From: Limbat <lim...@yahoo.com>
Subject: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.
To: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Wednesday, 30 September, 2009, 9:08 PM

1. Wasiat seperti dalam contoh di bawah tidak akan diiktiraf oleh undang2.
Surat wasiat mesti mengikut syarat2 yang sudah digariskan spt adanya saksi,
kena mati setem dsbnya..

2. Bagi muslim, mewasiatkan 100% kepada pasangan yang hidup juga tidak akan
diiktiraf oleh Mahkamah kerana ianya bertentangan dengan hukum Syariat yang
sudah diperincikan di dalam Al-Quran.

3. Apa yang saudara & isteri perlu buat ialah pergi ke mana2 syarikat atau pun
lawyer yang menawarkan khidmat menulis wasiat, mereka sudah ada standard format
untuk diisi. Antara kandungannya ialah melantik beberapa orang/pihak yang akan
menjadi "administrator" bila kita mati. Sdr boleh lantik isteri dan vice versa.
Administrator (waasi) inilah yang akan menguruskan hal2 berkaitan harga
peninggalan kita nanti. Dengan adanya wasiat begini, usaha pengurusan estet
akan jadi lebih mudah/cepat, insya-Allah.