Re: [Lisp] Presentation

2016-05-16 tråd Elias Mårtenson
Jag hänger en hel del på Lisp (som "loke"), men jag trro inte jag sett dig
prata. Förmodligen beror detta på tidszoner eftersom jag bor i Singapore.

Jag hade gärna åkt till ELS, men det går inga direktflyg till Krakow från
Singapore, och anslutningarna var på tok för komplicerade för att det
skulle vara värt det. Dock så ångrar jag mig lite nu.

Mitt nuvarande Lispprojekt är https://github.com/cicakhq/potato som vi
använt som internt kommunikationsverktyg på jobbet i flera år.

Elias

2016-05-15 2:10 GMT+08:00 Grim Schjetne :

> Hej, tänkte presentera mig.
>
> Mitt namn är Grim, jag bor strax utanför Göteborg och jag har använt
> Common Lisp i några år nu. Jag kom nyligen hem från European Lisp Symposium
> i Kraków med mycket inspiration, och tänkte jag skulle kolla vad som händer
> här på hemmaplan.
>
> Jag brukar för övrigt hänga på #lisp, som schjetne.
>
> —
> Grim Schjetne
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://molnjunk.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://molnjunk.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Presentation

2016-05-16 tråd Lars Brinkhoff
Hej!

> tänkte jag skulle kolla vad som händer här på hemmaplan.

Det som händer i Göteborgstrakten, är att vi är några som är
intresserade av halvregelbundna träffar.  Men det kan vara svårt att
hitta datum som passar många.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://molnjunk.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Någon som gör som Fare och scriptar med lisp?

2014-11-21 tråd Elias Mårtenson
Jag använder Common Lisp för sådana ändamål. Som t.ex. ett verktyg som
synkroniserar Active Directory med OpenLDAP. Det krävde bl.a. att jag
implementerade GSSAPI-stöd till trivial-ldap
, som använder min mappning av
GSSAPI  till CL.

Det extra jobbet var dock värt besväret för att jag skulle slippa
implementera det i något annat språk. :-)

Elias

2014-11-21 22:11 GMT+08:00 Andreas Davour :

> On Tue, 18 Nov 2014, Mathias Dahl wrote:
>
>  Jag har en massa elisp-hack för liknande uppgifter jag gör på jobbet.
>> Emacs
>> rular! ;)
>>
>
> Har du sagt så mycket måste du ju dela med dig! ;)
>
> -andreas
>
> --
> "economics is a pseudoscience; the astrology of our time"
> Kim Stanley Robinson
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
>
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Någon som gör som Fare och scriptar med lisp?

2014-11-18 tråd Mathias Dahl
Jag har en massa elisp-hack för liknande uppgifter jag gör på jobbet. Emacs
rular! ;)

/Mathias

On Thu, Nov 13, 2014 at 12:25 PM, Lars Brinkhoff  wrote:

>
>
> Nu har jag det.
>
> Istället för att göra ett hack i shell, gjorde jag följande för att
> konvertera radslut till CRLF i Emacs.  Jag vet att det finns unix2dos
> och liknande, men jag ville ha lite mer kontroll på hantering av
> binära filer m m.
>
> (defun map-files (fn dir)
>   "Apply function FN to all files in DIR, including subdirectories.
> The function is called with a file loaded into a buffer, which is saved
> when the function returns.  Doesn't descend into the .hg subdirectory."
>   (dolist (i (directory-files dir t))
> (unless (member (file-name-nondirectory i) '("." ".." ".hg"))
>   (if (file-directory-p i)
>   (map-files fn i)
>   (with-current-buffer (find-file-noselect i)
> (funcall fn)
> (when (buffer-modified-p)
>   (save-buffer))
> (kill-buffer))
>
> (defun set-buffer-crlf ()
>   (when (eql (coding-system-eol-type buffer-file-coding-system) 0)
> (let ((coding (coding-system-change-eol-conversion
>buffer-file-coding-system 1)))
>   (when coding
> (set-buffer-file-coding-system coding)
>
> (defun convert-to-crlf ()
>   "Convert all files to CRLF line endings."
>   (map-files #'set-buffer-crlf "/foo/bar/baz"))
>
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Någon som gör som Fare och scriptar med lisp?

2014-11-13 tråd Lars Brinkhoff


Nu har jag det.

Istället för att göra ett hack i shell, gjorde jag följande för att
konvertera radslut till CRLF i Emacs.  Jag vet att det finns unix2dos
och liknande, men jag ville ha lite mer kontroll på hantering av
binära filer m m.

(defun map-files (fn dir)
  "Apply function FN to all files in DIR, including subdirectories.
The function is called with a file loaded into a buffer, which is saved
when the function returns.  Doesn't descend into the .hg subdirectory."
  (dolist (i (directory-files dir t))
(unless (member (file-name-nondirectory i) '("." ".." ".hg"))
  (if (file-directory-p i)
  (map-files fn i)
  (with-current-buffer (find-file-noselect i)
(funcall fn)
(when (buffer-modified-p)
  (save-buffer))
(kill-buffer))

(defun set-buffer-crlf ()
  (when (eql (coding-system-eol-type buffer-file-coding-system) 0)
(let ((coding (coding-system-change-eol-conversion
   buffer-file-coding-system 1)))
  (when coding
(set-buffer-file-coding-system coding)

(defun convert-to-crlf ()
  "Convert all files to CRLF line endings."
  (map-files #'set-buffer-crlf "/foo/bar/baz"))


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] (GBG) Fokus: Emacs Lisp

2014-09-18 tråd Lars Brinkhoff
Andreas Davour skrev:
> Kanske börja med hur man bygger saker i elisp, och sedan ta sig an
> exempel på lite vanliga strul?
>
> Jag tror att teckenkodningsbyten, zappa ^M och reperera radbrtningar
> skulle kunna vara problem med relevans och viss nytta att fixa.
>
> Kan det vara nåt?

Kan det absolut vara, det är saker jag själv stör mig på ibland men
aldrig har tagit tag i ordentligt.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] (GBG) Fokus: Emacs Lisp

2014-09-17 tråd Lars Brinkhoff
Tommy skrev:
> Är RMS anti-CL? Har han mycket inflytande fortfarande?

Ja.  Nja, Stefan Monnier är numera huvudanvarig.  RMS gör enstaka
inhopp i diskussionerna.

Elias skrev:
> Om de väljer att integrera en existerande CL så måste det bli GCL
> eller CLISP, och de är ju inte de tekniskt mest optimala systemen.

Jag skulle hoppas att Emacs kunde gå att bygga med de flesta
CL-implementationerna, så som det går att bygga med många olika
C-kompilatorer nu (tror jag, i alla fall har det varit så).

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] (GBG) Fokus: Emacs Lisp

2014-09-16 tråd Elias Mårtenson
On 17 September 2014 14:50, Tommy Hallgren  wrote:

> Är RMS anti-CL? Har han mycket inflytande fortfarande?
>

Folk lyssnar på honom, men han verkar egentligen inte har inflytande på
utvecklingen av Emacs annat än när det gäller licenser, mm.

Om de väljer att integrera en existerande CL så måste det bli GCL eller
CLISP, och de är ju inte de tekniskt mest optimala systemen.
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] (GBG) Fokus: Emacs Lisp

2014-09-16 tråd Tommy Hallgren
Är RMS anti-CL? Har han mycket inflytande fortfarande?

Mvh, Tommy

> On 16 sep 2014, at 18:59, Lars Brinkhoff  wrote:
>
> Nyligen skrivet av den nuvarande Emacs-
>
> "The only standard language into which Elisp can evolve, AFAICT, is
>  Common Lisp.  [ Now some readers get disappointed, while some others
>  become excited.  ]  There are some incompatibilities between the two
>  languages, but I can imagine working them out over the years, or
>  even living with them without too much trouble, such that we could
>  use Common-Lisp libraries in Emacs.
>
> Så vi kanske ligger helt rätt i tiden med att titta lite extra på Emacs!
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] (GBG) Fokus: Emacs Lisp

2014-09-16 tråd Lars Brinkhoff
Jacob Oscarson  writes:
> Jättebra ide! Själv är jag nästan alltid ute efter att utveckla nya
> små tweaks för min miljö, men som med så mycket annat är jag ofta
> snarare en slags glorifierad hobbyist än ordentligt teoretiskt
> grundad.

Vad är skillnaden?  Att man har läst lite i Emacs Lisp Reference
Manual? :-)

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] (GBG) Fokus: Emacs Lisp

2014-09-16 tråd Lars Brinkhoff
Nyligen skrivet av den nuvarande Emacs-

 "The only standard language into which Elisp can evolve, AFAICT, is
  Common Lisp.  [ Now some readers get disappointed, while some others
  become excited.  ]  There are some incompatibilities between the two
  languages, but I can imagine working them out over the years, or
  even living with them without too much trouble, such that we could
  use Common-Lisp libraries in Emacs.

Så vi kanske ligger helt rätt i tiden med att titta lite extra på Emacs!

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] (GBG) Fokus: Emacs Lisp

2014-09-16 tråd Jacob Oscarson
Jättebra ide! Själv är jag nästan alltid ute efter att utveckla nya små
tweaks för min
miljö, men som med så mycket annat är jag ofta snarare en slags glorifierad
hobbyist än ordentligt teoretiskt grundad.

/Jacob


2014-09-15 13:07 GMT+02:00 Andreas Davour :

> On Mon, 15 Sep 2014, Lars Brinkhoff wrote:
>
>  (Hej)
>>
>> På de senaste Lispmötena i Göteborg har vi varit väldigt få deltagare.
>> Nu funderar vi på hur vi kan försöka locka nya personer.  Till att
>> börja med tänkte vi testa med träffar som är mer inriktade på
>> specifika teman som Emacs eller Clojure.
>>
>> Så till nästa gång ska vi testa om vi kan hitta Emacsanvändrare som är
>> intresserade av att börja använda, eller lära sig mer om Emacs Lisp.
>> Exempelvis kunde ett möte handla om ett eller några användningsfall
>> där man börjar med ett praktiskt behov, och sedan steg för steg
>> skriver kod som kan förenkla vardagen för en användare.
>>
>> Vi undrar om det är någon som har några tips på lämpliga problem som
>> vi kan tackla?
>>
>
> Kanske börja med hur man bygger saker i elisp, och sedan ta sig an exempel
> på lite vanliga strul?
>
> Jag tror att teckenkodningsbyten, zappa ^M och reperera radbrtningar
> skulle kunna vara problem med relevans och viss nytta att fixa.
>
> Kan det vara nåt?
>
> --
> "economics is a pseudoscience; the astrology of our time"
> Kim Stanley Robinson
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
>


-- 
CTO/lead developer for the Juntoo project,
a real-time co-browsing app for the iPad: http://getjuntoo.com

E-mail: [email protected]
Voice SE: +46 (0) 708 62 85 45
Twitter: @jacob414
Angellist: https://angel.co/jacob414
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Någon som gör som Fare och scriptar med lisp?

2014-09-01 tråd Per Danielsson

On Sep 1, 2014, at 16:20, Andreas Davour wrote:

> Den som vill kan ju roa sig med att försöka implementera följande i lisp!
> 
> let apa=1; for i in `cat delete.data `; do if [[ $apa -ge 1000 ]]; then 
> printf "$i\n" >>ffile; let apa=1; else printf "$i|" >> ffile; let apa=$apa+1; 
> fi; done

Jag har en jättefin implementation i scsh, men den får tyvärr inte plats här i 
marginalen!

PD
--
"Martians are people too"


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lispmöte Göteborg

2014-05-15 tråd Lars Brinkhoff
Elias Mårtenson skrev:
> > Gå in och svara på Doodlen (http://doodle.com/ic3x638ys4gyz9ib) om du
> > kan och vill komma.
> När kommer detta evenemang att inträffa? Jag är i Sverige i juni. :-)

Det är inte bestämt än.  Se ovanstående länk för vilka datum som kan
vara aktuella, och eventuellt påverka.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lispmöte Göteborg

2014-05-15 tråd Elias Mårtenson
När kommer detta evenemang att inträffa? Jag är i Sverige i juni. :-)



2014-05-15 18:16 GMT+08:00 Lars Brinkhoff :

> För dem som har Facebook:
>
> http://www.facebook.com/groups/lisp.se/permalink/236881806509418/
>
> Och för alla andra:
>
> Det börjar bli hög tid att planera in ett nytt Lispmöte (i Göteborg).
>
> Mitt förslag är att vi kör på Condeco, Kompassen (som sist). De har
> wi-fi, eluttag, kaffe och mat.
>
> Gå in och svara på Doodlen (http://doodle.com/ic3x638ys4gyz9ib) om du
> kan och vill komma.
>
> Kom gärna med förslag på innehåll och upplägg om ni har åsikter om
> det. Sist pratade jag och Lars om att ha en genomgång av restarts och
> conditions i Common Lisp.
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] On Lisp

2014-01-03 tråd Björn Lindberg
Hej Andreas,

tack för besväret med beställningen! Jag befinner mig som sagt inte i Stockholm 
vanligtvis, och kommer förmodligen inte komma förrän till sommaren. Därför 
undrar jag om du skulle kunna skicka min bok till nedanstående adress. Om du 
giver mig ett kontonummer så kan jag överföra kostnaden för bok och brev/porto 
till dig. Hur låter det?

Hälsningar,


Björn


3 jan 2014 kl. 13:01 skrev Andreas Davour :

> 
> Nu har det dykt upp lite nytryckta On Lisp.
> 
> Jag är inte på väg till Stockholm bums, men ganska snart.
> 
> Hur ska vi sköta överlämnandet? Jag håller mig helt i centrala stan.
> 
> -andreas
> --
> "economics is a pseudoscience; the astrology of our time"
> Kim Stanley Robinson___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] On Lisp

2013-12-09 tråd Henrik Hjelte
Frågan är väl hur man sköter logistiken. Om det inte är ett gäng av oss som
bor någorlunda nära kommer nog ev vinst av samfrakt ätas upp av post inom
riket.

