Dan inilah jawapan kepada mesej di atas:

"Walaikum salam....

Hadith ini mengikut Dr Fahd Salman Audah adalah Do'if Jiddan atau
Maudu'. Tidak boleh langsung berhujjah dengannya. Hadith ini memang
sudah banyak tersebar secara meluas

Salah seorang perawi hadith ini ialah Nuaim bin Hammad. Ramai ahli ilmu
yang menyatakan hadith yang diriwayatkan oleh Nuaim bin Hammad dalam
Musonnifnya berkaitan cerita-cerita berkenaan kisah akhir zaman adalah
adalah Munkar. Berkata Imam Az-Zahabi dalam kitab Siar A'lam Nubala' ; "
Tidak boleh seseorangpn berhujjah dgn hadith Nuaim bin Hammad kerana dia
telah mengarang kitab tentang fitnah akhir zaman dengan mendatangkan
keajaiban2 dan banyak yang dibawanya adalah Munkar. Dia banyak mengambil
hadith dari Kaab bin al-Ahbar yang dikenali kerana berpegang dengan
kitab-kitab Israiliyyat.Dia juga banyak mengambil hadith dari org2 yang
tidak dikenali dan diragui.

Begitu juga dgn Abdul Wahhab salah seorang perawi hadith ini mengikut
Al-Hakim dalam Lisanul Mizan adalah orang yang tidak diketahui (majhul).

Wallahu a'lam...semoga kita berhati2 dgn hadith2 seumpama ini..dan
menjaga nas syariah seperti yang sebenarnya...

Wassalam...

Bahagian Penyelidikan JAKIM
Cawangan Akidah,
P.P (T.T)

dan ini jua:
1- Hadith ini adalah di antara hadith-hadith palsu dan tidak sahih yang
tersebar setiap kali tibanya bulan Ramadhan yang mulia. Walaupun telah
berulang kali diterangkan oleh ramai ulama hadith masa kini, hadith ini
tetap tersebar dan berlegar dalam masayarkat.

2- Hadith ini tidak ada di dalam mana-mana buku utama hadith sebagaimana
kajian para ulama hadith dulu dan kini. Walaupun ia ada di dalam buku
al-Fitan karya Nu'aim Bin Hammad, ia tidak diriwayatkan oleh imam-imam
hadith terkemuka dalam buku-buku utama.

3- Pengkaji hadith sejak dahulu hingga kini telah meneliti asal-usul
hadith ini termasuk rantaian periwayatan yang dikemukakan oleh Nu'aim
dan mendapati ia dipenuhi dengan pelbagai masalah seperti periwayat yang
tidak dipercayai dan sebagainya.

4- Seharusnya umat Islam lebih berhati-hati dalam menerima mana-mana
maklumat tentang Islam agar diselidiki sumber asalnya dan kesahihannya.

Boleh dibaca di sini:
http://www.al-fikrah.net/Forums/viewtopic/t=6545/highlight=kiamat.html
<http://www.al-fikrah.net/Forums/viewtopic/t=6545/highlight=kiamat.html>
--- In SahabatInteraktif@yahoogroups.com, Dara Pujaan Dara Pujaan
<darapujaanh...@...> wrote:

> Saya forwardkan disini emel yg saya terima dari rakan sepejabat.
>
> Ada sesiapa yg boleh komen mengenainya? Sejauh mana kebenarannya. Ini
benda ghaib, tak kan semudah itu kita nak andaikan begitu dan begini.
Atau puak2 Mat Salleh ni sengaja nak keliru dan menakut2kan kita??

>    Cuba  kira   ... 1Ramadan  pada tahun 2012 jatuh pada 20 july hari
jumaat,jadi 3 august 2012 bersamaan 15 ramadan jatuh juga hari
jumaat.Sama dengan hadis nabi pasai huru hara besar yang akan jadi pada
tengah malam   pertengahan bulan ramadan iaitu hari jumaat 15 ramadan
>  dekat bumi ni yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur,
pasai satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dekat langit,bukan
kiamat tapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas
muka bumi ini sebanyak 2/3,yang tinggal cuma 1/3 shj.(yang NASA Amerika
dok bagitau pada 21-12-2012 planet X akan lintas mai kat bumi ni)Adakah
kita semua ni tergolong dalam 1/3 tu.......ALLAH sahaja maha
mengetahui.. ......... .. cuba kita   tengok  hadis nabi kat bawah ni
dankenyataan pasal calender islam 2012 dan klik kat home page bawah ni
untuk maklumat lanjut...

> Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw.
bersabda:
> Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara
di bulan Syawwal...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?"
Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam
Jum'at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur,
menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari
pingitannya, pada malam Jum'at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika
kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jum'at, masuklah kalian
ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah
lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian.
Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian
kepada Allah dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus,
Rabb kami Al-Quddus!", karena barangsiapa melakukan hal itu akan
selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa".

> [...]
> Aashura: December 27, 2009
> Ramadan: August 11 - September 8, 2010
> Eid ul-Fitr: September 9, 2010
> Hajj: November 14 - November 17, 2010
> Eid ul-Adha: November 16, 2010
>
> 2011 Calendar
> Islamic New Year: December 7, 2010 (1432 A.H.*)
> Aashura: December 16, 2010
> Ramadan: August 1 - August 29, 2011
> Eid ul-Fitr: August 30, 2011
> Hajj: November 4 - November 7, 2011
> Eid ul-Adha: November 6, 2011
>
> 2012 Calendar
> Islamic New Year: November 26, 2011 (1433 A.H.*)

Kirim email ke