wasiat  ... tulis shj apa yg tuan mahukan
kerana selagi tuan hidup tuan boleh tukar
sesuka hati wasiat tuan..
dan yg penting wasiat itu ada saksi yg sah mengikut
undang2 malaysia takut nanti tak laku plak wasiat tu
wasiat tak perlu ikut faraid
kerana faraid terang dan jelas dlm alquran utk harta simati sahaja
wasiat pulak harta yg dibahagi kpd waris sebaik shj kita mati
jika ada harta kita yg tak sempat nak wasiat maka harta simati dah jadi hak
allah
kena dibahagikan ikut faraid

harta hibah pula harta yg da bagi kpd waris semasa kita hidup
he he

Noor Azmi Taharim
No HP : 019 275 9069

|---------+--------------------------------->
|         |           haikalku haikal       |
|         |           <haikalkuhai...@gmail.|
|         |           com>                  |
|         |           Sent by:              |
|         |           sahabatinterak...@yaho|
|         |           ogroups.com           |
|         |                                 |
|         |                                 |
|         |           09/30/2009 09:15 PM   |
|         |           Please respond to     |
|         |           SahabatInteraktif     |
|         |                                 |
|---------+--------------------------------->

>--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
  |

  |       To:       SIM <SahabatInteraktif@yahoogroups.com>
                                                                     |
  |       cc:
                                                                     |
  |       Subject:  [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.
                                                                     |

>--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|

Assalamalaikum...

Kami suami isteri bercadang membuat wasiat sesama kami..maksudnya saya
serah 100% hak milik saya dan begitu juga isteri serahkan apa2 miliknya
100% jiika apa2 berlaku antara kami selama hidup dalam dunia ni contohnya
kematian..tujuan kami ingin membuat wasiat supaya senang proses tukar nama
dan pemindahan aset.
Kami mempunyai 4orgĀ  anak yg berusia dari 7thn ke3 thn dan kami berumur
30an.

Nilai aset kami insuran nyawa+epf+insuran rumah+insuran asb loan+cash
adalah sekitar 1juta seorang.

Harap ada netter yg pandai menulis surat wasiat mengepilkan contoh surat
itu disini.
Cara mudah yg saya fikir adalah menulis surat dgn memberi kebenaran 100%
milik saya berserta tarikh tandatangan dan cap jari sebagai bukti setuju
dan poskan kealamat sendiri atas nama isteri dan isteripun buat sama
seperti itu ,surat akan disimpan rapi sebagai surah wasiat yg hanya dibuka
jika berlaku apa2...

Mungkin netter merasa pelik kenapa tak ikut kaedah sama rata untuk anak2
atau faraid..sebenarnya kami mahukan sistem itu tujuan surat wasiat ditulis
untuk memudahkan pemerosesan sebagai pemegang amanah.

Jika ditakdirkan kami berumur panjang seperti Dr.M alhamdullillah.

harap dapat membantu.

<<inline: graycol.gif>>

<<inline: ecblank.gif>>

<<inline: pic18450.gif>>