Ohledně polyglotnosti,

- z hlediska programátora je polyglotnost jednoznačné plus
- z hlediska firmy a toho v čem píše svoje věci je polyglotnost podle mě
významný risk - a schválně nepíšu nevýhoda, ale risk

Zprasený kód v jazyce, který všichni ve firmě znají, a udržovatelnost kódu
v jazyce, který nikdo ve firmě nezná, vidím jako dvě dost různé věci, byť
důsledky můžou mít podobné.

Být polyglotní je super, ale realita trhu je taková, že lidi většinou
polyglotní moc nejsou a uvažují ve škatulkách jednotlivých jazyků, jaké
umí. Takže vyčistit zprasený kód je podle mě ekonomicky a rizikově mnohem
méně náročné, než mít kód v jazyce, který pořádně neumí nikdo ve firmě nebo
jen jeden člověk. Pokud je to nemainstreamový jazyk, tak toho člověka
špatně nahradím (nenajdu nebo nezaplatím lidi na trhu), špatně dohledám
informace, atd. (s předpokladem, že čím méně mainstreamový ten jazyk je,
tím méně najdu dokumentací, odpovědí na StackOverflow, diskusních skupin,
srazů, apod.)

Samozřejmě, pokud je nějaká nika, jako zpracování XML (XSLT), nebo
dotazování databáze (SQL), tak tam je jasné, že to použiju. Ale tyhle věci
pořád nějak většinou nějak fungují s ekosystémy těch hlavních jazyků, můžeš
je nějak namixovat. Web a JavaScript potřebujou dnes všichni, ale s ničím
se namixovat moc nedá a to je ten problém. Nebo mi to tak aspoň přijde.

Ad progress v JS a tucty frameworků - ano. Nebudu se toho nijak zastávat,
taky mi vyhovuje, že se v Pythonu můžeš opřít o Django, v Ruby o Rails, a
je to. Ale že se vůbec nic nového nevymýšlí a za nic to nestojí, to bych
asi neřekl. Třeba když srovnám jak funguje npm a jak
pip/setuptools/virtualenv, tak i přes aféry, se kterými se npm potýká, je
mi zrovna npm o dost milejší. Jasně, není to rocket science, vše je
založeno na knížkách a paperech ze 70. let a návrhové vzory rotují co pět
let jak móda v katalogu co 50 let, ale přijde mi, že i přesto se to
posouvá, minimálně třeba k nějaké developer experience apod.

Honza