V e c e r n j e    N o v o s t i
                 U zizi [6/5/2001]

MIODRAG PERISIC, AMBASADOR SRJ U KANADI, O SVOJOJ NOVOJ MISIJI, DOS-u,
FEDERACIJI MNOGO NESTASNIH "VOJNIKA" U DOS

     Kanada moze da bude jedan od najvaznijih partnera Srbije i Crne Gore u
ekonomiji i na raznim drugim poljima. Milosevicevo hapsenje trebalo je da se
pretvori u prednost, a ne u teret nove vlasti. Mnogo nedisciplinovanih
"vojnika" u DOS koji bi hteli da zarade cinove u novim sukobima unutar
koalicije
      ZADOVOLJAN sam sto idem u Kanadu, zemlju koja moze da bude jedan od
najvaznijih partnera Srbije i Crne Gore u ekonomiji, ali i na raznim drugim
poljima, pre svega obrazovanju.
      Ovo porucuje u intervjuu za "Vecernje novosti", Miodrag Perisic,
odlazeci danas iz Beograda kao ambasador SRJ u kanadsku prestonicu Otavu.
      Kanada je nova domovina impozantnom broju nase dijaspore. Koliko je
tamo nasih ljudi i kako cete se postaviti prema njima?
      - Nasa dijaspora nije precizno prebrojana, a ceni se da je njen broj
izmedju 200 i 300 hiljada. Sasvim je, medjutim, sigurno da se u Kanadi
nalazi najprosveceniji i najobrazovaniji deo nase dijaspore. Iseljavanje u
Kanadu sa balkanskih slovenskih prostora pocelo je jos u 19. veku, ali odliv
koji nas je najvise zaboleo i zbog koga danas najvise oskudevamo, dogodio se
krajem 80-ih i tokom i za vreme 90-ih godina, dakle u vreme raspada
prethodne SFRJ. Tome cu posvetiti duznu paznju i uz sve razlike i podele
koje postoje u dijaspori, pokusati da ustanovim zajednicke ciljeve i
vrednosti i nastojati da ih, zalazuci se za njih, zajednicki i ostvarujemo.
      Jedan ste od osnivaca DS, a bili ste njen potpredsednik, ministar u
Panicevoj vladi, savetnik bivseg predsednika Cosica.U previranjima u DS bili
ste u suprotnom taboru od DJindjica, a za vreme proslojesenjih izbora u
"kaznjenickoj" pasivi. Otkud sa takvim politickim profilom, Vi u ambasadore?
      - Danas sa DJindjicem nemam nesporazuma i moja zelja je da i on i
Vojislav Kostunica uspeju u drzavnim i politickim poslovima. Sa gledista
polozaja koje zauzimaju, idem miran u Kanadu sa nadom da cu tamo moci da
odgovorim izazovima, na koje ovde nisam mogao, dodajuci ugalj u opozicionu
lokomotivu u minuloj deceniji.
      Da li ste nagradjeni ili kaznjeni imenovanjem za ambasadora?
      - Dovoljno dugo sam u javnom i politickom zivotu, a i malo sam kruzio
svetom da se veoma lako moze proveriti i izmeriti da li sam nagradjen ili
nesto drugo.
      Ako ste zbog Kostunice i DJindjica mirni, da li zbog neceg drugog
sobom nosite neku zebnju?
      - Izvesno nespokojstvo nosim zato sto ima mnogo nedisciplinovanih
"vojnika" u DOS koji bi hteli da zarade cinove u novim sukobima unutar
koalicije.
      Na koga mislite?
      - Na stabove unutar partija, pre svega DSS ali i DS, koji ocekuju
prevremene izbore posle kojih, mastaju oni, vise ne bi bilo podele vlasti.
Jos ni jedna reforma nije izvrsena od kada je dosla nova vlast, a vec se
licitira sa novim izborima. Kao da veliki deo DOS smatra da posao u
politickim okrsajima nije zavrsen i da je potrebna nova preraspodela vlasti,
a ne brze i valjane promene u drustvu. Kabineti nasih lidera jos se vezbaju
i nadmecu u onome sto mogu da opstruiraju, a ne onome sto mogu pozitivno da
ucine. Odgovornost vodecih drzavnika i vodecih politicara za celu drzavu i
naciju, najveca je, i njihov vidik mora da bude mnogo visi i dalji.
      Da li to znaci da druge clanice ne ugrozavaju DOS?
      - DS i DSS, zajedno sa GSS, najodgovorniji su deo DOS.
      Predstavljacete zemlju u kojoj jos nije resena njena, odnosno
buducnost Srbije i Crne Gore, odnos prema Hagu, Kosovo, ekonomska beda...?
      - Sada sam drzavni cinovnik i nije moje da ucestvujem u stvaranju
drzavne politike. Za opstanak drzave nisam uplasen, jer verujem da ce Srbija
i Crna Gora ostati u drzavnoj zajednici, odnosno da ce vecina Crnogoraca
shvatiti da mera samostalnosti koju mogu da ostvare u zajednickoj drzavi - i
ekonomske i politicke - neuporedivo je isplativija nego fiktivna
samostalnost novog balkanskog politickog entiteta. Sto se tice Haga i
hapsenja Milosevica, koje je izvedeno trapavo, ono je trebalo da se pretvori
u prednost, a ne u teret nove vlasti. Ukoliko se postigne saglasnost da se
Milosevicu sudi u zemlji, onda to sudjenje mora da donese i simbolicki i
bukvalan znacaj za nacionalnu katarzu, za vracanje poverenja u sudski sistem
u zemlji i da posluzi kao dokaz da se vracamo temeljnim vrednostima koje su
deo nase duhovne, drustvene i kulturne tradicije.
      J. JOVOVIC

     »ZAJEDNICKI TIMOVI«

      - PRIORITETI ce mi biti kulturna saradnja matice sa dijasporom, ali
ono sto je najvaznije jeste da pravimo zajednicke timove za ekonomsku
saradnju u kojoj nasa dijaspora uopste, naravno i u Kanadi, moze da ima
pionirsku ulogu.
      Primera radi, vise od 85 odsto ukupne kanadske trgovinske razmene
obavlja se sa SAD, a razmena izmedju SRJ i Kanade otprilike je na nivou
razmene dveju srednjih firmi u Srbiji, odnosno oko pet do sest miliona
dolara.
      Ambasador Kanade u SRJ Andjela Bogdan vec je napravila neku evidenciju
preduzeca i firmi iz Srbije koje bi mogle da saradjuju i moj zadatak je da
ako ne vise onda ni manje ne ispunim od njenog plana.

     »PANICEVE GRESKE«

      PAMTECI negativna iskustva iz Paniceve vlade, koji je nesumnjivo bio
covek dobrih namera i pozitivnih osecanja, pomenucu jednu krupnu strukturnu
slabost tadasnjeg saveznog premijera, a vezano za primedbe na kabinetske
politike.
      Panic je, naime, imao dva kabineta - jedan zvanican, Savezne vlade, a
drugi je bio njegov licni kabinet saveznog premijera.
      Kada god je sledio instrukcije licnog kabineta, koji je radio na
njegovoj personalnoj promociji - pravio je greske.