http://www.adevarul.ro/articole/as-vota-pentru-federalizarea-romaniei.html

"Aş vota pentru federalizarea României"

Autor: Ovidiu Nahoi
Data: 30 iun 2008

Român sută la sută sau mai mult ardelean, bănăţean, moldovean, oltean sau
bucureştean? Discuţia se poate întinde la nesfârşit. Identităţile regionale se
afirmă cu forţă, şi asta nu numai cu ocazia meciurilor de fotbal. Ardeleanul,
bănăţeanul, regăţeanul, "miticul" sunt denumiri care conţin în egală măsură
realităţi şi stereotipuri despre sine şi despre ceilalţi.
Dar cât de importante mai sunt acestea cu adevărat? Identităţile regionale mai
au la bază modele culturale diferite sau au rămas doar sume de idei
preconcepute? Ziarul "Adevărul" vă propune o campanie despre felul în care
românii din diferite regiuni istorice se văd unii pe alţii şi pe ei înşişi. În
ziarul de azi, un intelectual moldovean vorbeşte despre propria regiune şi
despre ceilalţi.

Liviu Antonesei, despre ciocnirea identităţilor regionale şi politica de la
"centru"
Liviu Antonesei este unul dintre cei mai reprezentativi intelectuali ai
Iaşiului contemporan. Profesor la Universitatea Alexandru Ioan Cuza, scriitor,
publicist, ba chiar realizator al unei emisiuni tv la o staţie locală, Liviu
Antonesei este genul de intelectual care spune că nu vrea să părăsească oraşul
universitar în care a crescut şi a învăţat. Ba chiar a făcut şi politică.
Lider local al Partidului Alianţei Civice (formaţiune care a fuzionat cu PNL în
1998), Liviu Antonesei a fost, pentru mai bine de doi ani, preşedinte al
Consiliului Judeţean Iaşi. A demisionat în 1998 şi a mai făcut o ultimă
încercare în politică, în 2003-3004, alături de URR.
Adevărul: Aţi fost preşedinte al Consiliului Judeţean Iaşi în legislatura
1996-2000, o perioadă în care s-au format aşa-zişii baroni locali. Cum de nu
aţi ajuns baron local şi aţi rămas la Universitate?
Liviu Antonesei: În general au ajuns baroni locali persoane care înainte de a
ocupa respectiva demnitate publică, fie de primar sau preşedinte de consiliu,
nu existau. Eu nu eram în situaţia aceea. M-am dus la consiliul judeţean ca
Antonesei şi doream să mă întorc la viaţa mea tot ca Liviu Antonesei.

Aţi plecat din funcţia de preşedinte de consiliu judeţean înainte de finele
mandatului. De ce?
În septembrie 1998 am decis să plec din politică. Până am intrat la putere îmi
plăcea politica. Eu am făcut politică în ilegalitate, apoi în opoziţie, după
care am făcut şi la putere. Perioada de la putere mi-a plăcut cel mai puţin.
Pentru că am văzut că ai mei pot fi la fel de proşti şi la fel de hoţi ca şi
adversarii pe care i-am înjurat tot timpul. Iar eu nu pot să tac.
Dar nici nu puteam să spun ceea ce aveam de spus fiind parte a sistemului
respectiv. Am avut o perioadă de frământări după care m-am hotărât să plec. La
1 decembrie 1998, aşa cum le-am promis, am convocat o adunare a consiliului şi
am anunţat că demisionez. Eu nu am avut probleme cu adversarii, eu am avut
probleme cu aliaţii! Dar pe ansamblul acestei chestiuni a mai apărut un lucru
la care nu am putut să iau parte - n-am vrut să particip la genocid.
Aveam 10.000 de copii instituţionaţi în judeţ. Guvernul, în generozitatea sa,
ne-a lăsat fără sursele de finanţare. Am reuşit să rezolv situaţia prin milă
publică. Am făcut apel la primari să roage oamenii să doneze orice, cartofi,
fasole, ce avea fiecare, să nu ne moară copiii de foame. De-abia după ce eu
demisionasem, s-a trezit Europa şi a sărit cu lemnul pe ei.
Mai mult, a sărit cu bani grei din care s-a furat foarte mult. Domnul Relu
Fenechiu (lider al PNL Iaşi, n.r.) a avut o mare problemă, că a primit bani ca
să repare şcoala de copii orfani de la Podul Iloaiei şi a ieşit un total de un
miliard şapte sute de milioane de lei, din care în prima expertiză nu ieşea un
miliard trei sute. A cerut a doua expertiză şi tot nu-i ieşeau 500 de milioane.

