Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.

2009-10-01 Terurut Topik Ilham Fuad Ar Rahman
salam
bagi pandangan saya, en haikal bolehlah terus ke pejabat amanah raya yang 
terdekat ataupun mencari ejennya. kunjungi laman web amanah raya di 
www.arb.com.my . sekiranya encik berada di kawasan utara terutamanya kedah dan 
penang boleh la saya tolong buatkan. sebaiknya encik cari ejen yang berada 
dekat dengan kawasan encik. terima kasih

--- On Wed, 9/30/09, haikalku haikal haikalkuhai...@gmail.com wrote:


From: haikalku haikal haikalkuhai...@gmail.com
Subject: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.
To: SIM SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Wednesday, September 30, 2009, 9:15 AM


  






Assalamalaikum. ..

Kami suami isteri bercadang membuat wasiat sesama kami..maksudnya saya serah 
100% hak milik saya dan begitu juga isteri serahkan apa2 miliknya 100% jiika 
apa2 berlaku antara kami selama hidup dalam dunia ni contohnya kematian..tujuan 
kami ingin membuat wasiat supaya senang proses tukar nama dan pemindahan aset.
Kami mempunyai 4org  anak yg berusia dari 7thn ke3 thn dan kami berumur 30an.

Nilai aset kami insuran nyawa+epf+insuran rumah+insuran asb loan+cash adalah 
sekitar 1juta seorang.

Harap ada netter yg pandai menulis surat wasiat mengepilkan contoh surat itu 
disini.
Cara mudah yg saya fikir adalah menulis surat dgn memberi kebenaran 100% milik 
saya berserta tarikh tandatangan dan cap jari sebagai bukti setuju dan poskan 
kealamat sendiri atas nama isteri dan isteripun buat sama seperti itu ,surat 
akan disimpan rapi sebagai surah wasiat yg hanya dibuka jika berlaku apa2...

Mungkin netter merasa pelik kenapa tak ikut kaedah sama rata untuk anak2 atau 
faraid..sebenarnya kami mahukan sistem itu tujuan surat wasiat ditulis untuk 
memudahkan pemerosesan sebagai pemegang amanah.


Jika ditakdirkan kami berumur panjang seperti Dr.M alhamdullillah.


harap dapat membantu.


















  

Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.

2009-10-01 Terurut Topik Limbat
1. Wasiat seperti dalam contoh di bawah tidak akan diiktiraf oleh undang2. 
Surat wasiat mesti mengikut syarat2 yang sudah digariskan spt adanya saksi, 
kena mati setem dsbnya..
 
2. Bagi muslim, mewasiatkan 100% kepada pasangan yang hidup juga tidak akan 
diiktiraf oleh Mahkamah kerana ianya bertentangan dengan hukum Syariat yang 
sudah diperincikan di dalam Al-Quran. 
 
3. Apa yang saudara  isteri perlu buat ialah pergi ke mana2 syarikat atau pun 
lawyer yang menawarkan khidmat menulis wasiat, mereka sudah ada standard format 
untuk diisi. Antara kandungannya ialah melantik beberapa orang/pihak yang akan 
menjadi administrator bila kita mati. Sdr boleh lantik isteri dan vice versa. 
Administrator (waasi) inilah yang akan menguruskan hal2 berkaitan harga 
peninggalan kita nanti. Dengan adanya wasiat begini, usaha pengurusan estet 
akan jadi lebih mudah/cepat, insya-Allah.

--- On Wed, 9/30/09, haikalku haikal haikalkuhai...@gmail.com wrote:


From: haikalku haikal haikalkuhai...@gmail.com
Subject: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.
To: SIM SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Wednesday, September 30, 2009, 2:15 PM















Assalamalaikum...

Kami suami isteri bercadang membuat wasiat sesama kami..maksudnya saya serah 
100% hak milik saya dan begitu juga isteri serahkan apa2 miliknya 100% jiika 
apa2 berlaku antara kami selama hidup dalam dunia ni contohnya kematian..tujuan 
kami ingin membuat wasiat supaya senang proses tukar nama dan pemindahan aset.
Kami mempunyai 4org  anak yg berusia dari 7thn ke3 thn dan kami berumur 30an.