>
> Jag håller till i Stockholm/Uppsalatrakten.
>
>
Jag håller också till i Stockholm. /Henrik
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] On Lisp

2013-12-06 tråd Björn Lindberg

6 dec 2013 kl. 12:39 skrev Andreas Davour :

> On Fri, 6 Dec 2013, Henrik Hjelte wrote:
> 
>>> Jag gick bakåt och rensade lite i min inbox, och hittade Tommys meddelande
>>> ovan (Ja, jag kastar elpost). Blev det av att någon provade det där?
>>> 
>>> Nyligen så skaffade jag mig en tryckt bok utifrån en pdf jag fått (en
>>> Kickstarter slom inte verkar nå målet...) och resultatet var mycket lyckat.
>>> 
>>> Nu är jag riktigt sugen på att trycka upp On Lisp på samma sätt.
>> 
>> Jag köper gärna ett ex om det blir en gemensam beställning, det känns
>> mysigare med en bok än pärmen den sitter i nu.
> 
> Frågan är väl hur man sköter logistiken. Om det inte är ett gäng av oss som 
> bor någorlunda nära kommer nog ev vinst av samfrakt ätas upp av post inom 
> riket.
> 
> Jag håller till i Stockholm/Uppsalatrakten.

Jag skulle också gärna gå med i en gemensam beställning. Jag bor förvisso i 
München, men har vänligt sinnade adresser i Stockholm.


Björn


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] On Lisp

2013-12-06 tråd Henrik Hjelte
2013/12/5 Andreas Davour 

> On Sun, 11 Aug 2013, Tommy Hallgren wrote:
>
>  Hej!
>>
>> Tydligen skulle det vara möjligt att få papperskopia av "On Lisp" mha
>> Lulu.com.
>>
>> http://www.lurklurk.org/onlisp/onlisp.html
>>
>> Vi kanske ska hjälpas åt och fixa papperskopior till alla av oss som vill
>> ha? Eller är vi möjligen för tidiga? Tyckte att beskrivningen kändes något
>> skakig.
>>
>
>
> Jag gick bakåt och rensade lite i min inbox, och hittade Tommys meddelande
> ovan (Ja, jag kastar elpost). Blev det av att någon provade det där?
>
> Nyligen så skaffade jag mig en tryckt bok utifrån en pdf jag fått (en
> Kickstarter slom inte verkar nå målet...) och resultatet var mycket lyckat.
>
> Nu är jag riktigt sugen på att trycka upp On Lisp på samma sätt.
>


Jag köper gärna ett ex om det blir en gemensam beställning, det känns
mysigare med en bok än pärmen den sitter i nu.

-Henrik
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lisp.se på GitHub

2013-09-25 tråd Lars Brinkhoff
Johan Lindberg skrev:
> Nu behöver vi väl bara bestämma oss för ett challenge eller tema
> inför nästa möte och börja hacka, endera tillsammans eller var för
> sig.  Nån som har några bra ideer?

Jag vet inte om det passar riktigt, men här är lite knep och knåp
(mest för Common Lisp) jag har samlat på mig:

- Definera en funktion MACROEXAND-MOST som tar en form som argument
och expanderar alla macron, även i subformer, utom symbol-macron.
Använd gärna inbyggd funktionalitet så att resultatet är under 40
rader.

- Förklara hur ONCE-ONLY fungerar, till exempel genom att börja med en
förenklad version och stegvis expandera till den fullständiga.

- Definera ett macro MY-LET* som har samma funktionalitet som LET* men
uttryckt i nestade LET-former.  OBS: hantera alla standard-deklarationer
korrekt.

- Definera ett macro DEFEXPR som i sin tur definerar ett macro som
fungerar som en funktion vars argument inte evalueras.  Med andra ord
som en FEXPR.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lisp.se på GitHub

2013-09-25 tråd Lars Brinkhoff
>> Organisation på GitHub för gemensamma repon:
>> http://github.com/Lisp-se

Om några fler vill vara med i organisationen, är det bara att säga
till mig vilket GitHub-konto jag ska lägga till (lämpligen sitt eget).

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lisp.se på GitHub

2013-09-24 tråd Johan Lindberg
Hej,

> Jag höll faktiskt på ett tag med ett försök att skriva lite lisp varje
> dag, för att hålla hjärnan igång. För dom av oss som inte jobbar som
> programmerare kan det hjälpa lite att komma ihåg vad det var men höll på
> med...

låter som att det här skulle kunna bli utmärkt för dig tycker jag ;-)

Nu behöver vi väl bara bestämma oss för ett challenge eller tema inför
nästa möte och börja hacka, endera tillsammans eller var för sig.

Nån som har några bra ideer? Vi kan ju alltid kika på CodingDojo.orgs
kata katalog men det kanske finns roligare saker att hacka på.

/Johan

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lisp.se på GitHub

2013-09-24 tråd Lars Brinkhoff
Andreas Davour skrev:
>> http://github.com/Lisp-se
> Sedär. Nu har jag tagit mig tid att kika in. Det har blivit lite
> socialt kodande, eller kodutmaningar, efter de där pubmötena? Skoj!

Ja, vi påbörjade en övning IRL men hann inte klart.

> Mina project går så långsamt att det vore pinsamt att lägga upp dem i
> offentlighetens ljus på github...

Man behöver nog inte vara så blyg.  För min del tycker jag alltid det
är intressant att höra kommentarer från de som tittat på min kod.
Alltid lär man sig något nytt.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Smidigt sätt att skapa Javascriptkod från CL?

2013-07-29 tråd Johan Lindberg
>
> Har funderat på om det finns ett riktigt bra sätt att skapa strängar
> innehållande t.ex. Javascriptkod utifrån en datastruktur? Tänkte leka med
> att översätta nåt i stil med:
> '(function theName (arg1 arg2)
> (+ arg1 arg2))
>
> till strängen:
> "function theName(arg1, arg2) { return arg1 + arg2; }"
>
> Det blir lätt (format )-galore, men det kanske är ett bra sätt trots allt?
> Mvh, Tommy
>

Om jag förstår ditt exempel rätt så vill du applicera JavaScript-kunskap på
datastrukturen för att producera strängen? Du borde kunna, t ex ladda
respektive intressant symbol med en funktion som expanderar till
Javascript-kod när man traverserar den men det är nog en del jobb att reda
ut för att få till "läsbar" Javascript.

Lite beroende på vad du ska använda din CL->JS transformer till och med
risk för att jag missupfattat syftet så skulle jag föreslå att du tittar på
JSCL.

Se: http://davazp.net/jscl/jscl.html och https://github.com/davazp/jscl

Det är en CL till JavaScript-kompilator och borde åtminstone kunna ge lite
tips och inspiration om inte annat.

Mvh
Johan Lindberg
[email protected]
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Smidigt sätt att skapa Javascriptkod från CL?

2013-07-27 tråd Linus Ericsson
infixnotationen är en av dina fiender här.

clojurescript har löst det genom att wrappa infixoperationer i vanliga
funktioner (typ "PLUS") och sedan skapa en inte fullt så förfärlig algebra
utifrån dem, och förlita sig på att googles closurekompilator optimerar
ihop koden till något hanterbart för olika js-implementationer.

annan lisp->c-syntax händer väl i gcl, som verkar koda till gcc, vet ej om
det sker med AST eller till faktisk, om än lite otymplig C-kod.

rörande syntaxen vore det väl najsare om ett subset av CL gick att skriva
ut som javascript, snarare än ett templatinglib, men det är kanske att
övergöra det.

/Linus

On Saturday, July 27, 2013, Tommy Hallgren wrote:

> Hej!
>
> Har funderat på om det finns ett riktigt bra sätt att skapa strängar
> innehållande t.ex. Javascriptkod utifrån en datastruktur? Tänkte leka med
> att översätta nåt i stil med:
> '(function theName (arg1 arg2)
> (+ arg1 arg2))
>
> till strängen:
> "function theName(arg1, arg2) { return arg1 + arg2; }"
>
> Det blir lätt (format )-galore, men det kanske är ett bra sätt trots allt?
> Mvh, Tommy
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected] 
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lisp.se blir mer scocial

2013-07-15 tråd Björn Lindberg
Jag använder SKILL för det dagliga: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cadence_SKILL

15.07.2013 kl. 09:11 skrev Lars Brinkhoff :

> Lars Brinkhoff skrev:
>> För modernisera Lisp.se en aning, har jag nu skapat grupper på
>> Google+ och Facebook:
>> http://plus.google.com/communities/109610076364848923030
>> http://facebook.com/groups/lisp.se/
> 
> Apropå uppdateringar, har jag också lagt till den nya familjemedlemmen
> Clojure på www.Lisp.se.
> 
> Är det någon som använder någon annan dialekt som inte är med på sidan?
> Eller någonsin använt AutoLisp eller Visual Lisp?
> 
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Göteborgare?

2013-07-05 tråd Linus Ericsson
Hej!

Linus heter jag och programmerar Clojure. Jag är kanske i Göteborg på
torsdag, och isf dyker jag gärna upp.

Det roliga med Clojure tycker jag är att det dels finns en massa javalibbar
där vissa naturligtvis kollapsar till några rader clojure när någons anda
faller på, och att många andra språk får en andra eller första chans som
clojure-implementationer, däribland minikanren (core.logic) och cps i nya
core.async.

/Linus


Den 5 juli 2013 14:00 skrev Johan Lindberg :

> Hej
>
> > Enligt doodlen är det första datumet då alla kan den 11/7 (torsdag
>> > nästa vecka) på kvällen. Vad tror ni om att ses på Ölrepubliken?
>>
>> Passar mig ypperligt.
>>
>
> Strålande. Vi verkar bli 5 stycken som dyker upp (Mikael och Tommy har
> verifierat datum och tid via twitter).
>
>
>> Ska vi ha någon agenda, eller ska vi bara säga "parenteser är bra" och
>> nicka djupsinnigt?
>>
>
> och dricka öl. Glöm inte ölen :-)
>
> Min tanke var att vi skulle börja med att prata om meta-grejerna: 1) om vi
> ska göra det här igen och i så fall 2) hur ofta och 3) när och 4) vad ska
> vi prata om. Det kan nog tänkas vara en del spridning på oss i gruppen och
> det skulle vara intressant att höra vad alla vill ha ut av en sån här
> sammankomst. Inte minst kan jag tänka mig att det blir lite diskussion om
> språk (ffa Clojure) och ifall vi ska koda på möten eller bara snacka.
>
>
>> T ex
>> - Quicklisp, vilka bibliotek använder du?  (Eller SRFI.)
>> - Presentera dina repon på github.
>> - Uppnå zen med makrogenerande makron och trippelbackquoter.
>> - Hur använda Lisp på jobbet?
>> - Data är kod är data, och parenteser är bra.
>> - Dylan är visst en Lisp, men vad är Clojure?!?
>
>
> Personligen skulle jag vara väldigt intresserad av att prata om allt
> ovanstående. Behöver nåt mer än en lista med förslag på ämnen förberedas?
>
> Mvh
> Johan Lindberg
> 0721 946 146
> [email protected]
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
>
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Göteborgare?

2013-07-05 tråd Johan Lindberg
Hej

> Enligt doodlen är det första datumet då alla kan den 11/7 (torsdag
> > nästa vecka) på kvällen. Vad tror ni om att ses på Ölrepubliken?
>
> Passar mig ypperligt.
>

Strålande. Vi verkar bli 5 stycken som dyker upp (Mikael och Tommy har
verifierat datum och tid via twitter).


> Ska vi ha någon agenda, eller ska vi bara säga "parenteser är bra" och
> nicka djupsinnigt?
>

och dricka öl. Glöm inte ölen :-)

Min tanke var att vi skulle börja med att prata om meta-grejerna: 1) om vi
ska göra det här igen och i så fall 2) hur ofta och 3) när och 4) vad ska
vi prata om. Det kan nog tänkas vara en del spridning på oss i gruppen och
det skulle vara intressant att höra vad alla vill ha ut av en sån här
sammankomst. Inte minst kan jag tänka mig att det blir lite diskussion om
språk (ffa Clojure) och ifall vi ska koda på möten eller bara snacka.


> T ex
> - Quicklisp, vilka bibliotek använder du?  (Eller SRFI.)
> - Presentera dina repon på github.
> - Uppnå zen med makrogenerande makron och trippelbackquoter.
> - Hur använda Lisp på jobbet?
> - Data är kod är data, och parenteser är bra.
> - Dylan är visst en Lisp, men vad är Clojure?!?


Personligen skulle jag vara väldigt intresserad av att prata om allt
ovanstående. Behöver nåt mer än en lista med förslag på ämnen förberedas?

Mvh
Johan Lindberg
0721 946 146
[email protected]
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Göteborgare?

2013-07-05 tråd Johan Lindberg
Enligt doodlen är det första datumet då alla kan den 11/7 (torsdag nästa
vecka) på kvällen. Vad tror ni om att ses på Ölrepubliken?

Mvh
/Johan
0721 946 146


2013/7/1 Johan Lindberg 

> Strålande. Jag har lagt upp en doodle med förslag på dagar under de
> närmsta veckorna. http://doodle.com/3pkkedvvu2zst3yq fyll gärna i om ni
> är intresserade av att vara med.
>
> /Johan
>
>
> 2013/7/1 Lars Brinkhoff 
>
>> Johan Lindberg skrev:
>> > så jag tänkte höra om det finns nåt intresse kvar?
>>
>> T   ;Ska inte ses som en kommentar angående dryck.
>>
>>
>> ___
>> Lisp mailing list
>> [email protected]
>> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>>
>
>
>
> --
> BR
> Johan Lindberg
> [email protected]
>



-- 
BR
Johan Lindberg
[email protected]
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Göteborgare?

2013-07-01 tråd Johan Lindberg
Strålande. Jag har lagt upp en doodle med förslag på dagar under de närmsta
veckorna. http://doodle.com/3pkkedvvu2zst3yq fyll gärna i om ni är
intresserade av att vara med.

/Johan


2013/7/1 Lars Brinkhoff 

> Johan Lindberg skrev:
> > så jag tänkte höra om det finns nåt intresse kvar?
>
> T   ;Ska inte ses som en kommentar angående dryck.
>
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>



-- 
BR
Johan Lindberg
[email protected]
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Göteborgare?

2013-07-01 tråd Johan Lindberg
Hej,

Det här är ju en ganska gammal tråd men inom loppet av två veckor så jag
har träffat två personer som varit intresserade av att träffas här i
Göteborg för att snacka Lisp över en kopp kaffe eller en öl (eller två) så
jag tänkte höra om det finns nåt intresse kvar?

