Title:

Vesna Perović, predsednica Skupštine Crne Gore i portparol Liberalnog saveza

Vesna među Đetićima

Za veći broj žena u politici. Protiv ratničkog jezika u parlamentu. Referendum sa jasnim pitanjem o nezavisnosti CG

Izuzetno mi je drago što se desilo da se na mestu predsednika crnogorskog parlamenta nađe žena jer mislim da to Crnoj Gori daje jedan novi lik, da o njoj govori da je bila sposobna da, uprkos duboko usađenoj priči o patrijarhalnom ustrojstvu crnogorskog društva, prihvati da se desi i nešto tako, kaže u razgovoru za „Glas" Vesna Perović. -Doduše, to je zasluga isključivo Liberalnog saveza, ali i liberali su Crnogorci, mada ponajbolji. Ja sam svakako ponosna što se desilo da to budem baš ja i nadam se da ću uspeti da sa tog mesta utičem da se politika, bar malo, promeni tako da postane privlačnija većem broju žena.

Da li su prvi komentari vaših poslaničkih kolega iz koalicije „Zajedno za Jugoslaviju" znak da ćete sa njima teško sarađivati?
- Da. Imala sam utisak da im je bilo teško da podnesu samu moju pojavu na mestu koje je uvek do sada pripadalo muškarcu, a stvar otežava i to što sam ja na to mesto došla iz jedne opozicione stranke, i što me oni doživljavaju kao „strano telo". Međutim, interesantno je da su ti isti ljudi prema meni i mojim dosadašnjim izlaganjima u tom istom parlamentu, uvek izražavali veliko priznanje, ali samo dok je to bilo opoziciono. Ipak, mislim da će naša saradnja biti bolja kako vreme bude odmicalo.

Da li vam je smetalo što se često o vama kao kandidatu za funkciju na koju ste izbrani, pominjalo vaše „beogradsko poreklo"?
- Jeste, bilo da su komentari bili pozitivni ili negativni, nisu mi prijali prvenstveno zbog toga što zadiru u privatnost. Ja sam se, naravno, pomirila sa tim da ulaskom u politiku moram pretrpeti određeno ugrožavanje privatnog života, ali ipak to nikad ne može da me ostavi potpuno hladnokrvnom.

Referendum
Kada će biti referendum i sa kojim pitanjem?
- Naš je sporazum sa koalicijom predsednika Đukanovića zasnovan na tome da naša podrška njihovoj manjinskoj vladi traje godinu dana, a da se za to vreme izmeni zakon o referendumu, zakaže i održi referendum i to sa obaveznim pitanjem: „Da li ste za nezavisnu, međunarodno priznatu Crnu Goru". Mi ćemo, dakle, insistirati na tim rokovima zapisanim u sporazumu.

Žene to mogu
Ima li dovoljno žena u politici, (U Crnoj Gori - SRJ), da li bi trebalo da ih bude više?
- Ni iz daleka ih nema dovoljno, mada taj problem nije samo naš. Moramo svi zajedno raditi na tome da nas bude više, jer će tada i nama biti lakše, a svima će biti mnogo bolje. Žena bi u politiku morala da unese plemenitost i humanost i da time utiče da se ona, politika, menja na bolje. Nadam se da će i ova moja žrtva, pristajanje na ovako ozbiljnu državnu funkciju, imati rezultata u tom pravcu, da će biti podstrek za mnoge druge žene da kažu: Pa stvarno, i ja to mogu!

Koji su prioriteti u radu parlamenta?
- Najviše od svega nastojaću da u kontaktima koje ćemo imati između predsednika klubova poslanika uspemo da oplemenimo parlamentarnu raspravu na samim sednicama. Naime, sednice crnogorskog parlamenta direktno prenosi televizija i one su glavni kanal promocije političkih stranaka. I to je potpuno normalno i u redu, ali mislim da je od izuzetne važnosti da se ublaži rečnik i način izražavanja, jer se ta netrpeljivost u parlamentu strašno negativno i opasno prenosi na građane - birače. To sve ima za posledicu užasnu podeljenost u Crnoj Gori i to podeljenost koja ide kroz porodice, a to sve onemogućava rešenje njenog primarnog pitanja - pitanja državnog statusa. Videli smo ovih dana da je taj jezik u parlamentu bio ratnički i moj će prvi zadatak biti da probam da ga pacifikujem.