Nilai aset kami insuran nyawa+epf+insuran rumah+insuran asb loan+cash adalah 
sekitar 1juta seorang.

Harap ada netter yg pandai menulis surat wasiat mengepilkan contoh surat itu 
disini.
Cara mudah yg saya fikir adalah menulis surat dgn memberi kebenaran 100% milik 
saya berserta tarikh tandatangan dan cap jari sebagai bukti setuju dan poskan 
kealamat sendiri atas nama isteri dan isteripun buat sama seperti itu ,surat 
akan disimpan rapi sebagai surah wasiat yg hanya dibuka jika berlaku apa2...

Mungkin netter merasa pelik kenapa tak ikut kaedah sama rata untuk anak2 atau 
faraid..sebenarnya kami mahukan sistem itu tujuan surat wasiat ditulis untuk 
memudahkan pemerosesan sebagai pemegang amanah.


Jika ditakdirkan kami berumur panjang seperti Dr.M alhamdullillah.


harap dapat membantu.








  

Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.

2009-10-01 Terurut Topik redzuan rosli
Tak boleh serah 100% pada pasangan...saya rasa tak adil pada waris2 yg lain
yg berhak secara faraid. Cuba fikir kalau kita bg 100% pastu dia kawin lain.. 
Enjoy ngn harta kita.sedangkan ibu bapa, anak2 dan adik beradik kita tak dpt 
apa2.padahal mereka
waris kita.mereka berhak mendapat bahagian mereka..lebih baik ikutlah 
faraid.Adil kepada semua yg berhak.

Salam takzim,

Redzuan

--- On Wed, 30/9/09, Limbat lim...@yahoo.com wrote:


From: Limbat lim...@yahoo.com
Subject: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.
To: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Wednesday, 30 September, 2009, 9:08 PM


  








1. Wasiat seperti dalam contoh di bawah tidak akan diiktiraf oleh undang2. 
Surat wasiat mesti mengikut syarat2 yang sudah digariskan spt adanya saksi, 
kena mati setem dsbnya..
 
2. Bagi muslim, mewasiatkan 100% kepada pasangan yang hidup juga tidak akan 
diiktiraf oleh Mahkamah kerana ianya bertentangan dengan hukum Syariat yang 
sudah diperincikan di dalam Al-Quran. 
 
3. Apa yang saudara  isteri perlu buat ialah pergi ke mana2 syarikat atau pun 
lawyer yang menawarkan khidmat menulis wasiat, mereka sudah ada standard format 
untuk diisi. Antara kandungannya ialah melantik beberapa orang/pihak yang akan 
menjadi administrator bila kita mati. Sdr boleh lantik isteri dan vice versa. 
Administrator (waasi) inilah yang akan menguruskan hal2 berkaitan harga 
peninggalan kita nanti. Dengan adanya wasiat begini, usaha pengurusan estet 
akan jadi lebih mudah/cepat, insya-Allah.

--- On Wed, 9/30/09, haikalku haikal haikalkuhaikal@ gmail.com wrote:


From: haikalku haikal haikalkuhaikal@ gmail.com
Subject: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.
To: SIM SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
Date: Wednesday, September 30, 2009, 2:15 PM







Assalamalaikum. ..

Kami suami isteri bercadang membuat wasiat sesama kami..maksudnya saya serah 
100% hak milik saya dan begitu juga isteri serahkan apa2 miliknya 100% jiika 
apa2 berlaku antara kami selama hidup dalam dunia ni contohnya 
kematian...tujuan kami ingin membuat wasiat supaya senang proses tukar nama dan 
pemindahan aset.
Kami mempunyai 4org  anak yg berusia dari 7thn ke3 thn dan kami berumur 30an.

Nilai aset kami insuran nyawa+epf+insuran rumah+insuran asb loan+cash adalah 
sekitar 1juta seorang.

Harap ada netter yg pandai menulis surat wasiat mengepilkan contoh surat itu 
disini.
Cara mudah yg saya fikir adalah menulis surat dgn memberi kebenaran 100% milik 
saya berserta tarikh tandatangan dan cap jari sebagai bukti setuju dan poskan 
kealamat sendiri atas nama isteri dan isteripun buat sama seperti itu ,surat 
akan disimpan rapi sebagai surah wasiat yg hanya dibuka jika berlaku apa2...