/Johan
[email protected]

On Tue, Dec 1, 2009 at 1:20 PM, Mikael Jansson  wrote:

> -BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
> Hash: SHA1
>
> Lars Brinkhoff wrote:
> > Mikael Jansson skrev:
> >> Förresten, har ni satt upp er på CL-USER-googlekartan?
> >
> > Bor du i Värmland, eller ska jag flytta din nål närmare "1:ans
> > ändhållplats österut"?
> >
> Wat! Ja, sätt gärna min nål på Munkebäckstorget.
>
> Undrar hur den hamnade i Värmland?
> - --
> Mikael Jansson | http://mikael.jansson.be | GPG Key 0x88986608
> Limp: The Vim Lisp IDE - http://mikael.jansson.be/hacking/limp
> -BEGIN PGP SIGNATURE-
> Version: GnuPG v1.4.9 (GNU/Linux)
> Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org
>
> iEYEARECAAYFAksVChsACgkQs8liwIiYZgg4vgCgvrMk3xnNLDrPNcBGdC0fj3sA
> 360An3n1hujIUx/Yvm1xIjabo1kiS7Tt
> =202m
> -END PGP SIGNATURE-
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>



-- 
BR
Johan Lindberg
[email protected]
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] ``,@',

2012-09-25 tråd Lars Brinkhoff
Någon som använt trippel-`, förresten?

> Jag vet inte om jag ska vara imponerad på ett bra eller dåligt
> vis. Gick det inte göra på nåt annat vis?

Jo "tyvärr", så jag tyckte det var bäst att posta koden innan jag
gjorde om den till att bara ha en backquotenivå.

> Måste väl erkänna att jag ofta tycker FLET gör saker mer än lovligt
> hårigt, även om jag inser hur det kan vara nyttigt ibland.

Observera att det var två-tre olika flet inblandade.  En flet
analyseras, och sedan byggs en ny upp.  Dessutom finns en
hjälpfunktion definerad med flet.

Om du syftade på att flet är krånglig att analysera, kan jag verkligen
instämma.  Men om man vill göra en komplett kodpromenerare, får man
bara bita i det håriga äpplet.

Håller med om att det ibland är trevligre att använda en ny defun i
stället för flet/labels.  Undantaget är väl främst om man vill kunna
använda den lexikala miljön kring flet.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] defmacro.se

2012-09-10 tråd Lars Brinkhoff
Andreas Davour skrev:
> > (Jag tittar på dig, Andreas...)
> Oskyldig.

Han är internerad i ett annat paket.

> Plötsligt önskar jag att jag hade nåt att lägga på de där
> domänerna. Nu vet jaag ju iofs inte ens hur man köper en domän...

Typiskt startar man en blog som ingen läser.  Om man är en Lisphacker,
skriver man om sin nya Lispdialekt som har en användare. :-)

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2012-06-18 tråd Lars Brinkhoff
Andreas Davour skrev:
>>> Låt höra vad du får för intryck av läsningen!

Nu har jag läst klart boken.  Jag tycker den var läsvärd och
underhållande.  Den är framför allt en fullkomligt ogenerad hyllining
till macros.

>> Första kapitlet fullkomligen stinker av självbelåten Lisp-
>> programmerare (smug Lisp weenie).

Och en viss doft ligger över hela boken.  Den innehåller också en del
icke-idiomatiska kodkonventioner och bryter mot ett och annat tabu.
För min del tycker jag det inte det stör speciellt mycket, men jag kan
förstå om känsliga läsare kan ta anstöt.

>> Ser mycket fram emot kapitlet om Forth.  Detta språk har några
>> kanske överraskande likheter med Lisp, men en hel del unika
>> aspekter i sin filosofi.

Mycket riktigt var detta sista kapitel en höjdpunkt i boken.  Att
implementera en Forth i Lisp är en rolig övning i sig.  Sedan tar
författaren ytterligare ett mentalt kliv, och konverterar den
genererade trådade koden till Lispfunktioner.  Sådan här intellektuell
gymnastik uppskattar jag mycket, även om det kanske inte alltid har
någon praktisk tillämpning.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] I've just received word that the Emperor has dissolved the MIT computer science program permamently.

2012-06-10 tråd Lars Brinkhoff
Andreas Davour skrev:
> Lars Brinkhoff skrev:
> > Jag vet att dagen var illa vald, men faktum är att det [lexical
> > scope i Emacs Lisp] är sant, och att introduktionen var just 1:a
> > april 2011.
> 
> Oj! Det var ju riktigt intressanta nyheter. Det har väl aldrig varit
> något som hållit mig borta från elisp, men det hjälper ju onekligen
> till för att göra mig mer benägen att försöka nyttja det.

Och nu kom det äntligen i en släppt version:



From: Chong Yidong 
To: [email protected]
Subject: Emacs 24.1 released
Date: Sun, 10 Jun 2012 17:01:16 +0800

GNU Emacs 24.1 has been released.  It is available on the GNU ftp site
at ftp.gnu.org/gnu/emacs/.  See http://www.gnu.org/order/ftp.html for a
list of mirrors.

The SHA1 check-sums for the tarballs are:

  f064396724a27c83b79b2d890d188abebaa5975e  emacs-24.1.tar.gz
  ab22d5bf2072d04faa4aebf819fef3dfe44aacca  emacs-24.1.tar.bz2

Here are some new features in Emacs 24.1.  See etc/NEWS for a complete
list.

- New packaging system and interface (M-x list-packages) for
  downloading and installing extensions.  A default package archive is
  hosted by GNU and maintained by the Emacs developers.

- Support for displaying and editing bidirectional text, including
  right-to-left scripts such as Arabic and Hebrew.

- Support for lexical scoping in Emacs Lisp.

- Improvements to the Custom Themes system (M-x customize-themes).

- Unified and improved completion system in many modes and packages.

- Support for GnuTLS (for built-in TLS/SSL encryption), GTK+ 3,
  ImageMagick, SELinux, and Libxml2.

Please send bug reports to [email protected].  You can use the
command M-x report-emacs-bug to do this.

Many thanks to the Emacs development team for their hard work; and to
the numerous users and testers who have contributed suggestions and bug
reports.  Happy hacking.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2012-05-07 tråd Lars Brinkhoff
Andreas Davour skrev:
> Gillade inte Xach den? Den verkar lite udda i sitt fokus på macros,
> men det brukar ju vara det får går igång på så varför inte.

Nej, det verkade han inte göra:
http://www.reddit.com/r/programming/comments/6kc4p/new_book_about_common_lisp_let_over_lambda/c043ego

Men efter att även jag nästan har läst samma två kapitel som Xach, kan
jag inte säga att jag tycker att det är någon allvarlig kritik.

> Låt höra vad du får för intryck av läsningen!

Första kapitlet fullkomligen stinker av självbelåten Lispprogrammerare
(smug Lisp weenie).  Men personligen är det en arom jag inte har så
mycket emot. :-)

Andra kapitlet verkar mest vara en grundkurs i lexikal synlighet
(lexical scope) och förslutningar (closures).

Ser mycket fram emot kapitlet om Forth.  Detta språk har några kanske
överraskande likheter med Lisp, men en hel del unika aspekter i sin
filosofi.  Kan rekommendera boken "Thinking Forth" om man vill lära
sig mer.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2012-05-03 tråd Lars Brinkhoff
Ni har alla säkert denna diskussionen i färskt minne.  (Necrobump.)

Linus Nordberg skrev:
> Är det någon som har läst Let Over Lambda[0] och har en åsikt?

Lars Brinkhoff skrev:
> Efter att ha läst Xachs kommentarer, är jag inte så sugen på att
> köpa boken.  Jag skulle normalt stödköpa alla nya böcker om Lisp,
> men i detta fallet känner jag mig osäker.

Vem försöker jag lura?  I dag kom den på posten.  Klart man ska ha
alla böcker om Lisp!

Nu ska jag bara få tid att läsa den också.


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] I've just received word that the Emperor has dissolved the MIT computer science program permamently.

2012-04-04 tråd Marcus
Jag har skrivit en hel del elisp.. tillhörde de här typerna som
använde (sx)emacs både som
fönsterhanterare (XWEM) och som shell. Några större applikationer har
det inte blivit alls
förstås. Elisp är tyvärr rätt segt.

Den 4 april 2012 19:57 skrev Per Danielsson :
>
> On Apr 4, 2012, at 18:40, Andreas Davour wrote:
>
>> Man kan ju föresten skippa sh, och bara starta emacs istället...
>
> Det är väl lite av samma tanke som att ha DDT som topnivå. Nära åtkomst till 
> att evaluera småsnuttar i huvudspråket.
> (Fast en lispmaskin är förstås en närmare analogi, även om sådana kom lite 
> efter ITS).
>
> PD
> --
> Per Danielsson                          [email protected]
> Swedish Institute of Computer Science, PO Box 1263, SE-164 28 KISTA, SWEDEN
> N59.24.20, E17.56.53                    "Another free program offline."
>
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] I've just received word that the Emperor has dissolved the MIT computer science program permamently.

2012-04-04 tråd Per Danielsson

On Apr 4, 2012, at 18:40, Andreas Davour wrote:

> Man kan ju föresten skippa sh, och bara starta emacs istället...

Det är väl lite av samma tanke som att ha DDT som topnivå. Nära åtkomst till 
att evaluera småsnuttar i huvudspråket.
(Fast en lispmaskin är förstås en närmare analogi, även om sådana kom lite 
efter ITS).

PD
--
Per Danielsson  [email protected]
Swedish Institute of Computer Science, PO Box 1263, SE-164 28 KISTA, SWEDEN
N59.24.20, E17.56.53"Another free program offline."


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] I've just received word that the Emperor has dissolved the MIT computer science program permamently.

2012-04-04 tråd Lars Brinkhoff
Andreas Davour skrev:
>> Se t ex här för lite information:
>> http://technical-dresese.blogspot.se/2011/04/brief-demonstration-of-emacs-new.html
> Seriöst? Det är ju ett riktigt steg från MAClisp till nåt lite
> modernt. Hmm. Vågar man lita på nåt en dag som denna?

Jag vet att dagen var illa vald, men faktum är att det är sant, och
att introduktionen var just 1:a april 2011.

(with-history-lesson
  Dissa inte MacLisp helt.  Kompilatorn använder lexikal bindning.
  (Hmm, eller?)  Lustigt nog gör interpretatorn inte det, vilket nog
  kan ge upphov till viss förvirring.

  Se Pitmanualen: http://www.maclisp.info/pitmanual/complr.html#Variables

  Jag har testat att köra MacLisp under TECO EMACS i TOPS-20, och
  känslan jag fick var inte alltför olik att köra CL med Slime i
  Emacs.  I mångt och mycket var de tidiga GNU Emacs och Emacs Lisp
  nästan kloner av TECO EMACS respektive MacLisp.  Vilket ju inte är
  konstigt eftersom det var den miljön RMS kom från.)


Mathias Dahl skrev:
> Jag skriver en hel del elisp i form av små verktyg som hjälper mig i
> mitt arbete men jag har än så länge inte behövt eller sett ett behov
> av lexical binding. Men många verkar glada över att det finns och då
> blir även jag glad ;)

Trevligt!  En fördel med Emacs Lisp är att den är så lättilgänglig.
Bara att installera Emacs, så har man en Lispimplementation på köpet.
Och man är inte tvungen att starta editorn för att köra sina Lisp-
program.  Med batch mode kan man få en kommandoradsmiljö.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] I've just received word that the Emperor has dissolved the MIT computer science program permamently.

2012-04-01 tråd Mathias Dahl
Jag skriver en hel del elisp i form av små verktyg som hjälper mig i mitt
arbete men jag har än så länge inte behövt eller sett ett behov av lexical
binding. Men många verkar glada över att det finns och då blir även jag
glad ;)
Den 1 apr 2012 22:26 skrev "Andreas Davour" :

> On Sun, 1 Apr 2012, Lars Brinkhoff wrote:
>
>  >> (Under 2011 var den här listan helt tyst, så jag tänkte att
>> > *nånting* ska väl hända i år.)
>>
>> Nu blev mars helt tyst också.  Man kanske skulle ha ambitionen att
>> skriva något varje månad?
>>
>> Så här på årsdagen av den commit som införde lexikal bindning i Emacs
>> undrar jag:
>>
>> 1. Är det någon som använder Emacs Lisp?  (Utöver i sin .emacs.)
>>
>
> Nope. Eller, tja. Jag använder Wanderlust och jabber.el men jag skriver
> inte elisp för nåt mer än att få dem att funka.
>
>  2. Är det i så fall någon som testat att använda lexikal bindning och
>> har några erfarenheter?
>>
>> Se t ex här för lite information:
>> http://technical-dresese.**blogspot.se/2011/04/brief-**
>> demonstration-of-emacs-new.**html
>>
>
> Seriöst? Det är ju ett riktigt steg från MAClisp till nåt lite modernt.
> Hmm. Vågar man lita på nåt en dag som denna?
>
> -andreas
>
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
>
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] I've just received word that the Emperor has dissolved the MIT computer science program permamently.

2012-04-01 tråd Lars Brinkhoff
> (Under 2011 var den här listan helt tyst, så jag tänkte att
> *nånting* ska väl hända i år.)

Nu blev mars helt tyst också.  Man kanske skulle ha ambitionen att
skriva något varje månad?

Så här på årsdagen av den commit som införde lexikal bindning i Emacs
undrar jag:

1. Är det någon som använder Emacs Lisp?  (Utöver i sin .emacs.)

2. Är det i så fall någon som testat att använda lexikal bindning och
har några erfarenheter?

Se t ex här för lite information:
http://technical-dresese.blogspot.se/2011/04/brief-demonstration-of-emacs-new.html

För min del funderar jag på att testa i min hobby-implementation av CL
i Emacs.  Det borde ge någon form av vinst, i stället för som förut då
jag var tvungen att simulera lexikal bindning med den existerande
dynamiska bindningen.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] I've just received word that the Emperor has dissolved the MIT computer science program permamently.

2012-01-18 tråd Lars Brinkhoff
Per Danielsson skrev:
> Under 2011 var den här listan helt tyst, så jag tänkte att *nånting*
> ska väl hända i år.

Hoppas att ingen missade uppkomsten av Quicklisp 2010?  Verkar som ett
mycket trevligt libliotekshanteringssystem.  Jag funderar på att quick-
lispifiera några av mina egna projekt.  Någon som testat?

