
juz w tym wieku. Ciekawsze staje sie rozumienie mechanizmow i sposobu
myslenia innych ludzi. Tymczasem chce napisac jeszcze jeden krotki list na
P-L, na zupelnie inny temat, tez po to, aby nie bylo, ze tylko ksiezyc mi w
glowie albo programowanie internetu ;)

Pozdrawiam,
zb.

> Mikolaj Sawicki