Iata un articol excelent al prietenului Gabriel Dinu,psiholog destul de
echidistant si neutru in materie de abordare a problematicii GENDER pe care il
recomand,si care se afla pe acest grup.

  http://www.feminis.ro/bloguri/GabrielDinu/cuplu/cine-spala-vasele-215

  Cine spala vasele?
    ¡§Este sub demnitatea mea!¡¨, spune el. ¡§Eu nu sunt sclava ta!¡¨, spune
ea. Peste 80% din cuplurile care mi-au calcat pragul cabinetului au adus vorba
despre inegalitatea dintre ei, in ce priveste indeplinirea treburilor casnice.
As putea spune ca in fruntea acuzelor sta activitatea de spalare a vaselor.
Suna atat de serios si important cand auzim asta ļ, incat m-am gandit sa
abordam putin subiectul.
  Haideti sa ne concentram putin pe credinta barbatilor ca este sub demnitatea
lor, ca n-ar trebui ei sa faca asta sau ca se simt emasculati atunci cand spala
vasele. De unde vin aceste credinte? Este destul de simplu! Din educatie si din
experienta de viata. Ce inseamna asta? I-a invatat cineva in mod explicit ca nu
trebuie sa spele vasele? Nu! Pur si simplu au vazut asta in familie si la
persoanele semnificative din jurul lor. Daca mama spala aproape intotdeauna
vasele, iar tatal nici macar nu lua in considerare aceasta activitate( poate
doar in cazuri speciale), atunci apare de la sine credinta ca spalatul vaselor
este o activitate ce trebuie facuta exclusiv de catre femei. Apoi, nu putem
ignora nici modul in care incepe o relatie. Daca femeia nu-si lasa barbatul sa
spele vasele inca de la inceputul relatiei (poate ca sa faca o impresie buna,
poate ca sa-l menajeze pentru ca el este obosit, poate pentru ca asa a fost
invatata de catre mama ei etc), atunci in mintea
 barbatului se naste aceeasi credinta care ii spune ca spalatul vaselor este
treaba femeii.
  Acum haideti sa ne gandim putin la credinta femeii, atunci cand se revolta,
dar nu numai, cum ca ea este o sclava daca spala mereu vasele. De unde vine
aceasta credinta? Este ea adevarata? Traditia nu ne invata acest lucru, asa ca
raspunsul il gasim in timpurile moderne. Emanciparea femeii se realizeaza pe
toate planurile. Egalitatea dintre sexe este din ce in ce mai des promovata.
Unul dintre elementele care pot evidentia egalitatea dintre femeie si barbat
este si contribuirea in masuri egale la treburile gospodaresti, inclusiv
spalatul vaselor. Astfel incat femeia ajunge sa puna semnul de egalitate intre
spalatul vaselor si ¡§ sclavia¡¨ in care se afla, pana nu de mult, datorita
traditiilor depasite. Sigur, putem extrapola problema spalatului vaselor la
toate activitatile casnice indeplinite de catre femei.
  O veche credinta spune ca daca barbatul aduce bani in casa ca sa intretina
familia, atunci femeia este responsabila cu treburile casnice. Problema este ca
lucrurile s-au mai schimbat si femeia a devenit la randul ei o persoana care
isi intretine familia. Femeia isi doreste si tinde sa devina egala barbatului
din toate punctele de vedere, ceea ce este un lucru bun, incurajat de catre
democratie. Trebuie identificate totusi punctele in care egalitatea este
aproape imposibil de realizat, cum ar fi ca exista diferente fizice, doar
femeia poate naste etc. Daca doriti sa aflati cum apar diferentele psihice
dintre femei si barbate, va recomand sa cititi cartea ¡§ El e cu minciuna, ea
vorbeste intr-una¡¨, de Allan si Barbara Pease.
  In concluzie, as putea sa spun ca de preferat ar fi ca, atat barbatul cat si
femeia, sa fie de acord sa indeplineasca majoritatea tipurile de activitati din
casa, iar atunci cand este nevoie, sa puna umarul si sa-l ajute pe celalalt.
Experienta imi spune ca cea mai buna metoda este sa se stabileasca cat mai clar
care sunt sarcinile fiecaruia in casa, fara a se exclude ajutorul celuilalt,
atunci cand exista motive obiective. Este nevoie ca cei care sunt intr-un cuplu
sa fie constienti ca, pentru ca relatia sa mearga bine, este nevoie de eforturi
sustinute, chiar daca acestea includ cateodata si prea uratul spalat de vase.
  Va urez o zi frumoasa si va astept pe noul meu site: www.psihosolutii.ro !

  Publicat la 25 Iulie 2008 16:18 | Afisari: 195
  Comentarii:

   @vio08, Editura Curtea Veche a editat 4 sau 5 carti Allan & Barbara Pease.
Merita citite...
   Adaugat de evia la 07 August 2008
   Intelepciune se acumuleaza cu varsta. Daca mama il va indemna sustinut pe
fiul ei, sa spele si el vasele ,atunci viitorul barbat va imparti ac.
activitate cu sotia sa.Atentie mamici! Ce editura a publicat cartea lui Allan
si Barbara Pease?
   Adaugat de vio08 la 06 August 2008
   Sunt genul de barbat caruia nu-i place sa spele vasele, dar asta nu pentru
as considera ca este sub "demnitatea" mea sa o fac, ci pur si simplu, nu este o
activitate pe care sa o agreez. Pe de alta parte, consider
"datul-cu-aspiratorul" sau calcatul rufelor chiar relaxante uneori.