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] bojohan

2010-11-21 tråd Lars Brinkhoff
Mathias skrev:
> > > Jag ser att en svensk är omnämnd i den nyutkomna boken Land of Lisp.
> Kul!  För mig som inte har boken (än), är han med i handlingen eller
> i en sån där lista över folk som hjälpt till?

Det senare alternativet: i "Acknowledgements".

> Hur är förresten boken? Jag gillar de andra sakerna som författaren
> producerat.

Jag har inte hunnit titta i den så mycket än, men den verkar lite
rolig med alla illustrationer.  (Lite som "Starting Forth" på sin tid,
för dem som har sett den.)

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] bojohan

2010-11-20 tråd Mathias Dahl
Kul! För mig som inte har boken (än), är han med i handlingen eller i
en sån där lista över folk som hjälpt till?

Hur är förresten boken? Jag gillar de andra sakerna som författaren producerat.

2010/11/19 Lars Brinkhoff :
> Jag ser att en svensk är omnämnd i den nyutkomna boken Land of Lisp.
> Grattis, Johan!
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Common-Lisp propaganda i Stockholm

2010-10-23 tråd Johan Lindberg
Hej,

> det ska hållas en lite konferens om dynamiska språk, smalltalk och
> annat, och jag kommer få 15 minuter på mig att göra reklam för common-lisp.

Hur gick det? Skulle vara intressant att höra, för oss som inte var där.

/Johan

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Common-Lisp propaganda i Stockholm

2010-10-13 tråd Linus Ericsson
Jag ska dit!

/Linus

Den 13 oktober 2010 11:05 skrev Linus Nordberg :

> Henrik Hjelte  wrote
> Thu, 7 Oct 2010 10:11:40 +0200:
>
> | Konferensen är gratis om någon är intresserad av att gå, jag klipper in
> lite
> | reklam nedan.
>
> Det där hade jag lätt gått på om jag inte hade varit bortrest. Tack.
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Common-Lisp propaganda i Stockholm

2010-10-13 tråd Linus Nordberg
Henrik Hjelte  wrote
Thu, 7 Oct 2010 10:11:40 +0200:

| Konferensen är gratis om någon är intresserad av att gå, jag klipper in lite
| reklam nedan.

Det där hade jag lätt gått på om jag inte hade varit bortrest. Tack.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Göteborgare?

2009-12-01 tråd Mikael Jansson
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA1

Lars Brinkhoff wrote:
> Mikael Jansson skrev:
>> Förresten, har ni satt upp er på CL-USER-googlekartan?
> 
> Bor du i Värmland, eller ska jag flytta din nål närmare "1:ans
> ändhållplats österut"?
> 
Wat! Ja, sätt gärna min nål på Munkebäckstorget.

Undrar hur den hamnade i Värmland?
- --
Mikael Jansson | http://mikael.jansson.be | GPG Key 0x88986608
Limp: The Vim Lisp IDE - http://mikael.jansson.be/hacking/limp
-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v1.4.9 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iEYEARECAAYFAksVChsACgkQs8liwIiYZgg4vgCgvrMk3xnNLDrPNcBGdC0fj3sA
360An3n1hujIUx/Yvm1xIjabo1kiS7Tt
=202m
-END PGP SIGNATURE-

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Göteborgare?

2009-12-01 tråd Lars Brinkhoff
Mikael Jansson skrev:
> Förresten, har ni satt upp er på CL-USER-googlekartan?

Bor du i Värmland, eller ska jag flytta din nål närmare "1:ans
ändhållplats österut"?

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Göteborgare?

2009-12-01 tråd Johan Lindberg
Hej,

> Det vore kul att göra något med folk som bor i Göteborg med omnejd. Ses
> lite informellt till att börja med, och komma på vad vi vill göra! Vore
> kul med något tema (någon som pratar eller presenterar något), men bara
> att ses vore kul det med!
>
> Så, hur ser det ut här i Stora Lisplistan?
>
> Förresten, har ni satt upp er på CL-USER-googlekartan?
>

Låter väldigt intressant Mikael. Jag är med, och jag tror att jag till
slut lyckades få dit en nål på kartan också.

Mvh
Johan Lindberg
[email protected]

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Göteborgare?

2009-11-29 tråd Lars Brinkhoff
> Så, hur ser det ut här i Stora Lisplistan?

Jag bor i Göteborg.

> Förresten, har ni satt upp er på CL-USER-googlekartan?

Gjorde det nu.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] SQL, Bibliotek, Fråga

2009-10-30 tråd Mikael Jansson
> Har läst lite om Prolog (i PAIP) och RDF som tangerar det (väl?) och
> lockas av hur dynamiskt det är men jag skulle gissa att det straffar
> sig i form av dålig prestanda och/eller minneskrävande system om man
> vill göra saker som passar bra i ett RDBMS. Am I right? Annars hade

Normalisering är inte alltid av ondo, så just av prestandaskäl tror jag
definitivt att du kan få ut något som ofta räcker (eller överträffar)
det du behöver, från triplar.

-- Mikael

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] SQL, Bibliotek, Fråga

2009-10-29 tråd Mathias Dahl
Själv känner jag mig naken när jag inte har tillgång till en trygg och
pålitlig gammal databas :) Jag har jobbat med Oracle, som
DBA/tekniker/utvecklare sedan 1996, och visst finns det knöliga eller
långsamma frågor, och visst får man ibland använda PL/SQL för att få
till något som SQL inte fixar (men kan du göra det med SQL är det
ganska ofta det snabbaste) men på det stora hela diggar jag databaser.
Och jo, grupperingar kräver (oftast?) sortering och sortering tar tid,
speciellt om allt data inte finns i minnet. Man måste ibland, tyvärr,
klappa Oracle medhårs, så som dina experkollegor lärt sig.

Har läst lite om Prolog (i PAIP) och RDF som tangerar det (väl?) och
lockas av hur dynamiskt det är men jag skulle gissa att det straffar
sig i form av dålig prestanda och/eller minneskrävande system om man
vill göra saker som passar bra i ett RDBMS. Am I right? Annars hade
det varit grymt. Saknar du ett attribut i en tabell? Fine, lägg till
det bara utan att modda tabellen. Hmm, fixar inte Couchdb något åt det
hållet förresten? Nåväl, databaser is the shit :)

/Mathias

2009/10/29 Micke Karlsson :
>
> Jag gillar inte rdbms och/eller sql överhuvudtaget, så jag skulle
> inte vilja ha det i botten på en applikationsstack jag byggde
> överhuvudtaget. En del som kanske vet vad dom pratar om säger att
> riktig, äkta relationsalgebra är jättebra på alla sätt och vis,
> men att det som brukar kallas relationsdatabaser långt ifrån är
> riktiga relationsdatabaser och att sql långtifrån är
> relationsalgebra. Det har jag ingen möjlighet att bedöma, men jag
> har upprepade gånger bankat huvet mot två (olika?) problem
> arbetandes med rdbms-er:
>
> 1) Jag kan uttrycka vad jag vill i SQL, och databasen kan göra
>    vad jag vill, men gör det på ett alldeles för ineffektivt sätt.
>
> 2) Jag kan uttrycka vad jag vill på svenska, i C, på ett
>    skissblock eller genom att ringa in saker i ett kalkylark, men
>    jag kan fan inte uttrycka det i SQL; det bara går inte.
>
>
>
> Exempel på när 1) kan inträffa: tabell X innehåller 400 miljoner
> rader. Vissa rader i denna tabell som uppfyller vissa inte
> särskilt krångliga vilkor (kanske några joins/subselects?) skall
> grupperas ihop och summeras. Det finns inga index som gör att man
> kan plocka ut bara de rader man är intresserad av. Det gäller
> alltså att få rdbms:en att springa igenom den stora tabellen _en
> enda gång_ och summera ihop relevant data.
>
> Hur jag än formulerar dethär i vanlig sql (även med en massa
> hints) resulterar det i att rdbms:en springer framlänges och
> baklänges, grupperar och sorterar och gör allehanda jobbiga saker
> i dendär stora tabellen. Det tar inte en timme, som det skulle
> göra i idealfallet, utan flera dygn. Svårt att få in i
> körschemat!
>
>
> I dethär läget är jag rökt, och måste fråga nån som gått de relevanta
> oracle-kurserna eller som råkat snappa upp den relevanta voodoo som
> behövs för att få databasen att göra det man vill att den skall
> göra. Det brukar vara nån oraclespecifik secret sauce som inte går att
> läsa sig till. Det är inte alltid det finns nån på plats som klarar
> att svara på frågan. Det är inte ens säkert att konsulter inkallade
> från oracle alltid kan lösa problemet (inte ett såhär enkelt exempel,
> men samma typ av problem i en mycket mer komplex kontext). Isåfall får
> man antingen leva med plågan eller riva allting och skriva om frågan
> som pl/sql.
>
>
> Fall 2) brukar jag råka ut för när jag skall summera/gruppera ihop
> djupt nästlade grunkor med en massa subqueries, subsubqueries osv och
> lite olika ranges, och lite olika förekomster av null på olika ställen
> i tabellerna ifråga.  Jag brukar hamna i att jag vill referera i
> wherevillkoren till nån aggregatkolumn som jag namngivit med "select
> ... as" en eller några våningar upp (eller till en annan subquery?,
> kommer inte ihåg), men det går inte; det finns ingenting som heter
> så. Sen provar jag att formulera om på några olika vis ett tag tills
> det är dags att besöka experten. Som skriver om frågan till
> oigenkännlighet: svaret på problemet är _inte_ att uttrycka sig på ett
> listigt abstrakt vis utan att mycket mer konkret specificera hur
> rdbms:en skall traversera tabellerna ifråga.
>
> Sen kan jag se ett problem till med sql, och det är att man är
> hänvisad till proprietär syntax om man skulle vilja modellera ett träd
> eller en hierarkisk graf av något slag. Dock har jag inte träffat på
> nåt sånt problem i verkligheten nån gång; sällan eller aldrig drabbas
> nog en dba eller en sqldatabasdesigner av insikten att nånting
> lämpligen modelleras som ett träd. Om man själv designade en databas
> skulle nog risken föreligga att man skulle vilja ha nåt data
> trädstrukturerat.
>
>
> Jag undrar om någon omformulering av sql i python eller lispsyntax som
> sedan trollas om till SQL hjälper mot 1 eller 2 ovan.
>
> Skulle jag behöva skriva kod som bökade med en befintlig sqldatabas
> kanske det vore vits med nåt sorts mappningslager. Kommer inte

Re: [Lisp] SQL, Bibliotek, Fråga

2009-10-28 tråd Micke Karlsson

Jag gillar inte rdbms och/eller sql överhuvudtaget, så jag skulle
inte vilja ha det i botten på en applikationsstack jag byggde
överhuvudtaget. En del som kanske vet vad dom pratar om säger att
riktig, äkta relationsalgebra är jättebra på alla sätt och vis,
men att det som brukar kallas relationsdatabaser långt ifrån är
riktiga relationsdatabaser och att sql långtifrån är
relationsalgebra. Det har jag ingen möjlighet att bedöma, men jag
har upprepade gånger bankat huvet mot två (olika?) problem
arbetandes med rdbms-er:

1) Jag kan uttrycka vad jag vill i SQL, och databasen kan göra
vad jag vill, men gör det på ett alldeles för ineffektivt sätt.

2) Jag kan uttrycka vad jag vill på svenska, i C, på ett
skissblock eller genom att ringa in saker i ett kalkylark, men
jag kan fan inte uttrycka det i SQL; det bara går inte.



Exempel på när 1) kan inträffa: tabell X innehåller 400 miljoner
rader. Vissa rader i denna tabell som uppfyller vissa inte
särskilt krångliga vilkor (kanske några joins/subselects?) skall
grupperas ihop och summeras. Det finns inga index som gör att man
kan plocka ut bara de rader man är intresserad av. Det gäller
alltså att få rdbms:en att springa igenom den stora tabellen _en
enda gång_ och summera ihop relevant data.

Hur jag än formulerar dethär i vanlig sql (även med en massa
hints) resulterar det i att rdbms:en springer framlänges och
baklänges, grupperar och sorterar och gör allehanda jobbiga saker
i dendär stora tabellen. Det tar inte en timme, som det skulle
göra i idealfallet, utan flera dygn. Svårt att få in i
körschemat!


I dethär läget är jag rökt, och måste fråga nån som gått de relevanta
oracle-kurserna eller som råkat snappa upp den relevanta voodoo som
behövs för att få databasen att göra det man vill att den skall
göra. Det brukar vara nån oraclespecifik secret sauce som inte går att
läsa sig till. Det är inte alltid det finns nån på plats som klarar
att svara på frågan. Det är inte ens säkert att konsulter inkallade
från oracle alltid kan lösa problemet (inte ett såhär enkelt exempel,
men samma typ av problem i en mycket mer komplex kontext). Isåfall får
man antingen leva med plågan eller riva allting och skriva om frågan
som pl/sql.


Fall 2) brukar jag råka ut för när jag skall summera/gruppera ihop
djupt nästlade grunkor med en massa subqueries, subsubqueries osv och
lite olika ranges, och lite olika förekomster av null på olika ställen
i tabellerna ifråga.  Jag brukar hamna i att jag vill referera i
wherevillkoren till nån aggregatkolumn som jag namngivit med "select
... as" en eller några våningar upp (eller till en annan subquery?,
kommer inte ihåg), men det går inte; det finns ingenting som heter
så. Sen provar jag att formulera om på några olika vis ett tag tills
det är dags att besöka experten. Som skriver om frågan till
oigenkännlighet: svaret på problemet är _inte_ att uttrycka sig på ett
listigt abstrakt vis utan att mycket mer konkret specificera hur
rdbms:en skall traversera tabellerna ifråga.

Sen kan jag se ett problem till med sql, och det är att man är
hänvisad till proprietär syntax om man skulle vilja modellera ett träd
eller en hierarkisk graf av något slag. Dock har jag inte träffat på
nåt sånt problem i verkligheten nån gång; sällan eller aldrig drabbas
nog en dba eller en sqldatabasdesigner av insikten att nånting
lämpligen modelleras som ett träd. Om man själv designade en databas
skulle nog risken föreligga att man skulle vilja ha nåt data
trädstrukturerat.


Jag undrar om någon omformulering av sql i python eller lispsyntax som
sedan trollas om till SQL hjälper mot 1 eller 2 ovan.