Nădăjduiţi că s-a mai schimbat ceva între timp? Au trecut zece ani de la
demisia dumneavoastră.
Nu, că pe mine nu mă mai minte niciun politician, asta să fie clar! I-am
cunoscut pe toţi: de la ultimul secretar de comună la toţi preşedinţii de după
Ceauşescu. M-am vindecat de toate iluziile politice, ceea ce nu este rău.
Politica nu trebuie făcută cu iluzii.
Am mai continuat să votez până anul trecut în mai, iar din noiembrie nici nu
mai votez. Am ajuns la concluzia că strategia aplicată în ultimii ani, să votez
răul cel mai mic, nu e deloc câştigătoare. Adesea răul cel mai mic e atât de
mare încât te întrebi între ce ai avut de ales în realitate.

Totuşi, avem miniştri de 30 de ani. Asta nu e o schimbare?
Nu, din păcate sunt clone perfecte ale antecesorilor. Eu de aceea am avut marea
speranţă în URR, nu în tinerii de la PNL, de la PSD. Aştept o altă forţă, dar
în momentul de faţă nu văd de unde. De aceea sunt foarte sceptic în ceea ce
priveşte politica. Eu mai mari speranţe am din exterior. Că presiunile UE,
condiţiile, monitorizările îşi vor face încet-încet efectul, că vor fi obligaţi
întâi a se preface că respectă regulile, după aceea chiar să le respecte.
Sunt moldovean fără să fac caz de asta. Dar mă prezint ca român în străinătate.
Nu cum spun unii din Ardeal: sunt transilvănean
Noi nu avem obsesia că ne persecută neapărat
Bucureştiul
Liviu Antonesei
Sertarul cu amintiri: la aniversarea "Solidarităţii"
Liviu Antonesei la Gdansk, urmărindu-l cu privirea pe Vaclav Havel, una dintre
"vedetele" manifestării care a marcat, în august 2005, 25 de ani de la fondarea
sindicatului Solidaritatea. Polonia a acordat o mare atenţie aniversării
momentului istoric al semnării "Acordurilor de la Gdansk" între reprezentanţi
ai muncitorilor, conduşi de electricianul Lech Walesa - cel care avea să devină
primul preşedinte postcomunist al Poloniei - şi oficiali ai guvernului comunist
de la Varşovia.
Pe noi, moldovenii, nu ne obsedează Bucureştiul
Acum aproape un deceniu, la Iaşi a apărut acel Partid al Moldovenilor înfiinţat
de actualul preşedinte al Consiliului Judeţean, dl Simirad. A avut într-adevăr
o bază regională sau a fost o idee a unei persoane?
Acel partid al moldovenilor a apărut mai întâi în "Monitorul de Iaşi", ca o
glumă.

Moldovenii sunt mai hâtri, aşa-i?
Ziaristul Florin Zamfirescu şi alţii au inventat Partidul Moldovenilor ca
ficţiune umoristică. Dl Simirad, care ori are un simţ al umorului foarte
dezvoltat ori dimpotrivă, a luat în serios ideea în momentul în care a părăsit
PAC-ul.

S-a gândit că-i va aduna pe moldovenii risipiţi prin toată ţara?
Asta a fost iluzia lui politică. La Braşov sunt 70 la sută de origine
moldoveană, porecla Braşovului e Iaşiov. Se şi vedea câştigând! S-a văzut că nu
era aşa în momentul când a început să înfiinţeze filiale, pe care le-a făcut
greu.