Mungkin netter merasa pelik kenapa tak ikut kaedah sama rata untuk anak2 atau 
faraid..sebenarnya kami mahukan sistem itu tujuan surat wasiat ditulis untuk 
memudahkan pemerosesan sebagai pemegang amanah.


Jika ditakdirkan kami berumur panjang seperti Dr.M alhamdullillah.


harap dapat membantu.






















  

Enjoy more chat on blogs and websites. Experience it with the Online Pingbox 
Creation Wizard. http://my.messenger.yahoo..com/pingbox

Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.

2009-10-01 Terurut Topik noor-azmi-taharim





wasiat  ... tulis shj apa yg tuan mahukan
kerana selagi tuan hidup tuan boleh tukar
sesuka hati wasiat tuan..
dan yg penting wasiat itu ada saksi yg sah mengikut
undang2 malaysia takut nanti tak laku plak wasiat tu
wasiat tak perlu ikut faraid
kerana faraid terang dan jelas dlm alquran utk harta simati sahaja
wasiat pulak harta yg dibahagi kpd waris sebaik shj kita mati
jika ada harta kita yg tak sempat nak wasiat maka harta simati dah jadi hak
allah
kena dibahagikan ikut faraid

harta hibah pula harta yg da bagi kpd waris semasa kita hidup
he he
--

Noor Azmi Taharim
No HP : 019 275 9069

---




|-+-
| |   haikalku haikal   |
| |   haikalkuhai...@gmail.|
| |   com  |
| |   Sent by:  |
| |   sahabatinterak...@yaho|
| |   ogroups.com   |
| | |
| | |
| |   09/30/2009 09:15 PM   |
| |   Please respond to |
| |   SahabatInteraktif |
| | |
|-+-
  
--|
  | 
 |
  |   To:   SIM SahabatInteraktif@yahoogroups.com 
 |
  |   cc:   
 |
  |   Subject:  [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.  
 |
  
--|







Assalamalaikum...

Kami suami isteri bercadang membuat wasiat sesama kami..maksudnya saya
serah 100% hak milik saya dan begitu juga isteri serahkan apa2 miliknya
100% jiika apa2 berlaku antara kami selama hidup dalam dunia ni contohnya
kematian..tujuan kami ingin membuat wasiat supaya senang proses tukar nama
dan pemindahan aset.
Kami mempunyai 4org  anak yg berusia dari 7thn ke3 thn dan kami berumur
30an.

Nilai aset kami insuran nyawa+epf+insuran rumah+insuran asb loan+cash
adalah sekitar 1juta seorang.

Harap ada netter yg pandai menulis surat wasiat mengepilkan contoh surat
itu disini.
Cara mudah yg saya fikir adalah menulis surat dgn memberi kebenaran 100%
milik saya berserta tarikh tandatangan dan cap jari sebagai bukti setuju
dan poskan kealamat sendiri atas nama isteri dan isteripun buat sama
seperti itu ,surat akan disimpan rapi sebagai surah wasiat yg hanya dibuka
jika berlaku apa2...

Mungkin netter merasa pelik kenapa tak ikut kaedah sama rata untuk anak2
atau faraid..sebenarnya kami mahukan sistem itu tujuan surat wasiat ditulis
untuk memudahkan pemerosesan sebagai pemegang amanah.


Jika ditakdirkan kami berumur panjang seperti Dr.M alhamdullillah.


harap dapat membantu.





inline: graycol.gifinline: ecblank.gifinline: pic18450.gif

Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.

2009-10-01 Terurut Topik HAJI AZHAR
Assalamualaikum .


Saya Haji Azhar Bin Haji Wagi adalah salah seorang agen AMANAHRAYA BERHAD (code 
agen 030013).