Skulle jag behöva skriva kod som bökade med en befintlig sqldatabas
kanske det vore vits med nåt sorts mappningslager. Kommer inte ihåg om
Dan Weinreb sagt nåt om hur dom gör på ITA (dom kör oracle i botten),
det kanske går att googla fram.

Jag tänker använda nån enkel objektdatabas (persistenta clos-klasser)
för mitt pågående enkla lisphack och nöjer mig med att skriva lispkod
istället för att formulera queries i nåt frågespråk. Skulle det bli
aktuellt att skriva invecklade frågor mot en databas i nåt eget
projekt nån gång skulle jag tjacka lispworks enterprise och skriva
frågorna i prolog. Men det skulle behöva vara på ett lite större
projekt, kostar trettifem lax. Kan inte nån ta och fixa till en bra,
fri prologkoppling ovanpå persistent clos? Cristophe Rhodes har
snyggat till Norvigs prolog från PAIP, kan inte nån skriva lite
debuggers, optimerare och sånt som man antagligen behöver om man skall
utföra riktigt arbete med en sån? Snälla?

Kolla Franz' prolog ovanpå allegrocache för vad som vore optimalt att
jobba med som databas. kostar tyvär $$$. (antagligen mycket mer än
lispwork enterprise, deras priser är en förhandlingsfråga).


--micke


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] SQL, Bibliotek, Fråga

2009-10-27 tråd Mats
Tack för alla svar. Jag har en hel del att undersöka nu. Jag blev väldigt
intresserad av hur CLSQL fungerar.
Men postmordern är det jag tycker verkar mest pragmatiskt. Jag gillar att
man kan falla tillbaka i SQL. Det känns tryggt. Väldigt elegant.

Hittade just det här:
http://www.cliki.net/Sexql
http://www.cliki.net/Septeql

Tyvärr kommer man inte åt koden.


2009/10/27 Henrik Hjelte 

> 2009/10/27 Mats :
> > Hej,
> > Jag tänkte höra om någon är extra nöjd med sitt SQL bibliotek som de
> > använder.
> > Har just tittat på SQLAlchemy och tycker det ser intressant ut. Just hur
> de
> > kan bygga upp SQL-frågan i små enkla steg är väldigt tilltalande.
> >
> http://www.sqlalchemy.org/docs/05/sqlexpression.html#intro-to-generative-selects-and-transformations
> > Frågan är:
> > 1. Vilka SQL bibliotek använder Lisp på ett bra sätt?
>
> clsql har redan nämnts.
>
> postmodern tycker jag är ganska elegant, det finns några exempel här:
> http://common-lisp.net/project/postmodern/
> Exempelvis hur man kan skapa en tabell som mappar mot en klass enkelt.
>
> cl-perec är ju en Object-Relational mapper, men det har ett ganska
> lispig syntax för frågor, men jag tror inte man kan använda frågedelen
> utanför deras OR-värld:
> http://common-lisp.net/project/cl-perec/showcase.html. De har ett
> kundvagnsexempel också som kanske är ännu tydligare.
>
> Någon gång innan jag dör vill jag göra en riktig relationsdatabas i
> Lisp, baserad lite på vad jag läst från Date/Darwens The Third
> Manifesto.
>
> /Henrik
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] SQL, Bibliotek, Fråga

2009-10-27 tråd Mathias Dahl
Jag tyckte att CLSQL fungerade bra för ett litet projekt (en handfull
enkla tabeller, få relationer) jag micklade med för något år sedan. Om
jag minns rätt fanns det två sätt att prata med databasen, via det
funktionella och via det objektorienterade gränssnittet och man kunde
välja det som kändes/passade bäst efter vad man just då ville få till
i en viss funktion. Hade lite jox med att få det att kompilera bara
men jag är ingen van CL:are heller.

2009/10/27 Mats :
> Hej,
> Jag tänkte höra om någon är extra nöjd med sitt SQL bibliotek som de
> använder.
> Har just tittat på SQLAlchemy och tycker det ser intressant ut. Just hur de
> kan bygga upp SQL-frågan i små enkla steg är väldigt tilltalande.
> http://www.sqlalchemy.org/docs/05/sqlexpression.html#intro-to-generative-selects-and-transformations
> Frågan är:
> 1. Vilka SQL bibliotek använder Lisp på ett bra sätt?
> /Mats
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
>

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] SQL, Bibliotek, Fråga

2009-10-27 tråd Henrik Hjelte
2009/10/27 Mats :
> Hej,
> Jag tänkte höra om någon är extra nöjd med sitt SQL bibliotek som de
> använder.
> Har just tittat på SQLAlchemy och tycker det ser intressant ut. Just hur de
> kan bygga upp SQL-frågan i små enkla steg är väldigt tilltalande.
> http://www.sqlalchemy.org/docs/05/sqlexpression.html#intro-to-generative-selects-and-transformations
> Frågan är:
> 1. Vilka SQL bibliotek använder Lisp på ett bra sätt?

clsql har redan nämnts.

postmodern tycker jag är ganska elegant, det finns några exempel här:
http://common-lisp.net/project/postmodern/
Exempelvis hur man kan skapa en tabell som mappar mot en klass enkelt.

cl-perec är ju en Object-Relational mapper, men det har ett ganska
lispig syntax för frågor, men jag tror inte man kan använda frågedelen
utanför deras OR-värld:
http://common-lisp.net/project/cl-perec/showcase.html. De har ett
kundvagnsexempel också som kanske är ännu tydligare.

Någon gång innan jag dör vill jag göra en riktig relationsdatabas i
Lisp, baserad lite på vad jag läst från Date/Darwens The Third
Manifesto.

/Henrik

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] SQL, Bibliotek, Fråga

2009-10-27 tråd Björn Lindberg

27 okt 2009 kl. 07.58 skrev Mats:


Hej,

Jag tänkte höra om någon är extra nöjd med sitt SQL bibliotek som de  
använder.


Jag är mycket nöjd med pg.lisp, men det är, ser jag nedan, inte  
riktigt vad du söker. Pg.lisp är nämligen bara ett tunt gränssnitt  
till Postgresdatabasen, och har inga finesser för att konstruera frågor.




Har just tittat på SQLAlchemy och tycker det ser intressant ut. Just  
hur de kan bygga upp SQL-frågan i små enkla steg är väldigt  
tilltalande.

http://www.sqlalchemy.org/docs/05/sqlexpression.html#intro-to-generative-selects-and-transformations


Efter en snabb titt får jag intrycket att de med mycket möda och stort  
besvär nu kan skriva SQL-frågor med Pythonsyntax. Det imponerar inte  
på mig. Vad jag i så fall gärna skulle ha till Lisp vore SQL-anpassad  
relationsalgebra skriven med S-uttryck. Det kan jag tänka mig  
verkligen skulle vara användbart när man vill konstruera frågor  
dynamiskt. Tyvärr känner jag inte till ett bibliotek som  
tillhandahåller någonting sådant.



Björn

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] SQL, Bibliotek, Fråga

2009-10-27 tråd Mikael Jansson
Mats wrote:
> Hej,
> 
> Jag tänkte höra om någon är extra nöjd med sitt SQL bibliotek som de
> använder.
> 
> Har just tittat på SQLAlchemy och tycker det ser intressant ut. Just hur de
> kan bygga upp SQL-frågan i små enkla steg är väldigt tilltalande.
> http://www.sqlalchemy.org/docs/05/sqlexpression.html#intro-to-generative-selects-and-transformations
> 
> Frågan är:
> 1. Vilka SQL bibliotek använder Lisp på ett bra sätt?
>
Det diskuterades Någon Annanstans(tm) häromsistens. Jag har för mig att
CL-SQL  rentav är modellerat efter SQLAlchemy,
just vad gäller det du frågar. Har desvärre ingen egen erfarenhet, så
allt är hörsägen.

-- 
Mikael Jansson | http://mikael.jansson.be | GPG Key 0x88986608
Limp: The Vim Lisp IDE - http://mikael.jansson.be/hacking/limp

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Påminnelse lispträff

2009-09-22 tråd Linus Nordberg
Andreas Davour  wrote
Mon, 21 Sep 2009 22:50:09 +0200 (CEST):

| > I'll be there!
| 
| Eller tyvärr inte. Hälsan satte stopp. :(

Synd. Men man skall lyssna på sin kropp.

Det var trevligt hur som helst, med en massa intressanta diskussioner
och två dragningar (Henrik och Mats).

Får se om vi klarar av att göra om det här innan det har gått
ytterligare ett år.


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lispträff i Stockholm 21/9

2009-09-09 tråd Ties Stuij
Jag kommer gärna.. men är inte i landet. Om jag inte hittar en
jätte billiga flykt, så kommer jag inte. Gör en video så ALLA
 Svensktaliga kan nöja sig i lisp-träffen.

/Ties

2009/9/9 Henrik Hjelte :
> 2009/9/9 Linus Nordberg :
>
>> Lokaler denna gång blir Romab's fina på Upplandsgatan 88[1],
>> gångavstånd från Odenplans tunnelbanehållplats. Vi tänkte fixa fram
>> lite mat och dryck så skicka gärna ett mejl eller jabbra mig om ni
>> tänker komma.
>
> Jag kommer gärna.
> /Henrik
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lispträff i Stockholm 21/9

2009-09-09 tråd Henrik Hjelte
2009/9/9 Linus Nordberg :

> Lokaler denna gång blir Romab's fina på Upplandsgatan 88[1],
> gångavstånd från Odenplans tunnelbanehållplats. Vi tänkte fixa fram
> lite mat och dryck så skicka gärna ett mejl eller jabbra mig om ni
> tänker komma.

Jag kommer gärna.
/Henrik

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lispig Python (Was: Clojure)

2009-06-02 tråd Micke Karlsson
Quoting Johan Lindberg :

> Hej,
>
>> I min verklighet (och ämnesbyte) finns det mycket Python.
>>
>> Det språket har numera en AST-modul, har dock inte lyckats hitta något
>> som parsar ett träd.   Vilket är väldigt synd, för AST-modulen kan
>> nämligen på ett smidigt sätt användas för att läsa in Python-kod,
>> transformera objektet och ge ifrån sig vanlig Python-kod (med lämplig
>> tillplattning).  Det är sämre på att läsa in en AST.
>>
>> Anledningen är att min hjärna till sist mjuknat - jag föredrar numera
>> s-exp framför algol-syntax.  Det vore riktigt trevligt att kunna bygga
>> makron till Python, låta ens Lisp-kompilator köra macroexpand några
>> gånger och till sist köra ett s-exp-till-Python-miff så de andra på ens
>> jobb slipper se de hemska paranteserna.
>>
>> ... någon som har koll där?
>
> Hittade alldeles nyss Mark Tarver's Quip (Qi into Python)[1] som ser
> intressant ut. Visserligen inte CL men väl en Lisp. Kan kanske vara
> nåt.
>
> Mvh
> Johan Lindberg
> [email protected]
>
> [1]  
> http://groups.google.com/group/comp.lang.lisp/tree/browse_frm/thread/25fddb707f043b3a

Man kan också kolla på PLOT, den gamle lispräven David Moons lispvariant
med python-artad syntax:

http://users.rcn.com/david-moon/PLOT/index.html

Det är ju intressant att se hur en snubbe med koll gör när han
designar ett sånthär språk. Jag har inte hackat vare sig python
eller PLOT, men mitt intryck av python är att så fort man vill
göra lite meta-artade grejer blir sakerockting raskt grötiga; det
skulle jag inte tro är fallet när man försöker göra nåt coolt i PLOT.

Kanske finns Moons föredrag om PLOT på ilc2009 att hitta nånstans
som video eller audio?

--micke karlsson


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lispig Python (Was: Clojure)

2009-06-01 tråd Johan Lindberg
Hej,

> I min verklighet (och ämnesbyte) finns det mycket Python.
>
> Det språket har numera en AST-modul, har dock inte lyckats hitta något
> som parsar ett träd.   Vilket är väldigt synd, för AST-modulen kan
> nämligen på ett smidigt sätt användas för att läsa in Python-kod,
> transformera objektet och ge ifrån sig vanlig Python-kod (med lämplig
> tillplattning).  Det är sämre på att läsa in en AST.
>
> Anledningen är att min hjärna till sist mjuknat - jag föredrar numera
> s-exp framför algol-syntax.  Det vore riktigt trevligt att kunna bygga
> makron till Python, låta ens Lisp-kompilator köra macroexpand några
> gånger och till sist köra ett s-exp-till-Python-miff så de andra på ens
> jobb slipper se de hemska paranteserna.
>
> ... någon som har koll där?

Hittade alldeles nyss Mark Tarver's Quip (Qi into Python)[1] som ser
intressant ut. Visserligen inte CL men väl en Lisp. Kan kanske vara
nåt.

Mvh
Johan Lindberg
[email protected]

[1] 
http://groups.google.com/group/comp.lang.lisp/tree/browse_frm/thread/25fddb707f043b3a

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-04-01 tråd Mikael Jansson
> 
> Jag har tänkt beställa boken, så jag kan säkerligen återkomma med en  
> åsikt om den så småningom. På Amazon finns två mycket positiva  
> recensioner, som ger ett betydligt trovärdigare intryck än den ovan.  
> Xach medger själv att han bara läst ett par kapitel, och det han  
> hänger upp sig på är främst detaljer och författarens stil. Nå, jag  
> tycker att Paul Graham har riktigt dåligt smak stilmässigt, men hans  
> böcker hör till de mest läsvärda Lispböcker som finns.
> 

Jag tror att LOL kan vara läsvärd _omm_ man har i åtanke att han inte
beskriver en stilistiskt korrekt Common Lisp.

-- 
Mikael Jansson | http://mikael.jansson.be | GPG Key 0x88986608
Limp: The Vim Lisp IDE - http://mikael.jansson.be/hacking/limp

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Ingvar
Björn Lindberg skriver:
> Halva min poäng är att även om författaren har dålig stil vad gäller  
> dynamiska variabler, så kan boken vara läsvärd ändå. Dess tyngdpunkt  
> är vad jag förstår makron. Som jag nämnde tidigare, så är jag till  
> exempel inte alls förtjust i s.k. anaforiska makron, men tycker ändå  
> att "On Lisp" är mycket läsvärd. "Let over Lambda" har visst också ett  
> kapitel som handlar om anaforiska makron...