Există un complex al moldovenilor? Apelativul "Moldovene" cuprinde nişte esenţe
nu tocmai plăcute…
Nici partidul lui Simirad nu a apărut din alt motiv. Era un partid al
resentimentului, construit pe gândul că Bucureştiul ne ia tot, că oamenii de
valoare sunt absorbiţi de Bucureşti. Nu spun că în unele lucruri nu avea
dreptate.
În 1997, când a venit preşedintele de atunci, Emil Constantinescu, la Iaşi, de
la Forumul Crans Montana, mi s-a părut că e din ceară, ca o clonă a lui Cuza
Vodă. A venit cu un program al lui Varujan Vosganian, "Programul de salvare a
Moldovei". Asta m-a enervat foarte tare.
Am luat cuvântul şi am spus că eu regret că ei vin să ne trateze ca
handicapaţi. Şi am făcut un calcul în care arătam că săracul judeţ Iaşi dădea
mai mulţi bani decât primea. Apoi, într-adevăr, oamenii s-au prins şi au mărit
cota de la TVA sau de la alte impozite care rămânea în plan local.

Există şi la nivel intelectual un grup "moldovenist", precum grupul "Provincia"
de la Cluj?
"Provincia" a apărut, cred, ca o reacţie la ceea ce numeşte miticismul
bucureştean. La Iaşi resentimentele faţă de Bucureşti nu sunt atât de crescute.
Noi nu avem obsesia că ne persecută neapărat Bucureştiul. Din când în când
suntem mândri că spiritul critic s-a născut aici. Atunci pocnim şi în Ardeal,
şi în Bucureşti, fără milă. Când domnul Liiceanu sau domnul Patapievici se miră
că în revista mea sunt criticaţi, eu asta le explic, că aici s-a născut
spiritul critic. Noi nu ne facem idoli. Suntem la fel de critici şi cu ai
noştri, nu aplicăm o dublă măsură.
"Aş vota pentru un sistem federal"
Avem mai mult din identităţile regionale sau avem identitatea românească?
România, vorba Constituţiei, e un stat destul de unitar. Într-un fel, regret
asta. În opinia mea, administraţiile de tip federal sunt mult mai eficace. Din
păcate, ştiu că nu se poate, din cauza obsesiilor istorice. Mereu o să credem
că ungurii ne iau Ardealul.
Suntem împreună în NATO şi în Uniunea Europeană, nu ne mai iau nimic. Pe de
altă parte, avem o blestemată de tradiţie administrativă centralistă. Noi am
copiat Franţa inclusiv în administraţie, iar comunismul a exagerat cu
centralizarea. Dacă mâine ar fi un referendum privind o organizare federală,
m-aş duce primul la vot. Dar nu va fi.
"Proporţia de bandiţi e constantă în comunităţile umane"
Cum ar suna un exerciţiu critic, autocritic faţă de moldoveni?
Eu nu cred că există românism, moldovenism, valahism şi transilvănism. Că au
existat nişte condiţii socioistorice care au dus către anumite tipuri de
comportamente, da.
Sigur că ardelenii, care au fost scutiţi de atacurile turceşti şi tătare, au
construit mai durabil. Nu este numai influenţa germană, este şi experienţa
istorică. Aici, la noi, veneau tătarii de trei ori pe an şi dădeau foc, aşa că
au făcut case din paiantă. Condiţiile astea i-au făcut pe moldoveni să nu mai
creadă în durabilitatea materială.
Şi atunci moldoveanul, având timp la dispoziţie, cântă, meditează, e
povestitor. Dacă ne uităm pe o hartă a României unde sunt scrise
personalităţile, hartă care era pe vremea noastră în şcoli, vezi că, dacă o iei
de la Suceava la Botoşani, Dorohoi, Iaşi până pe la Bârlad, e plin de
personalităţi. Şi după aceea te duci în restul ţării şi vezi câte unul ici şi
colo.
Dar această relativă dezinteresare de dimensiunea materială are şi ceva