Disini ini saya akan terangkan tentang WASIAT 
Selalu kita akan dengar tentang persoalan masyarakat tentang wasiat :-
1. PERLU KE BUAT WASIAT?
2. SAYA BELUM HENDAK MATI LAGI !
3. SAYA TIDAK ADA HARTA !
4. SAYA DAH LETAK PENAMA !
5. SAYA ADA ANAK LELAKI !
6. MEMBUAT PEMBAHAGIAN FARAID !

PELAN MENULIS WASIAT

Di dalam Islam, pewarisan harta boleh dilakukan melalui beberapa kaedah seperti 
melalui WASIAT, pemberian HIBAH dan mengikut hukum FARAID.

APA ITU WASIAT?

WASIAT adalah suatu dokumen yang mempunyai kuatkuasa undang-undang yang 
membolehkan seseorang menentukan cara dan bagaimana harta bendanya hendak 
dibahagikan setelah berlaku kematian.

ISLAM MENUNTUT KITA MENULIS WASIAT

Sabda Rasullullah SAW:

Seseorang muslim yang mempunyai sesuatu yang boleh diwasiatkan tidak 
sepatutnya tidur selama dua malam berturut-turut melainkan dia menulis wasiat 
disisinya
Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim.
 
Berdasarkan prosedur pentadbiran pusaka di Malaysia, dengan adanya dokumen 
wasiat ia boleh mempercepatkan proses penyelesaian harta pusaka untuk 
dimanfaatkan oleh ahli keluarga waris ketika mereka sangat memerlukan.

Apabila berlakunya kematian, harta simati yang tidak mempunyai penama seperti 
hartanah (tanah, rumah, kondo, minium), Akaun Bank (ASN,ASB), wang di KWSP, 
saham, syer dan sebagainya akan dibekukan.

Tanpa dokumen WASIAT, proses penyelesaian harta tersebut akan mengambil masa 
yang lama berbanding jika simati mempunyai dokumen WASIAT.

FAEDAH MEMILIKI DOKUMEN WASIAT

- Mempunyai wasi yang mempunyai amanh bagi menguruskan wasiat anda,
- Menjamin penyempurnaan hak dan tanggunggan ke atas harta seperti hutang, 
zakat, nazar, dan lainnya yang tidak sempat disempurnakan ketika hidup.
- Mengelak penyelewengan dan persengketaan ahli-ahli waris.
- Membela waris yang memerlukan tetapi terhalang dari mendapat pusaka seperti 
cucu, ahli keluarga asal muallaf, anak angkat, ibu bapa angkat dan lain-lain.
- Memperuntukkan sebahagian harta untuk beramal jariah.

HARGA WASIAT

* AMANAHRAYA BERHAD (ARB) caj hanya RM350.00 sewasiat dan sekali seumur hidup 
sekiranya tiada pembatalan dibuat.
* Caj ini termasuk caj penyediaan Wasiat Komprehensif
* Caj tambahan sekiranya wasiat yang telah dibuat ada pindaan

UNTUK TEMUJANJI  PENERANGAN LANJUT
sila hubungi :-

HAJI AZHAR BIN HAJI WAGI
No HP : 012-7517213 / 019-7180982
email  : hjazha...@yahoo.com.my
 
SALAM LEBARAN
 
 YA ALLAH : ampunilah dosa penerima email ini, dosa kedua  ibu bapanya, dosa 
seluruh keluarganya, berkatilah rezeki yang KAU berikan kepadanya, kurniakanlah 
kesihatan yang baik kepadanya, lindungilah dia dari sebarang bahaya dan 
bahagiakanlah dia sekeluarga dunia dan akhirat ... AMIN   
AL HAJJ AZHAR Management  Services
HAJI AZHAR BIN HAJI WAGI        
PERUNDING WASIAT HARTA  PUSAKA - AMANAHRAYA BERHAD (030013)
AGEN INSURAN MAA 
TAKAFUL    
NO TEL : 
012-7517213
 
SUDAHKAH ANDA MEWASIATKAN HARTA ANDA 
(AMANAHRAYA BHD)

UPAH HAJI : RM1,500.00
IBADAH QURBAN :-
RM185.00 : 1 bahagian Kerbau di India
RM250.00 : 1 bahagian Lembu di Kemboja
RM450.00 : 1 ekor Kibas di Makkah






From: haikalku haikal haikalkuhai...@gmail.com
To: sahabatinteraktif SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Sent: Friday, 2 October 2009 9:19:45
Subject: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.

  
salam..
Tujuan saya bercadang letak 100% serahan jika mati awal kpd pasangan supaya 
menyenangkan proses mencairkan aset..dan kewajipan untuk membahagi telah 
dibincang awal2 sesama kami...saya faham sifat isteri saya jenis macam mana 
memang takut melanggar hukum.