Just anaforiska makron diskuterade jag med min medutvecklare i NOCtool för ett 
par veckor sedan. Han undrade lite vagt om vi inte skulle ha dem, men jag 
tyckte att det var nog bäst att låta bli. Jag har dock kod med anaforiska 
makron i, som jag t-o-m skrivit själv. Men det är naturligtvis för att anafori 
gör koden mer lättläst, just där (det är en parser för ett hopkokat 
konfigureringsspråk utan grammatik, ett rent helvete att använda en 
parser-generator för, men handrullad parser var inte så svårt, med en smula 
anafori i verktygslådan).

//Ingvar


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Björn Lindberg
31 mar 2009 kl. 21.30 skrev Ingvar:

> Björn Lindgren skriver:

>>   Nu använder jag för egen del alltid
>> asterisk-konventionen när jag programmerar Common Lisp, eftersom den
>> är etablerade för den dialekten, men jag skulle inte förkasta en hel
>> bok för att författaren möjligen har egna konventioner i detta
>> avseende.
>
> Jag säger inte att boken är dålig, det kan jag inte. Jag har inte  
> läst den,
> men den har tillräckligt många varningstecken för att skicka den  
> rätt långt
> ner på listan över böcker att köpa (om du vill kan jag t.o.m lista  
> dem).
> Hyllmeter är en EXTREM bristvara och jag har inte råd att köpa ett  
> större hus
> just nu.
>
>>   Ingvars exempel ovan är tämligen krystat, och avsett att
>> vara det. Men innan vi har läst boken vet vi faktiskt inte om det är
>> ett exempel som alls motsvarar vad författaren ägnar sig åt.
>
> jag vet inte om du läste författarens kommentar till Xachs ganska  
> syrliga
> sågande, men det tycktes mig att han mest tyckte att det var  
> behändigt att
> inte markera dynamiska variabler, för att det blev enklare att  
> svänga fram och
> tillbaka mellan dynamiska och lexikala bindningar. Det är iofs en  
> ren smaksak,
> men jag har tagit för vana att INTE göra just det, utan dynamik- 
> deklarera
> saker som behöver vara dynamiska och låta resten vara lexikala, just  
> för att
> ett evigt hattande fram och tillbaka brukade bita mig rätt hårt.

Halva min poäng är att även om författaren har dålig stil vad gäller  
dynamiska variabler, så kan boken vara läsvärd ändå. Dess tyngdpunkt  
är vad jag förstår makron. Som jag nämnde tidigare, så är jag till  
exempel inte alls förtjust i s.k. anaforiska makron, men tycker ändå  
att "On Lisp" är mycket läsvärd. "Let over Lambda" har visst också ett  
kapitel som handlar om anaforiska makron...

> Numer blir jag mest biten när jag växlar mellan Common Lisp och  
> Emacs Lisp.
> Attans vad lexikala bindningar är trevligt.

Det trevliga med just Common Lisp är förstås att ha tillgång till båda  
sorterna. :-)


Björn Lindberg


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Ingvar
Björn Lindgren skriver:
> 31 mar 2009 kl. 17.38 skrev Andreas Davour:
> 
> > On Tue, 31 Mar 2009, Ingvar wrote:
> >
> >> Jag skriver:
> >>>  Att författaren därtill inte verkar ha
> >>> förstått till fullo vad DEFVAR faktiskt gör är skrämmande.
> >>
> >> Lite fånigt exempel i det lilla, men tänk dig en medelstor till
> >> brutal-stor kodbas (10-200 kodfiler, 50 KB-någon GB kod):
[ Kodexempel borttaget ]
> >> Tryck i en fil och kör. Tag sedan bort kommentaren innan defvar och
> >> kör. Att glatt säga "det finns en kodkonvention, men jag tycker den  
> >> är
> >> ful, så jag ignorerar den" i ett introduktionsmaterial, där  
> >> resultatet
> >> av att INTE anamma konventionen är ypperst svårfunna buggar är, i min
> >> mening, inte försvarbart.
> >
> > Oavsett Xach så verkar ju boken onekligen ha brister!
> 
> Man behöver kanske inte vara så förmäten. Jag har i mitt arbete  
> förmånen(?) att ofta använda en annnan Lispdialekt, där en konvention  
> för dynamiska variabler inte existerar, och där asterisk inte utan  
> vidare kan användas i symbolnamn. Jag kan försäkra att det går att  
> hålla ordning på sina program ändå. Naturligtvis vill man alltid veta  
> om en variabel i ett visst sammanhang avser en dynamisk eller lexikal  
> sådan, men det går att göra på många olika sätt. Man kan ha andra  
> sorters konventioner till exempel.

Javisst. Jag hackade CL i ett par år innan jag började använda asterisker på 
mina egna special-variabler. Jag har dock ingen lätt-att-hitta-kod som exempel 
(de vettiga sakerna har blivit omskrivna, de mindre vettiga ligger arkiverade 
i ett dammigt hörn av hårddisken och varken du eller jag vill se den koden, 
speciellt inte jag).

>Nu använder jag för egen del alltid  
> asterisk-konventionen när jag programmerar Common Lisp, eftersom den  
> är etablerade för den dialekten, men jag skulle inte förkasta en hel  
> bok för att författaren möjligen har egna konventioner i detta  
> avseende. 

Jag säger inte att boken är dålig, det kan jag inte. Jag har inte läst den, 
men den har tillräckligt många varningstecken för att skicka den rätt långt 
ner på listan över böcker att köpa (om du vill kan jag t.o.m lista dem). 
Hyllmeter är en EXTREM bristvara och jag har inte råd att köpa ett större hus 
just nu.

>Ingvars exempel ovan är tämligen krystat, och avsett att  
> vara det. Men innan vi har läst boken vet vi faktiskt inte om det är  
> ett exempel som alls motsvarar vad författaren ägnar sig åt.

jag vet inte om du läste författarens kommentar till Xachs ganska syrliga 
sågande, men det tycktes mig att han mest tyckte att det var behändigt att 
inte markera dynamiska variabler, för att det blev enklare att svänga fram och 
tillbaka mellan dynamiska och lexikala bindningar. Det är iofs en ren smaksak, 
men jag har tagit för vana att INTE göra just det, utan dynamik-deklarera 
saker som behöver vara dynamiska och låta resten vara lexikala, just för att 
ett evigt hattande fram och tillbaka brukade bita mig rätt hårt.

Numer blir jag mest biten när jag växlar mellan Common Lisp och Emacs Lisp. 
Attans vad lexikala bindningar är trevligt.

Dougs exempel när det kan vara bra att hatta fram och tillbaka mellan dynamisk 
och lexikal bindning är förresten näst intill identisk med min "kod med 
problem" (gå till Reddit-sidan i början av tråden och sök efter "Say you have 
a bunch of functions").

//Ingvar


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Björn Lindberg
31 mar 2009 kl. 17.38 skrev Andreas Davour:

> On Tue, 31 Mar 2009, Ingvar wrote:
>
>> Jag skriver:
>>>  Att författaren därtill inte verkar ha
>>> förstått till fullo vad DEFVAR faktiskt gör är skrämmande.
>>
>> Lite fånigt exempel i det lilla, men tänk dig en medelstor till
>> brutal-stor kodbas (10-200 kodfiler, 50 KB-någon GB kod):
>>
>>  ;;(defvar incr 0)
>>
>>  (defun make-incrementer (base &optional (incr 1))
>>(lambda () (incf base incr)))
>>
>>  (format t "Test result: ~a~%"
>>  (let ((fun (make-incrementer 1)))
>>(loop for i from 1 to 10
>>  collect (funcall fun
>>
>> Tryck i en fil och kör. Tag sedan bort kommentaren innan defvar och
>> kör. Att glatt säga "det finns en kodkonvention, men jag tycker den  
>> är
>> ful, så jag ignorerar den" i ett introduktionsmaterial, där  
>> resultatet
>> av att INTE anamma konventionen är ypperst svårfunna buggar är, i min
>> mening, inte försvarbart.
>
> Oavsett Xach så verkar ju boken onekligen ha brister!

Man behöver kanske inte vara så förmäten. Jag har i mitt arbete  
förmånen(?) att ofta använda en annnan Lispdialekt, där en konvention  
för dynamiska variabler inte existerar, och där asterisk inte utan  
vidare kan användas i symbolnamn. Jag kan försäkra att det går att  
hålla ordning på sina program ändå. Naturligtvis vill man alltid veta  
om en variabel i ett visst sammanhang avser en dynamisk eller lexikal  
sådan, men det går att göra på många olika sätt. Man kan ha andra  
sorters konventioner till exempel. Nu använder jag för egen del alltid  
asterisk-konventionen när jag programmerar Common Lisp, eftersom den  
är etablerade för den dialekten, men jag skulle inte förkasta en hel  
bok för att författaren möjligen har egna konventioner i detta  
avseende. Ingvars exempel ovan är tämligen krystat, och avsett att  
vara det. Men innan vi har läst boken vet vi faktiskt inte om det är  
ett exempel som alls motsvarar vad författaren ägnar sig åt.


Björn Lindberg


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Björn Lindberg

31 mar 2009 kl. 09.49 skrev Mikael Jansson:

> Linus Nordberg wrote:
>> Hej!
>>
>> Är det någon som har läst Let Over Lambda[0] och har en åsikt?
>
> Xach har!
>
> http://www.reddit.com/r/programming/comments/6kc4p/new_book_about_common_lisp_let_over_lambda/c043ego

Jag har tänkt beställa boken, så jag kan säkerligen återkomma med en  
åsikt om den så småningom. På Amazon finns två mycket positiva  
recensioner, som ger ett betydligt trovärdigare intryck än den ovan.  
Xach medger själv att han bara läst ett par kapitel, och det han  
hänger upp sig på är främst detaljer och författarens stil. Nå, jag  
tycker att Paul Graham har riktigt dåligt smak stilmässigt, men hans  
böcker hör till de mest läsvärda Lispböcker som finns.


Björn Lindberg


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Ingvar
Jag skriver:
>   Att författaren därtill inte verkar ha
> förstått till fullo vad DEFVAR faktiskt gör är skrämmande.

Lite fånigt exempel i det lilla, men tänk dig en medelstor till
brutal-stor kodbas (10-200 kodfiler, 50 KB-någon GB kod):

   ;;(defvar incr 0)
   
   (defun make-incrementer (base &optional (incr 1))
 (lambda () (incf base incr)))
   
   (format t "Test result: ~a~%"
   (let ((fun (make-incrementer 1)))
 (loop for i from 1 to 10
   collect (funcall fun

Tryck i en fil och kör. Tag sedan bort kommentaren innan defvar och
kör. Att glatt säga "det finns en kodkonvention, men jag tycker den är
ful, så jag ignorerar den" i ett introduktionsmaterial, där resultatet
av att INTE anamma konventionen är ypperst svårfunna buggar är, i min
mening, inte försvarbart.

//Ingvar


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Ingvar
Andreas Davour skriver:
> On Tue, 31 Mar 2009, Mikael Jansson wrote:
> 
>  Xach har å andra sidan över hela usenet gjort klart att han är en
>  jubelidiot av första klass, så jag skulle ignorerar allt han säger om
>  jag var du.
> >>>
> >>> ... Xach är en riktigt schysst och smart kille.  Vad fick du det där
> >>> ifrån?
> >>
> >> comp.lang.lisp till att börja med.
> >>
> > Specifikt exempel, såklart. c.l.l. är som att säga "på Internet" :-)
> 
> Jag har naturligtvis inte sparat hans dumheter, men han är en av få 
> (mindre än fem) som är svartlistade i min gnuskonfig, och det gör jag 
> bara efter att någon varait irriterande länge. Du har naturligtvis 
> friheten att inte hålla med, men jag är inte direkt ensam om min åsikt 
> bland folk på c.l.l i gemen.

Xach är skarp, både intellektuellt och med tungan. Han producerar
dessutom en hel del bra kod. Jag har inte läst "Let over Lambda", men
om (som Xach säger) boken faktiskt försöker täcka både Scheme och
Common Lisp i samma bok blir jag genast en smula tveksam. Det blir
allt som oftast inte bra. Att författaren därtill inte verkar ha
förstått till fullo vad DEFVAR faktiskt gör är skrämmande.

Att C.L.L sagt "korkad!" om någon är inte nödvändigtvis en indikation
på att allt den personen säger skall ignoreras (typexempel 1A torde
vara Erik Naggum och typexempel 1B Kenny Tilton, nu tydligen med Xach
som typexempel 1C). Det är dock en indikation om att man skall läsa
utsagor kritiskt.

//Ingvar


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Mikael Jansson
> pratar om, dock. Tyvärr är syntaxen för mig en av de bra sakerna med
> lisp, som gör att jag kan koncentrera mig på vad min kod gör istället
> för om jag fick dit ett ö eller en $ eller en @ på rätt ställe (perl,
> jag tittar på dig!), eftersom jag är en ganska mycket mer medioker
> programmerare än t.ex. Moon.

Ja, det verkar vara en av Lisps mindre trevliga biverkningar :( / :)

-- 
Mikael Jansson | http://mikael.jansson.be | GPG Key 0x88986608
Limp: The Vim Lisp IDE - http://mikael.jansson.be/hacking/limp

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Mikael Jansson
Andreas Davour wrote:
> On Tue, 31 Mar 2009, Mikael Jansson wrote:
> 
>> Andreas Davour wrote:
>>> On Tue, 31 Mar 2009, Lars Brinkhoff wrote:
>>>
 Mikael Jansson  writes:
> http://www.reddit.com/r/programming/comments/6kc4p/new_book_about_common_lisp_let_over_lambda/c043ego
>
>

 Det var svidande kritik.  Efter att ha läst Xachs kommentarer, är jag
 inte så sugen på att köpa boken.  Dock är jag lite nyfiken på kapitlet
 om Forth, eftersom jag tycker det är ett roligt språk av ungefär samma
 anledningar som Lisp.

