UZDRMANO CRNOGORSKO POLITIČKO TLO

Gušenje švercovanim nikotinom

Ministar inostranih poslova Crne Gore Branko Lukovac molio Stjepana Mesića da zaustavi pisanje "Nacionala" o zbivanjima u Crnoj Gori vezanim za šverc duvana. - Ratko Knežević, nekadašnji diplomatski predstavnik Crne Gore u Americi, demantuje da je za njim i Ratkom Đokićem srpska policija raspisala poternicu

Podgorica, 2. juna

Politički zemljotres već danima drma crnogorski vladajući vrh. Zagrebački "Nacional" prozvao je Mila Đukanovića, predsednika Crne Gore, i Svetozara Marovića, dosadašnjeg predsednika parlamenta. Potom su počeli da se javljaju i doskorašnji najbliži saradnici, čak i kumovi Mila Đukanovića, ne krijući da su "i njegovi prsti upleteni u krijumčarske kanale. Neki od tih ljudi, poput Srećka Kestnera, učestvovali su u tim "poslovima". Veran Đukanoviću ostao je Stanko Subotić Cane, koga "Nacional" naziva "glavnim bosom za duvanske švercerske puteve na Balkanu". Nije pošteđen, doduše u nešto blažoj formi, ni srpski premijer Zoran Đinđić. Glavni putevi švercerskog duvanskog dima, prema pisanju dva lista, ipak idu i vraćaju se crnogorskom glavnom gradu. Prva žrtva "gušenja" švercerskim nikotinom je Svetozar Marović, koji je navodno dobio od Subotića kuću u Parizu "samo da ne ometa poslove", kao i apanažu od 100 hiljada maraka mesečno!,

Bez mirnog sna

Da li je to tačno ili ne teško je za sada utvrditi iako "Nacional" uverava da su njegovi izvori postojani i precizni. Ipak, Marović je u neku ruku "stradao". Đukanović je hteo da ga ponovo postavi za predsednika parlamenta, na kom mestu je do sada sedeo u tri skupštinska saziva. Međutim, glasno je rečeno da neće dobiti podršku, pa je sednica parlamenta, na kojoj je trebalo da Marović voljom Đukanovićeve partije, bude ponuđen poslanicima za predsednika, naglo prekinuta. Opet voljom Đukanovićeve koalicije, u utorak, u stolicu predsednika parlamenta sešće Vesna Perović, sadašnji portparol liberala. Izvesno je da će taj predlog glatko proći.

Svetozar Marović, zatečen onim gde se našao, pokušao je u "velikom stilu" da sačuva svoj rejting izjaviom "lepše je i korisnije biti poslanik, nego ministar". Ministarsko mesto mu niko nije nudio, a Milo Đukanović mu se, navodno, izvinio na sednici predsedništva Demokratske partije socijalista zbog toga što neće ponovo biti predsednik parlamenta.

Đukanović izgleda nema miran san, bez obzira na to što je dva puta demantovao, a jednom zapretio tužbom "Nacionalu" i podgoričkom "Danu". List "Dan" kome se javljaju, ovih dana, i prozvani i oni koje prozivaju, tvrdi u jutrošnjem broju da je Milo Đukanović u Hrvatsku pre tri dana slao ministra inostranih poslova Branka Lukovca, ne zbog "turističke Prevlake", kako je javljeno u ovdašnjim medijima, već zbog toga da "Stjepana Mesića zamoli da svojim autoritetom spreči dalje pisanje "Nacionala", koji se u poslednje vreme intenzivno bavi odmotavanjem balkanskog nikotinskog švercerskog klupka".

"Mesić mu je uljudno, ali odlučno objasnio da ni, kao hrvatski predsednik, a ni lično, po tom pitanju, ništa ne može učiniti jer bi to značilo narušavanje slobode štampe. Hrvatski predsednik, izgleda, nije bio posebno dirnut podsećanjem na dobru crnogorsko-hrvatsku saradnju u vremenu suprotstavljanja Đukanovića režimu Slobodana Miloševića. Duže razrađivanje pomenute teme Mesić je elegantno, diplomatski izbegao protokolarnom žurbom i odlaskom u Sarajevo", opisuje podgorički "Dan".

Javio se i Rajko Knežević, nekadašnja desna ruka Mila Đukanovića, takođe ovom podgoričkom dnevniku:

"Nikada do sada nisam čuo da se po krivičnoj prijavi koja još uvek nije došla kod mog advokata Borivoja Borovića, niti na moju adresu na Gorici, raspisuje poternica".