-- Forwarded message --
From: redzuan rosli redz24c...@yahoo. com
Date: 2009/10/1
Subject: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.
To: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com



  
Tak boleh serah 100% pada pasangan...saya rasa tak adil pada waris2 yg lain
yg berhak secara faraid. Cuba fikir kalau kita bg 100% pastu dia kawin lain. 
Enjoy ngn harta kita.sedangkan ibu bapa, anak2 dan adik beradik kita tak dpt 
apa2.padahal mereka
waris kita.mereka berhak mendapat bahagian mereka..lebih baik ikutlah 
faraid.Adil kepada semua yg berhak.

Salam takzim,

Redzuan

--- On Wed, 30/9/09, Limbat lim...@yahoo. com wrote:


From: Limbat lim...@yahoo. com
Subject: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.
To: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
Date: Wednesday, 30 September, 2009, 9:08 PM


  
1. Wasiat seperti dalam contoh di bawah tidak akan diiktiraf oleh undang2. 
Surat wasiat mesti mengikut syarat2 yang sudah digariskan spt adanya saksi, 
kena mati setem

Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.

2009-09-30 Terurut Topik Al-Fadhil
salam,
 
cuba check dengan amanah raya. boleh beli surat wasiat di amanah raya, berhad 
(arb) rasanya cost dlm 300.00 tp betul2 efisien bila pakai surat wasiat mcm ni, 
tak seperti kes-kes yg dirujukkan ke arb tanpa surat wasiat. sesetangah kes 
makan masa bertahun-tahun tal settle lg. selain arb. dia juga ada panel bank yg 
menjual surat wasiat nih, mcm tempat saya di agrobank. masa promosi pelancaran 
150.00 je.  
 
saya difahamkan, kelemahan jika kita pakai wasiat melalui lawyer.. adakah kita 
boleh lawyer berkenan masih ada lagi pada masa kita memerlukan agar surat 
wasiat kita tu dikuatkuasakan? so, bg saya cara arb memang berkesan. kalau ada 
yg boleh bgtau cara lain lebih baik, silakan kongsi...
 
wasalam.





--- On Wed, 30/9/09, haikalku haikal haikalkuhai...@gmail.com wrote:


From: haikalku haikal haikalkuhai...@gmail.com
Subject: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.
To: SIM SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Wednesday, 30 September, 2009, 9:15 PM


  






Assalamalaikum. ..

Kami suami isteri bercadang membuat wasiat sesama kami..maksudnya saya serah 
100% hak milik saya dan begitu juga isteri serahkan apa2 miliknya 100% jiika 
apa2 berlaku antara kami selama hidup dalam dunia ni contohnya 
kematian...tujuan kami ingin membuat wasiat supaya senang proses tukar nama dan 
pemindahan aset.
Kami mempunyai 4org  anak yg berusia dari 7thn ke3 thn dan kami berumur 30an.

Nilai aset kami insuran nyawa+epf+insuran rumah+insuran asb loan+cash adalah 
sekitar 1juta seorang.

Harap ada netter yg pandai menulis surat wasiat mengepilkan contoh surat itu 
disini.
Cara mudah yg saya fikir adalah menulis surat dgn memberi kebenaran 100% milik 
saya berserta tarikh tandatangan dan cap jari sebagai bukti setuju dan poskan 
kealamat sendiri atas nama isteri dan isteripun buat sama seperti itu ,surat 
akan disimpan rapi sebagai surah wasiat yg hanya dibuka jika berlaku apa2...

Mungkin netter merasa pelik kenapa tak ikut kaedah sama rata untuk anak2 atau 
faraid..sebenarnya kami mahukan sistem itu tujuan surat wasiat ditulis untuk 
memudahkan pemerosesan sebagai pemegang amanah.