 Jag skulle normalt stödköpa alla nya böcker om Lisp, men i detta fallet
 känner jag mig osäker.
>>>
>>> Xach har å andra sidan över hela usenet gjort klart att han är en
>>> jubelidiot av första klass, så jag skulle ignorerar allt han säger om
>>> jag var du.
>>
>> ... Xach är en riktigt schysst och smart kille.  Vad fick du det där
>> ifrån?
> 
> comp.lang.lisp till att börja med.
> 
Specifikt exempel, såklart. c.l.l. är som att säga "på Internet" :-)

-- 
Mikael Jansson | http://mikael.jansson.be | GPG Key 0x88986608
Limp: The Vim Lisp IDE - http://mikael.jansson.be/hacking/limp

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Mikael Jansson
Andreas Davour wrote:
> On Tue, 31 Mar 2009, Lars Brinkhoff wrote:
> 
>> Mikael Jansson  writes:
>>> http://www.reddit.com/r/programming/comments/6kc4p/new_book_about_common_lisp_let_over_lambda/c043ego
>>>
>>
>> Det var svidande kritik.  Efter att ha läst Xachs kommentarer, är jag
>> inte så sugen på att köpa boken.  Dock är jag lite nyfiken på kapitlet
>> om Forth, eftersom jag tycker det är ett roligt språk av ungefär samma
>> anledningar som Lisp.
>>
>> Jag skulle normalt stödköpa alla nya böcker om Lisp, men i detta fallet
>> känner jag mig osäker.
> 
> Xach har å andra sidan över hela usenet gjort klart att han är en
> jubelidiot av första klass, så jag skulle ignorerar allt han säger om
> jag var du.

... Xach är en riktigt schysst och smart kille.  Vad fick du det där ifrån?

-- 
Mikael Jansson | http://mikael.jansson.be | GPG Key 0x88986608
Limp: The Vim Lisp IDE - http://mikael.jansson.be/hacking/limp

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Lars Brinkhoff
mw  writes:
> Boken är helt klart viktig, för den visar var vi borde vara på väg.
> Vi borde skriva mer om makron.

Ja, det låter ju onekligen intressant.

> Till Lars Brinkhoff, Kapitlet om Forth i sig, är en anledning till
> att köpa boken.

Ok, tack för informationen!

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Lars Brinkhoff
Mikael Jansson  writes:
> > Dock är jag lite nyfiken på kapitlet om Forth, eftersom jag tycker
> > det är ett roligt språk av ungefär samma anledningar som Lisp.
> Har du kikat på Factor?

Lite, men det verkade inte tillräckligt annorlunda för att jag skulle
undersöka det något närmare.

> ...och på tal om Lisp har David Moon snickrat ihop ett intressant språk.
> http://users.rcn.com/david-moon/PLOT/page-5.html
> Synd att det är så ful syntax bara. *hjärtvättad av s-exp*

Utan att ha läst hela dokumentet, utan bara tittat på några av
smakproven, ser det lite ut som Dylan, eller en parenteslös Lisp.  Men
Fibonaccifunktionen kan ju se banal ut i vilket språk som helst.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd mw
Jag har.


Jag gillar hur han binder ihop boken med makron. Makron som han tidigt går
igenom, för att senare använda i slutet. Boken har en extrem bredd, från
språkteori(blub,flub) till lågnivå optimering(“(disassemble *)”). Boken är
helt klart viktig, för den visar var vi borde vara på väg. Vi borde skriva
mer om makron.


Från boken:

“The effort required to construct a program is inversely proportional to the
amount of brevity features available in the programming language used.”


På sidan 335 har han en grym funktion: "(defun flubify-thread-shaker.."

Försök förklara att Lisp är kul med det exemplet. :)



Till Lars Brinkhoff, Kapitlet om Forth i sig, är en anledning till att köpa
boken.

2009/3/31 Linus Nordberg 

> Hej!
>
> Är det någon som har läst Let Over Lambda[0] och har en åsikt?
>
> [0] http://www.letoverlambda.com/
>
> --
> Linus
>
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Henrik Hjelte
2009/3/31 Linus Nordberg :
> Hej!
>
> Är det någon som har läst Let Over Lambda[0] och har en åsikt?
>
> [0] http://www.letoverlambda.com/
>

Slobodan Blazeski är mer positiv än Xach.

http://tourdelisp.blogspot.com/2009/03/first-tas.html

--
Henrik

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Mikael Jansson
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA1

Lars Brinkhoff wrote:
> Mikael Jansson  writes:
>> http://www.reddit.com/r/programming/comments/6kc4p/new_book_about_common_lisp_let_over_lambda/c043ego
> 
> Det var svidande kritik.  Efter att ha läst Xachs kommentarer, är jag
> inte så sugen på att köpa boken.  Dock är jag lite nyfiken på kapitlet
> om Forth, eftersom jag tycker det är ett roligt språk av ungefär samma
> anledningar som Lisp.

Har du kikat på Factor?

> Jag skulle normalt stödköpa alla nya böcker om Lisp, men i detta fallet
> känner jag mig osäker.

...och på tal om Lisp har David Moon snickrat ihop ett intressant språk.

http://users.rcn.com/david-moon/PLOT/page-5.html

Synd att det är så ful syntax bara. *hjärtvättad av s-exp*

- --
Mikael Jansson | http://mikael.jansson.be | GPG Key 0x88986608
Limp: The Vim Lisp IDE - http://mikael.jansson.be/hacking/limp
-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v1.4.6 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFJ0dwXs8liwIiYZggRAieAAJ9XxdEHtb2sPVjRcTp6KVEutZRdnwCfQ4XF
jPCGJeurd7SJW4TrfAS8wXM=
=scxM
-END PGP SIGNATURE-

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Lars Brinkhoff
Mikael Jansson  writes:
> http://www.reddit.com/r/programming/comments/6kc4p/new_book_about_common_lisp_let_over_lambda/c043ego

Det var svidande kritik.  Efter att ha läst Xachs kommentarer, är jag
inte så sugen på att köpa boken.  Dock är jag lite nyfiken på kapitlet
om Forth, eftersom jag tycker det är ett roligt språk av ungefär samma
anledningar som Lisp.

Jag skulle normalt stödköpa alla nya böcker om Lisp, men i detta fallet
känner jag mig osäker.

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Let Over Lambda

2009-03-31 tråd Mikael Jansson
Linus Nordberg wrote:
> Hej!
> 
> Är det någon som har läst Let Over Lambda[0] och har en åsikt?

Xach har!

http://www.reddit.com/r/programming/comments/6kc4p/new_book_about_common_lisp_let_over_lambda/c043ego


-- 
Mikael Jansson | http://mikael.jansson.be | GPG Key 0x88986608
Limp: The Vim Lisp IDE - http://mikael.jansson.be/hacking/limp

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lispig Python (Was: Clojure)

2009-02-06 tråd Ties Stuij
On Fri, Feb 6, 2009 at 2:32 PM, Lars Brinkhoff  wrote:
> Ties Stuij skrev:
>> Andreas Davour skrev:
>> > Jag har ett tag tänkt att man kanske skulle kunna lyckas koda i C
>> > om man byggde lite lispmacro som wrappers runt den hemska
>> > syntaxen.
>>
>> nånt som det här kanske?
>> http://groups.google.com/group/comp.lang.lisp/msg/88c50739f36e0b7e
>
> Jag tänker mig något mer i stil med en sexp/C-hybrid i stil med:
>
>  ;;; int foo = 42;
>  (defvar int foo 42)
>
>  ;;; static void bar (char * x) { printf ("hello world: %s", x); }
>  (defun (static void) bar (((char *) x))
>(printf "hello world: %s\n" x))

Ja, men jag tycker syntaxen är inte största problemet med C. Jag
skulle hellre vilja bygga en wrapper rund hela C. Och då suger ur C
:o)

/Ties

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lispig Python (Was: Clojure)

2009-02-06 tråd Lars Brinkhoff
Ties Stuij skrev:
> Andreas Davour skrev:
> > Jag har ett tag tänkt att man kanske skulle kunna lyckas koda i C
> > om man byggde lite lispmacro som wrappers runt den hemska
> > syntaxen.
>
> nånt som det här kanske?
> http://groups.google.com/group/comp.lang.lisp/msg/88c50739f36e0b7e

Jag tänker mig något mer i stil med en sexp/C-hybrid i stil med:

  ;;; int foo = 42;
  (defvar int foo 42)

  ;;; static void bar (char * x) { printf ("hello world: %s", x); }
  (defun (static void) bar (((char *) x))
(printf "hello world: %s\n" x))

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lispig Python (Was: Clojure)

2009-02-05 tråd Ties Stuij
2009/2/6 Andreas Davour :
> On Wed, 4 Feb 2009, Mikael Jansson wrote:
>
>> I min verklighet (och ämnesbyte) finns det mycket Python.
>>
>> Det språket har numera en AST-modul, har dock inte lyckats hitta något
>> som parsar ett träd.   Vilket är väldigt synd, för AST-modulen kan
>> nämligen på ett smidigt sätt användas för att läsa in Python-kod,
>> transformera objektet och ge ifrån sig vanlig Python-kod (med lämplig
>> tillplattning).  Det är sämre på att läsa in en AST.
>>
>> Anledningen är att min hjärna till sist mjuknat - jag föredrar numera
>> s-exp framför algol-syntax.  Det vore riktigt trevligt att kunna bygga
>> makron till Python, låta ens Lisp-kompilator köra macroexpand några
>> gånger och till sist köra ett s-exp-till-Python-miff så de andra på ens
>> jobb slipper se de hemska paranteserna.
>
> Ingen koll på sånt, men det låter skoj.
>
> Jag har ett tag tänkt att man kanske skulle kunna lyckas koda i C om man
> byggde lite lispmacro som wrappers runt den hemska syntaxen.

nånt som det här kanske?
http://groups.google.com/group/comp.lang.lisp/msg/88c50739f36e0b7e

> AST, föresten?
>
> /Andreas
>
> --
> A: Because it fouls the order in which people normally read text.
> Q: Why is top-posting such a bad thing?
> A: Top-posting.
> Q: What is the most annoying thing on usenet and in e-mail?
> ___
> Lisp mailing list
> [email protected]
> http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp
>
>

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Lispig Python (Was: Clojure)

2009-02-05 tråd Mikael Jansson
Andreas Davour wrote:
> On Wed, 4 Feb 2009, Mikael Jansson wrote:
> 
>> I min verklighet (och ämnesbyte) finns det mycket Python.
>>
>> Det språket har numera en AST-modul, har dock inte lyckats hitta något
>> som parsar ett träd.   Vilket är väldigt synd, för AST-modulen kan
>> nämligen på ett smidigt sätt användas för att läsa in Python-kod,
>> transformera objektet och ge ifrån sig vanlig Python-kod (med lämplig
>> tillplattning).  Det är sämre på att läsa in en AST.
>>
>> Anledningen är att min hjärna till sist mjuknat - jag föredrar numera
>> s-exp framför algol-syntax.  Det vore riktigt trevligt att kunna bygga
>> makron till Python, låta ens Lisp-kompilator köra macroexpand några
>> gånger och till sist köra ett s-exp-till-Python-miff så de andra på ens
>> jobb slipper se de hemska paranteserna.
> 
> Ingen koll på sånt, men det låter skoj.
> 
> Jag har ett tag tänkt att man kanske skulle kunna lyckas koda i C om man
> byggde lite lispmacro som wrappers runt den hemska syntaxen.

Mm. Med lämpliga transformationer kring gcc-xml eller liknande hade det
kanske varit görbart. Man skulle kunna definiera om väl valda delar av
CL-paketet, så man får makron, vilket vore min huvudanledning...

Använda det riktiga CL-paketet vid alla kompileringssteg, men kör
(format ...) och spotta ur sig Python-kod när programmet körs.

Jag har tyvärr för dålig koll på det hela. Skulle man kunna lösa det med
(EVAL-WHEN (:execute) ...)?

> AST, föresten?

Abstrakt syntaxträd, uttalas "ful ad-hoc-Lisp" :-)

-- Mikael

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-03 tråd Mathias Dahl
> Jag hittade en LISP version som kör under/på Java JVM, den heter
> Clojure http://Clojure.org

Clojure är trevligt!

> Min fråga blir givetvis, hur många använder Clojure, är det någon
> på denna lista som kan berätta både dåliga och bra saker.

Jag har gjort ett antal mindre webbapplikationer med ett av de tidigare
webbramverken, Webjure, som har kommit för Clojure och tycker att det
är ganska trevligt. Nu tror jag det är Compojure man skall kolla in om man
är sugen på att leka webb med Clojure. Jag gillar att Clojure snurrar i JVM:en,
det betyder att jag lekande lätt har kunnat flytta mina små applikationer
från Ubuntu hemma till Windows XP på jobbet, något som inte varit lika
smidigt med olika CL-varianter jag provat. På GNU/Linux snurrar SBCL bra
för mig, men under Windows funkade sist jag provade inte trådar så bra
och bytte jag till en annan implementation fick jag problem. Testade
friversionen av Allegro och gillade den rätt bra, men jag uppskattar friare
programvara än så, med mindre läskiga licenser (det kändes oklar om jag
kunde använda den på jobbet för en liten webbapplikation som jag och
mina arbetskamrater kör).

Anyway, detta var inte menat som er rant mot CL, jag beskriver bara en
omedelbar fördel som jag fick genom att använda Clojure. Det var dock en
ganska lång startsträcka och det tog sin lilla tid att porta min första webbapp
till Clojure. Och visst, Clojure är en Lisp, men annorlunda mot CL och Elisp
som jag kört tidigare. Gillar man Scheme skulle jag gissa att startsträckan är
något mindre.

Det fina med Webjure är att man kan kasta den på en vanlig webcontainer,
typ Apache Tomcat, och så funkar det bara.

Vidare är det trevligt att kunna "konsumera" Java *väldigt* lätt.
Tjoff tjoff så har
man en wrapper runt någon Javametod som man behöver. Riktigt bra.

För mig har det varit ovant att Clojure är ganska hårt funktionellt. Det går att
modifera "state" men det är ganska knöligt så man tvingas lära sig att tänka
mer funktionellt än vad jag är van vid från CL och Elisp. T.ex. så bygger
basfunktionaliteten för att loopa på rekursion, något jag inte är direkt van vid
sedan tidigare.

Summa summarum så gillar jag Clojure starkt. Jag rekommenderar att du kollar
igenom åtminstone basinformationen på huvudsajten. Folk i forumet
(Google Groups)
är hjälpsamma och det är en väldigt trevlig stämning där. Inga troll
vad jag har kunnat
se hittils.

Lycka till!

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-03 tråd Björn Lindberg

3 feb 2009 kl. 22.12 skrev Andreas Davour:

> On Tue, 3 Feb 2009, Björn Lindberg wrote:
>
> Sedan kvarstår då frågan varför en JVM skulle vara önskvärd.