Nu in ultimul rand, consider ca surubelnitei nu-i sta bine decat la mine in
mana, ca intrerupatoarele sau prizele stricate dauneaza grav sanatatii femeii,
iar ca sacosele de cumparaturi de la supermarket sau orice obiect
voluminos/greu nu poate fi manipulat de altcineva decat mine.

Si totusi recunosc ca nu imi place sa spal vasele. Rufele insa da. Hai sa nu
strigam repede "Freud!!!" sau sa-l vedem pe bietul Oedip in orice refuz al
barbatilor de a duce o pereche de sosete pana la cosul de rufe :)
   Adaugat de anonymous la 05 August 2008
   Ce bine-ar fi daca masina de spalat vasele ar rezolva problema.
Ma tem insa ca mereu se va ivi o alta disputa, pe o alta tema....
Mai bine in pauza dintre doua certuri, s-ar aseza linistiti pe cate un scaun,
ar trage adanc aer in piept si si-ar spune fiecare of-ul.
Odata descoperita rana, nu le mai ramane decat sa o trateze, mai intai de toate
cu multa intelepciune, rabdare.... iubire si intelegere.
E greu pana trag aer... apoi se descurca ei...

   Adaugat de Mirela37 la 28 Iulie 2008
   da de ce nu cumpara o masina de spalat vase?? ca atunci nu au de ce sa se
mai certe.

daca se ajunge la reguli si impartiri de sarcini, e clar ca cei doi nu prea
sunt "cu totul" in relatia aia. lucrurile astea vin de la sine, le observi ca
sunt de facut si le face cand unul cand celalalt, fara tragere la sorti, liste
si obligatii.

cred ca femeia ar spala ea singura vasele si le-ar face pe toate fara sa
comenteze DACA, din cand in cand, i-ar mai da si el o mana de ajutor, i-ar
arata ca nu e singura cu toate corvezile astea si nu raspunde numai ea de
"munca de jos". probabil ca problemele apar in momentul in care ea oboseste, se
plictiseste si se simte neapreciata si poate chiar umilita.

in definitiv, amandoi murdaresc vase, haine, cearceafuri, prin casa...de ce sa
le se ocupe numai ea de spalat, curatenie, cumparaturi...? pe buna dreptate!
da, toate astea vin in mare parte din educatie, din ce vezi in jurul tau, cum
cresti si ce accepti in continuare de la viata.

oricum, discutiile pe tema spalatului de vase sau a altor obligatii
gospodaresti apare si din alte frustrari mai mult sau mai putin transparente si
fiecare cuplu si le rezolva pana la urma pe baza modelului dupa care le
functioneaza relatia.

   Adaugat de tinergetic la 28 Iulie 2008
   F interesant!

Am sa caut si eu cartea :)
   Adaugat de C4t4l1n4 la 28 Iulie 2008
   Cartea mentionata este chiar grozava, am citit-o pe nerasuflate. Si mai fain
a fost ca a citit-o si sotul meu fara ca macar sa-i spun eu. De altfel, am
citit tot ce a aparut la noi de A.Pease.
Felicitari pentru site, vazut, citit, placut!
   Adaugat de evia la 26 Iulie 2008
   Draga Mirela,

Este multa intelepciune in ceea ce ai scris, insa va trebui sa te contrazic cu
ceva. Lucrurile sunt atat de serioase cat le facem noi sa fie, astfel incat
treburile gospodaresti pot ajunge sa fie f serioase. Sigur, de multe ori,
aceste certuri relativ minore pot ascunde frustrari sau probleme mai
importante, insa cateodata sunt pur si simplu declansate de acele prejudecati
sau ganduri irationale pe care le-am mentionat in articol.
Mirela, imi place foarte mult joculetul tau:)
   Adaugat de Gabriel Dinu la 26 Iulie 2008
URL personal: http://psihosolutii.ro/
   Un articol pe gustul meu, adica care spune lucrurilor pe nume si care
indeamna la lectura. Titul carti mentionat este incitant si precis merita
citita.
Daca si cele 80% din cuplurile care au calcat pragul cabinetului de consiliere
psihologica ar realiza ca armonia in cuplu nu are nimic in comun cu reprosurile
si cu inegalitatea dintre sexe si ca spalatul farfuriilor e un gest firesc care
nu trebuie sa duca la dispute, atunci nu ar mai suna atat de serios subiectul,
pentru ca nici nu este.
Mai grave, sau mai serioase, sunt problemele pe care si le fac partenerii,
pentru un lucru atat de marunt si fragil cum e o farfurie.
Eu le-as propune sa nu se mai certe pe tema asta si sa o rezolve in mod
civilizat si corect si am sa-i invat un joculet frumos.
Se numeste cine trage batul mai scurt...acela spala vasele .
Si poate fi valabil pentru toate activitatile casnice.

   Adaugat de Mirela37 la 25 Iulie 2008

Raspunde prin e-mail lui