Hoćete li se zauzeti da se donesu ili izmene zakoni koji se odnose posebno na prava i položaj žena u društvu?
- Bojim se da ja neću toliko potrajati, jer ovaj naš saziv parlamenta je okrenut prvenstveno dovođenju Crne Gore do referenduma, ali ipak mislim da ćemo usput moći nešto da uradimo i na tom planu.

Imate li nameru da prevaziđete revanšizam koji se često pojavljuje u politici prema neistomišljenicima?
- To je veliki problem, i nije samo u pitanju revanšizam, nego zaostalo shvatanje da je onaj ko drukčije politički misli, tvoj neprijatelj. Mi u Liberalnom savezu stalno insistiramo na drukčijem gledanju i nastojali smo da i rečnikom i načinom obraćanja drugim poslanicima to u svakom trenutku pokazujemo. Ali, sve dok ne dođe do jačeg proboja u pravcu otvaranja demokratskih procesa, jer ovo do sada je ipak samo loša imitacija demokratije, tu se stvari neće mnogo poboljšati.
Kako ćete kontrolisati rad manjinske vlade DPS-a?

- Teško, s obzirom da smo i mi upravo ti koji se doživljavamo kao neprijatelji, zato što smo potpuno autohtona stranka koja samostalno donosi svoje odluke i ne zavisi ni od koga. Pretpostavljam da će oni nastojati da sve od nas sakriju jer mi i nismo pravi koalicioni parteri s obzirom da smo mi njima dali samo tehničku podršku kako bi došlo do referenduma. S druge strane, ne smemo da zatvaramo oči pred potezima koje bi oni nastavili po inerciji da vuku i imaćemo muke da to izvedemo.

Objasnite zašto je propao pokušaj LS da uđe u postizbornu koaliciju s „Pobjeda je Crne Gore"?
- Zato što je naša ponuda odbijena. Mi smo želeli da uđemo u vladu samo pod uslovom da u njoj počnemo da razgrađujemo bar jedan monopol, a to je partijski monopol nad policijom, koja je zbog toga ostala partijska vojska koja sve opozicione političare tretira kao državne neprijatelje. Kada smo shvatili da oni žele da naprave privid da su nama taj resor dali, a već su ga napravili kao potpuno paralelan izvan institucija sistema, mi smo tražili da nam u preraspodeli poslaničkih mandata unutar post-izborne koalicije prepuste još pet mandata kako bismo mi u parlamentu imali jaču podršku za te resore koji nam inače ne bi mogli pripasti s obzirom na izborni rezultat od 7,9 odsto. Sudeći po besu koji je pratio DPS i sve kojima oni vladaju, zbog izostanka dogovora, mi zaključujemo da je nama u toj vladi bila namenjena sudbina da propadnemo kao stranka, jer bismo bili onemogućeni da učinimo bilo šta. To im nije uspelo, a mi smo im rekli: ako ne želite sa nama da krenete putem razbijanja monopola, vi ih čuvajte, i oni će vas na kraju ugušiti, ali mi ćemo to gledati sa strane.

Kako je došlo do toga da je Liberalni savez pregovarao i sa „Zajedno za Jugoslaviju"?
- Kada smo videli da u koaliciji „Pobjeda je Crne Gore" nemamo iskrenog sagovornika, pokušali smo da ubedimo koaliciju „Zajedno za Jugoslaviju" da bi bilo izuzetno korisno kada bi oni svojom parlamentarnom snagom dali tehničku podršku našoj vladi: tako ne bi došlo do našeg političkog povezivanja, a učinili bi da DPS prvi put, dođe u opoziciju. Uslov je još bio i da se dogovorimo o referendumu, da se iz medija i političkog rečnika izbaci govor mržnje i da u tako relaksiranoj atmosferi dođemo do referenduma koji niko ne bi imao razloga da bojkotuje. Na žalost, nismo naišli na razumevanje.

Slavica Jovović

Miroslav Antic,
http://www.antic.org/

STOP NOVOM SVETSKOM PORETKU