 Man kanske redan har ett Javaprogram, eller vill använda
 Javabibliotek. Då är JVM:en given, och man vill ha bästa möjliga
 integration, så att klasser skapade i det ena språket är  
 tillgängliga
 och ser likadana ut i det andra, och så vidare.
>>>
>>> Då kvarstår frågan varför man skulle vilja göra så. Java, liksom. ;)
>>
>> Ute i Verkligheten finns det en mängd anledningar till varför man
>> skulle kunna finna sig hänvisad till JVM som plattform.
>
> Det gör kanske det. Tyvärr tror jag inte att man i den Verkligheten  
> har
> lyxen att kunna köra Clojure på sin påtvingade JVM.

Jag har försökt förklara att jag sett sådana fall. I Verkligheten.
>
> Men, det är ett tjusigt hack även om jag själv inte är direkt  
> engagerad
> av det!

Vi får väl se om det blir någonting av det.


Björn Lindberg


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-03 tråd Björn Lindberg

3 feb 2009 kl. 21.54 skrev Andreas Davour:

> On Tue, 3 Feb 2009, Björn Lindberg wrote:
>
>>
>> 3 feb 2009 kl. 02.37 skrev Andreas Davour:
>>
>>> On Mon, 2 Feb 2009, Mikael Jansson wrote:
>>>
 Björn Lindberg wrote:
>
> Tror inte att man skall se Clojure i det ljuset. Om jag förstår  
> det
> hela rätt (utan att själv ha tittat alltför noga) är Clojures
> främsta
> företräde en väldigt nära integration med den underliggande  
> JVM:en,
> som man knappast kan få till med Common Lisp.

 ABCL?
>>>
>>> Som sagt.
>>
>> Jag tror inte att ABCL är lika välintegrerad. Åtminstone inte på det
>> sätt jag menar.
>>
>>> Sedan kvarstår då frågan varför en JVM skulle vara önskvärd.
>>
>> Man kanske redan har ett Javaprogram, eller vill använda
>> Javabibliotek. Då är JVM:en given, och man vill ha bästa möjliga
>> integration, så att klasser skapade i det ena språket är tillgängliga
>> och ser likadana ut i det andra, och så vidare.
>
> Då kvarstår frågan varför man skulle vilja göra så. Java, liksom. ;)

Ute i Verkligheten finns det en mängd anledningar till varför man  
skulle kunna finna sig hänvisad till JVM som plattform.


Björn Lindberg


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-03 tråd Henrik Hjelte
2009/2/2 Andreas Davour :
> On Sun, 1 Feb 2009, Anders Persson wrote:
>
> (Du hade ett väldigt märkligt formaterat brev med ett mellanslag mellan
> varje rad. Jag tog mig friheten att formattera om din text så den såg lite
> trevligare ut)
>
>> Jag hittade en LISP version som kör under/på Java JVM, den heter
>> Clojure http://Clojure.org
>
> Jo, det har varit ganska mycket snack om Clojure på sistone.

Jag blir lite förvånad av intresset för Clojure kontra det ointresse
som finns för ABCL. Clojure verkar ha en grej jag gillar skarpt,
Software Transactional Memory som bland annat flertrådad
programmering. Men flertrådighet är inte allt, för mig är det mer
intressant med sådan skalbarhet som går utanför en dator. Och då är ju
Lisp Flavored Erlang ett annat nytt alternativ, dessutom Made In
Sweden.

> Platformsomberoende är dock en intressant sak att du tar upp. Visst finns
> det en massa saker som funkar olika i olika lispimplementationer (sånt som
> inte är definierat i ANSI standarden till exempel), men inte kan väl
> paltformsbundenhet var ett svårt problem i lispvärlden?

Det finns ju också små lager som fixar till inkompatibiliteter, ex CL-FAD.

>> Min fråga blir givetvis, hur många använder Clojure, är det någon
>> på denna lista som kan berätta både dåliga och bra saker.

Nej jag har inte provat Clojure ännu. Men lite lockande är det med en
dialekt som har en liten hype omkring sig, men jag har andra grejer
att prova i Common Lisp-världen först, till exempel Symbolicweb.

/Henrik

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-02 tråd Björn Lindberg

3 feb 2009 kl. 02.37 skrev Andreas Davour:

> On Mon, 2 Feb 2009, Mikael Jansson wrote:
>
>> Björn Lindberg wrote:
>>>
>>> Tror inte att man skall se Clojure i det ljuset. Om jag förstår det
>>> hela rätt (utan att själv ha tittat alltför noga) är Clojures  
>>> främsta
>>> företräde en väldigt nära integration med den underliggande JVM:en,
>>> som man knappast kan få till med Common Lisp.
>>
>> ABCL?
>
> Som sagt.

Jag tror inte att ABCL är lika välintegrerad. Åtminstone inte på det  
sätt jag menar.

> Sedan kvarstår då frågan varför en JVM skulle vara önskvärd.

Man kanske redan har ett Javaprogram, eller vill använda  
Javabibliotek. Då är JVM:en given, och man vill ha bästa möjliga  
integration, så att klasser skapade i det ena språket är tillgängliga  
och ser likadana ut i det andra, och så vidare.


Björn Lindberg


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-02 tråd Mikael Jansson
Björn Lindberg wrote:
> 
> Tror inte att man skall se Clojure i det ljuset. Om jag förstår det  
> hela rätt (utan att själv ha tittat alltför noga) är Clojures främsta  
> företräde en väldigt nära integration med den underliggande JVM:en,  
> som man knappast kan få till med Common Lisp.
> 

ABCL?

-- Mikael

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-02 tråd Björn Lindberg

2 feb 2009 kl. 11.54 skrev Ties Stuij:

> 2009/2/2 Mikael Jansson :
>> Ties Stuij wrote:
>>> 2009/2/2 Mikael Jansson :
 *börjar sitt första inlägg med att gnälla*
>>> 
 "CLISP" är någon som fastnat med CAPSLOCK när texten "clisp", den  
 där
 Common Lisp-interpretern, skulle skrivas.  Common Lisp förkortas  
 kort &
 gott Lisp, eller CL.
>>>
>>> Aaarghh, jag är också i gnäll-modus. Ursäkt. Clisp har en  
>>> interpreter
>>> men också en compiler. Man kan välja, men interpretern ger inte  
>>> alltid
>>> samman resultat än compilern, så det är bättre att bara glömma
>>> interpretern tycker jag.
>>>
>> Det beror på hur man tolkar virtuell maskin. ;)
>
> Oh, du!
>
>> Är inte interpretern default-läget?
>
> Vet inte. Jag har aldrig använd Clisp. Men som jag kommer ihåg från
> minne är att interpretern tar variablerna i interpretern som dynamiskt
> och dom från compiler som lexical när man inte declarerar nånt. Och
> dynamiskt är oftas inte vad man vill (inte jag alla fall). Dom gjorde
> så för att tidigare datorer hade inte så mycket minne (man behöver
> inte spara en hel evironment med varje lokala variable). Men jag kan
> visst ha det jätte fel.

Jag tror att grundläget när man startar Clisp är någon slags icke- 
Common Lisp-dialekt, som kanske uppvisar ett sådant beteende. Man  
måste ge flaggan -ansi vid uppstart för att få Common Lisp-beteende.


Björn Lindberg


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-02 tråd Björn Lindberg
2 feb 2009 kl. 02.18 skrev Andreas Davour:

> On Sun, 1 Feb 2009, Anders Persson wrote:
>
> (Du hade ett väldigt märkligt formaterat brev med ett mellanslag  
> mellan
> varje rad. Jag tog mig friheten att formattera om din text så den såg
> lite trevligare ut)
>
>> Jag hittade en LISP version som kör under/på Java JVM, den heter
>> Clojure http://Clojure.org
>
> Jo, det har varit ganska mycket snack om Clojure på sistone.
>
>> Min fråga blir givetvis, hur många använder Clojure, är det någon
>> på denna lista som kan berätta både dåliga och bra saker.
>
> Nope, använder inte Clojure. Jag håller mig till Common Lisp. Det kan
> vad jag behöver. Dock skriver jag inte mycket på några av mina Riktiga
> Projekt just. Tyvärr blir det mest perl, för det kan jag göra för att
> automatisera saker på jobbet.
>
> Dock kan jag peka på en dålig sak. Är det nåt vi inte behöver är det
> *ännu en* dialekt av lisp som försöka lösa någons "pet peeves". IMHO,
> såklart.
>

Tror inte att man skall se Clojure i det ljuset. Om jag förstår det  
hela rätt (utan att själv ha tittat alltför noga) är Clojures främsta  
företräde en väldigt nära integration med den underliggande JVM:en,  
som man knappast kan få till med Common Lisp.


Björn Lindberg


___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-02 tråd Ties Stuij
2009/2/2 Mikael Jansson :
> Ties Stuij wrote:
>> 2009/2/2 Mikael Jansson :
>>> *börjar sitt första inlägg med att gnälla*
>> 
>>> "CLISP" är någon som fastnat med CAPSLOCK när texten "clisp", den där
>>> Common Lisp-interpretern, skulle skrivas.  Common Lisp förkortas kort &
>>> gott Lisp, eller CL.
>>
>> Aaarghh, jag är också i gnäll-modus. Ursäkt. Clisp har en interpreter
>> men också en compiler. Man kan välja, men interpretern ger inte alltid
>> samman resultat än compilern, så det är bättre att bara glömma
>> interpretern tycker jag.
>>
> Det beror på hur man tolkar virtuell maskin. ;)

Oh, du!

> Är inte interpretern default-läget?

Vet inte. Jag har aldrig använd Clisp. Men som jag kommer ihåg från
minne är att interpretern tar variablerna i interpretern som dynamiskt
och dom från compiler som lexical när man inte declarerar nånt. Och
dynamiskt är oftas inte vad man vill (inte jag alla fall). Dom gjorde
så för att tidigare datorer hade inte så mycket minne (man behöver
inte spara en hel evironment med varje lokala variable). Men jag kan
visst ha det jätte fel.

/Ties

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-02 tråd Mikael Jansson
Ties Stuij wrote:
> 2009/2/2 Mikael Jansson :
>> *börjar sitt första inlägg med att gnälla*
> 
>> "CLISP" är någon som fastnat med CAPSLOCK när texten "clisp", den där
>> Common Lisp-interpretern, skulle skrivas.  Common Lisp förkortas kort &
>> gott Lisp, eller CL.
> 
> Aaarghh, jag är också i gnäll-modus. Ursäkt. Clisp har en interpreter
> men också en compiler. Man kan välja, men interpretern ger inte alltid
> samman resultat än compilern, så det är bättre att bara glömma
> interpretern tycker jag.
> 
Det beror på hur man tolkar virtuell maskin. ;)

Är inte interpretern default-läget?

-- 
Mikael Jansson | http://mikael.jansson.be | GPG Key 0x88986608
Limp: The Vim Lisp IDE - http://mikael.jansson.be/hacking/limp

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-02 tråd Mikael Jansson

> Nej det var därför det hade varit bra om det hade varit en CLISP på JVM
> och alla dialekter underlättar inte när man vill lära sig lisp svårt att 
> välja.
> 
ABCL då?

-- 
Mikael Jansson | http://mikael.jansson.be | GPG Key 0x88986608
Limp: The Vim Lisp IDE - http://mikael.jansson.be/hacking/limp

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-02 tråd Ties Stuij
2009/2/2 Mikael Jansson :
> *börjar sitt första inlägg med att gnälla*

> "CLISP" är någon som fastnat med CAPSLOCK när texten "clisp", den där
> Common Lisp-interpretern, skulle skrivas.  Common Lisp förkortas kort &
> gott Lisp, eller CL.

Aaarghh, jag är också i gnäll-modus. Ursäkt. Clisp har en interpreter
men också en compiler. Man kan välja, men interpretern ger inte alltid
samman resultat än compilern, så det är bättre att bara glömma
interpretern tycker jag.

/Ties

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


Re: [Lisp] Clojure

2009-02-02 tråd Ties Stuij
2009/2/2  :
>>CLISP? På vilket vis är den lik CLISP och varför är det en dålig sak?
>
> Nej, här blev det en missupfattning, det jag har problem med är att
> det INTE är likt CLISP det lilla jag kan är från CLISP och hade jag fått
> önska hade det varit en CLISP på JVM.
>>
>>> Jag blev intresserad för plattformsoberoende och tillgång till ett
>>> bra GUI (Swing) men annars ser jag inga större saker.
> Så GUI program är ingen stor grej inom LISP världen då?
>
>>Dock kan jag peka på en dålig sak. Är det nåt vi inte behöver är det
>>*ännu en* dialekt av lisp som försöka lösa någons "pet peeves". IMHO,
>>såklart.
>
> Nej det var därför det hade varit bra om det hade varit en CLISP på JVM
> och alla dialekter underlättar inte när man vill lära sig lisp svårt att
> välja.

Först måste jag bara säger: När du skriver CLISP, jag tror du vill
äntliger skriver CL, som stor för Common Lisp. Clisp är en CL
implementation.

Det finns förresten en CL implementation på JVM: Armed Bear Common
Lisp, och den är inte alls dåligt.

disclosure (ha!): jag har aldrig programmerat i Closure
Men som jag förstor är Clojure en jette intressant språk, som är väl
integrerat i JVM, ganska stabilt och jette pragmatiskt. Det är jätte
enkelt att anropa Java grejer, och Clojure har inte använt konstiga
konstruktioner som lägger restriktioner på använder Java. TCO i
Clojure skulle ha varit mögligt utan stöd av JVM, men inte utan
kronliga nackdelar. Fast man måste visst akta sig i vissa fall. Om du
vill använda en hög-nivå eller FP språk, då är Clojure din bästa
kandidat, är min konklusion efter att ha läst några grejer om det.
Några Lambda the Ultimate denizens kallas Clojure för språket av 2008
eller 2009. Jag själv tycker att Clojure skiljer sig tillräcklig från
annan dialekter att den förtjänar att leva; även att har en rik liv.

Och om du inte än har sätt den, titta den här video:
http://www.bestechvideos.com/2008/11/24/clojure
Presentationen är av Rich Hickey, som har hjort Clojure, så den är
inte helt opartiskt, men ger en bra bild av vart Clojure är just nu
(tre monader sen).

Så, nu slutar jag min fanboy-rant.
/Ties

___
Lisp mailing list
[email protected]
http://mailman.nocrew.org/cgi-bin/mailman/listinfo/lisp


  1   2   >