Jika ditakdirkan kami berumur panjang seperti Dr.M alhamdullillah.


harap dapat membantu.


















  
_
Adding more friends is quick and easy. Invite your friends from Hotmail, Gmail 
to Yahoo! Messenger today! http://malaysia.messenger.yahoo.com/invite/

Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.

2009-09-30 Terurut Topik Ibrahim Shah.
Kaedah/idea penulis encik haikal tulis tangan/taip tandatangancap jari
poskan dialamat rumah sendiri boleh diguna pakai..tujuan guna pos untuk
bukti cop di atas stem tarikh kiriman, taraf kaedah ini sama sahaja dgn
tulis melalui peguam/arb tetapi kena bayar...
*TETAPI *kalau waris yg berhak dlm sistem faraid menuntut hak wasiat tu jadi
hampir tak laku . kena ikut faraid gak.
drpd tak buat wasiat lebih baik buat,bergantung pada nasib shj.

-- Forwarded message --
From: Al-Fadhil affa...@yahoo.com
Date: 2009/9/30
Subject: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat.
To: SahabatInteraktif@yahoogroups.com




salam,

cuba check dengan amanah raya. boleh beli surat wasiat di amanah raya,
berhad (arb) rasanya cost dlm 300.00 tp betul2 efisien bila pakai surat
wasiat mcm ni, tak seperti kes-kes yg dirujukkan ke arb tanpa surat wasiat.
sesetangah kes makan masa bertahun-tahun tal settle lg. selain arb. dia juga
ada panel bank yg menjual surat wasiat nih, mcm tempat saya di agrobank.
masa promosi pelancaran 150.00 je.

saya difahamkan, kelemahan jika kita pakai wasiat melalui lawyer.. adakah
kita boleh lawyer berkenan masih ada lagi pada masa kita memerlukan agar
surat wasiat kita tu dikuatkuasakan? so, bg saya cara arb memang berkesan..
kalau ada yg boleh bgtau cara lain lebih baik, silakan kongsi...

wasalam.

* [image: mohamatano.jpg mohamatano san picture by affathy]
*


--- On *Wed, 30/9/09, haikalku haikal haikalkuhai...@gmail.com* wrote:


From: haikalku haikal haikalkuhai...@gmail.com
Subject: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana mahu membuat surat wasiat..
To: SIM SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Wednesday, 30 September, 2009, 9:15 PM



Assalamalaikum. ..

Kami suami isteri bercadang membuat wasiat sesama kami..maksudnya saya serah
100% hak milik saya dan begitu juga isteri serahkan apa2 miliknya 100% jiika
apa2 berlaku antara kami selama hidup dalam dunia ni contohnya
kematian..tujuan kami ingin membuat wasiat supaya senang proses tukar nama
dan pemindahan aset.
Kami mempunyai 4org  anak yg berusia dari 7thn ke3 thn dan kami berumur
30an.

Nilai aset kami insuran nyawa+epf+insuran rumah+insuran asb loan+cash adalah
sekitar 1juta seorang.

Harap ada netter yg pandai menulis surat wasiat mengepilkan contoh surat itu
disini.
Cara mudah yg saya fikir adalah menulis surat dgn memberi kebenaran 100%
milik saya berserta tarikh tandatangan dan cap jari sebagai bukti setuju dan
poskan kealamat sendiri atas nama isteri dan isteripun buat sama seperti itu
,surat akan disimpan rapi sebagai surah wasiat yg hanya dibuka jika berlaku
apa2...

Mungkin netter merasa pelik kenapa tak ikut kaedah sama rata untuk anak2
atau faraid..sebenarnya kami mahukan sistem itu tujuan surat wasiat ditulis
untuk memudahkan pemerosesan sebagai pemegang amanah.


Jika ditakdirkan kami berumur panjang seperti Dr.M alhamdullillah.


harap dapat membantu.



--
Yahoo! Toolbar is now powered with Search Assist. Download it now!
http://mys.rd.yahoo.com/search/toolbar/mail/signature/*http://malaysia.toolbar.yahoo.com/