regretabil. Pentru că dimensiunea materială duce totuşi la civilizare. Din
acest motiv poţi să spui că moldovenii sunt mai puţin civilizaţi, deşi au
cultură formidabilă.
În sud, influenţa levantină a fost mult mai prezentă. De aceea, spiritul sudic
e un pic mai combinator, sunt mai pricepuţi la afaceri, la speculaţii.
Sigur că ardelenii, care au fost în contact cu civilizaţia germană - cea
maghiară e germanizată de fapt - sunt mai economi, mai buni pentru capitalism.
Sunt şi mai zgârciţi. Spirit protestant...
Dacă am muta Capitala în Ardeal ar fi mai bine?
Nu ar fi diferit. Proporţia de bandiţi este o constantă în comunităţile umane.
În cele mai civilizate se vede mai greu, e adevărat. Dar asta nu înseamnă că nu
există. România este peste tot cam aceeaşi, dincolo de deosebirile regionale pe
care le-am discutat. Se vor duce şi moravurile odată cu Capitala. Noi faţă de
Bucureşti suntem ba critici, ba admirativi. Există această obsesie a unui
centru care absoarbe tot, dar nu mai e total adevărată. Nişte paşi spre
descentralizare sunt totuşi făcuţi.
Testul adevărului
1 Român sau moldovean?
Sunt moldovean fără să fac caz de asta. Dar mă prezint ca român în străinătate.
Nu cum spun unii din Ardeal: sunt transilvănean. Unui om nu trebuie să-i fie
ruşine sau să fie mândru de ceea ce ţine de context. Identitatea esenţială este
cea individuală. Dacă de el ca persoană nu-i este ruşine, nu are de ce să-i fie
ruşine nici că este bărbat, nici că este heterosexual, nici homosexual, nici că
este moldovean, chinez sau ardelean.
2 Despre Iaşi şi România.
În Iaşi mă simt foarte bine şi în 1990 puteam să aleg Parisul şi Munchenul. Dar
îmi place la Iaşi. Îmi place şi în România, în ciuda modului cum stau
lucrurile. În România nu mori de plictiseală. În orice ţară normală aş muri de
plictiseală foarte repede.
Mi-ar plăcea ca România să fie ca Polonia, nu ca ţările scandinave, nu ca
Germania. O ţară în care salariul minim e cam de trei ori ca-n România şi
preţurile sunt mai mici, în afară de ţigări, toate. Deci se poate trăi. Poţi
vedea pensionari la restaurante, la terase, glumind, râzând, alte feţe de
oameni. Asta visez pentru România.
3 Experienţa din URR.
Am încercat cu URR-ul (2003-2004, n.r.) dintr-un fel de disperare politică.
Mi-a plăcut să-i descopăr pe internet şi i-am salutat. Ei au luat legătura cu
mine şi când a venit momentul să se gândească la candidaţi pentru alegerile
locale mi-au spus dacă nu vreau să candidez la primărie din partea lor. Mi-au
dat timp de gândire o săptămână şi după trei zile le-am spus că eu candidez, cu
gândul să obţin doi consilieri locali.
Eu pentru primar am obţinut al treilea sau al patrulea scor, dar nu şi lista.
N-am reuşit şi-mi pare rău. Am continuat să rămân cu ei pentru că speram să
poată rezista. Cheltuielile pentru alegerile generale au fost însă uriaşe şi au
fost acoperite din buzunarul lor. Ei nu au primit bani de nicăieri, nu erau
baroni ca să aibă protejaţi. Nu au putut rezista după cheltuielile uriaşe din
toamnă şi după puţin timp au ales o soluţie proastă.
Eu m-am opus, dar am respectat alianţa cu PNŢ-ul. Dar nici nu prea aveau altă
soluţie, pentru că PNL-ul i-ar fi înghiţit mai rău. A fost ultima aventură
politică în care am crezut şi speram să spargă zidul. Era clar un partid
antisistemic. De aceea nici nu a avut loc.

Raspunde prin e-mail lui