- Mogu vam reći da se radi o privatnoj krivičnoj prijavi građanina Stanka Subotića, koju je u njegovo ime podneo advokat Tadić iz Uba. Iz krugova bliskih MUP-u Srbije saznao sam da je reč o depeši koja je poslata MUP-u Crne Gore i u kojoj je traženo da se potvrdi moja adresa i gospodina Ratka Đokića u Podgorici. A, oni su, brže-bolje, to pustili i na televiziji, kao da se radi o poternici. Time su hteli da postignu da narod Crne Gore pomisli da je Ratko Knežević kriminalac. Reč je o klasičnoj zameni teza. Niko, pa ni državni tužilac Božidar Vukčević, neće da se bavi tekstovima iz "Nacionala" i podacima iz njih, nego se svi oni bave time da Ratko Knežević stoji iza toga, onda njega treba kriminalizovati do kraja, kako bi se pokazalo da se radi o kriminalcu. Nikada se nisam bavio kriminalom i još jednom potvrđujem, pod materijalnom i krivičnom odgovornošću, da nikada u svom životu nisam tražio bilo Vladi Crne Gore, bilo Stanku Canetu Subotiću milion i 600 hiljada maraka. Spreman sam, ukoliko mi garantuju bezbednost, da se javim sudu u Beogradu. I ja i moj advokat spremni smo da ispoštujemo sudski i policijski proces, ali nećemo dozvoliti da ispadne da je raspisana poternica pre nego što ona bude stvarno raspisana, a sumnjam da će to biti. Ja ću doći u Beograd i fino reći sve što treba, šta je i kako bilo - izjavio je Ratko Knežević.

Priča o kuvajtskom dinaru

On je demantovao navode Stanka Caneta Subotića u javnosti da je imao probleme sa svojom kreditnom karticom i da mu je Subotić jednom prilikom platio minus na toj kartici. "Nikada nisam imao bilo kakvih partnerskih, ili finansijskih odnosa sa gospodinom Subotićem, već samo s Vladom Crne Gore. Opšte je poznato da sam godinama, zbog toga što sam imao i imam kreditne kartice velikih kreditnih mogućnosti, plaćao i garantovao gomile računa za Vladu Crne Gore i specifična njihova putovanja po inostranstvu. Tako, moja advokatska kancelarija "KingsleÚ and NapleÚ", to jest moj advokat Stiven Polard iz Londona, imaju potpunu dokumentaciju mojih plaćanja koja sam izvršio u ime Vlade Crne Gore od 1995. godine do 2000", tvrdi Knežević.

On predočava kopiju naloga kojim je trećeg odnosno šestog maja 1999. godine plaćen put crnogorskom ministru policije Vukašinu Marašu, izvesnom Andriji Jovićeviću i njihovoj pratnji na relaciji Dubrovnik - Cirih, i obratno. Knežević tvrdi da poseduje crnu "Ameriken ekspres" karticu koju ima samo hiljadu ljudi na svetu.

Afera, otkrivena pisanjem "Nacionala" i prenošenjem "Dana", zasenila je jednu drugu, koju je, takođe, načeo već sada najtiražniji list u Crnoj Gori "Dan". On je, o čemu smo takođe izveštavali, objavio opširni tekst Muhameda Delića Klikera, nekadašnjeg savetnika Alije Izetbegovića, o velikim količinama crnogorskog novca u zlatu u inostranstvu, spremnog za pranje. Neke nove vesti govore da tvrdnje Delića nisu bez osnove i da je reč o kuvajtskim dinarima, koji su posredstvom Crne Gore stigli iz Iraka, u nadi da će ih ovdašnji biznismeni oprati. Taj novac je, navodno, prebačen iz Crne Gore u inostranstvo i nekim ljudima je nuđen po bagatelnoj ceni. Za jedan kuvajtski dinar traženo im je svega 80 pfeniga, iako se zna da kuvajtski dinar vredi 3,2 dolara. Niko se nije za sada usudio da uđe u takve transakcije. Podgorički "Dan" tvrdi da je ovaj novac iz Crne Gore, preko Bugarske, dospeo u Švajcarsku i da nije isključeno da su "u to umešani prsti Osama Bin Ladena".

Bilo kako bilo, afera koju su otkrili "Nacional" i "Dan" naći će se verovatno pred crnogorskim parlamentom. Opozicioni poslanici najavili su žestoku raspravu, a očekuje se da će ih pripomoći i liberali, koji su dali podršku manjinskoj vladi koalicije Mila Đukanovića.

Dragomir Bećirović

Back