Title: Message

ADVOKAT TOMA FILA O SASLUŠANJU  RADOMIRA MARKOVIĆA, IZNOŠENJU VOJNE ARHIVE, "ŠETNJI" HAŠKIH ISTRAŽITELJA

Jure sve bivše rukovodioce iz Srbije i Crne Gore

~Nemaju svjedoke iz prvog ešelona vlasti i sada traže sve osobe iz republičkih i Savezne vlade, pogotovo one iz finansija i vojske. Tri dana saslušavan Rade Marković. Kako su u njihove ruke dospjela povjerljiva vojna dokumenta u slučaju generala Strugara. Neko iz Crne Gore ih je dao, tvrdi advokat Fila

~Tužioci u Haškom tribunalu su veoma nervozni, jer im ističe vrijeme, a nemaju "jake igrače" za svjedoke u procesu protiv Miloševića u "kosovskoj optužnici". Zato su se razmilili po Srbiji i Jugoslaviji. Oni sada jure sve bivše rukovodioce Srbije i Jugoslavije, prije svega, iz Savezne i republičke vlade iz Srbije i Crne Gore posebno iz resora finansija i Vojske Jugoslavije. Ono što imaju kao "insajdere" su "igrači" druge ekipe, razne sekretarice, šefovi kabineta, ali njima treba neko ko će da posvjedoči da je, na primjer, Milošević "to i to naredio", da je "direktno učestvovao u razgovoru", dakle, ličnosti iz prvog ešelona vlasti. To se, naravno, odnosi samo na one koji nisu optuženi, kaže ekskluzivno za "Dan" advokat Toma Fila, branilac Miloševića po optužnici domaćih sudova, stalni branilac jednog broja optuženih Srba u Hagu i ugledni pravni ekspert u Evropi.

~Haški istražitelji su  proteklih dana ispitivali u zatvoru vašeg klijenta Radomira Markovića, bivšeg šefa SDB. O čemu?

Tri dana su saslušavali g. Markovića. Do juče. Prvog dana su ga ispitivali o Bosni, naročito, oko finansijskih detalja (ko je plaćao taj rat, odakle, itd). Zanimalo ih je, takođe, da li zna nešto o leševima pronađenim na Kosovu, kakvi su sastanci držani kod Miloševića, šta je Milošević govorio i slično.

~Pominjan je i navodno neki "stenogram" sa sastanka kod bivšeg predsjednika SRJ.

Da, to je istražitelje posebno interesovalo, ali, zna se, da su svi koji se pominju da su prisustvovali tom "sastanku" osporili njegovo postojanje, a govorilo se navodno o nekoj "sanaciji terena". Svojevremeno kada sam branio Miloševića, koji je već bio uhapšen, pitao sam ga o tome, on mi je rekao da o tome nema pojma.

~Šta je izjavio vaš klijent, Radomir Marković?

On o tome ne zna ništa. Sanacija terena (koja podrazumijeva uklanjanje mina, eksplozivnih naprava, ali ne i bacanje leševa u vodu, je predviđena međunarodnim zakonima. To ne radi, ukoliko je uopšte to neko radio, Služba državne bezbjednosti.

~Pominjan je i Kipar?

Posebno ih je interesovalo da li je bilo banaka na Kipru da li su odatle pare prebacivane u Bosnu i za ratove vođene u proteklim godinama.

~Da li mu je nuđeno da bude svjedok protiv Miloševića u Hagu?

Ne. On je na moj savjet njih primio (istražitelje) i odgovarao na njihova pitanja. Da li će iz toga proisteći njihova želja da tamo svjedoči, ili njihova želja da ga optuže, sve može da se dogodi.

~Znate li nešto o listi "insajdera"?

Tu nema nekih prvih imena. Znam da jure sve bivše rukovodioce iz Srbije i Crne Gore, bilo na republičkom, ili saveznom nivou. Jer, nije svejedno ako svjedoči, na primjer, Đukanović, ili moj prijatelj Filip (Vujanović), ili njihov šef kabineta, saradnik.

~Ovih dana istražitelji iz Haga kreću se našom zemljom. LJudi iz aktuelnog režima tvrde da o tome ništa ne znaju!

Ja ne protestujem što oni ulaze, i što im je, na primjer, u Crnoj Gori dozvolu za to dao Vujanović, ili Đukanović. Ali, potestujem što oni ulaze, a da savezni i srbijanski ministar pravde kaže da o tome nemaju pojma. Kakva je to država kada neko dolazi, ulazi sa kamerama u zatvor, dobija posebne kancelarije, saslušava ljude, poziva ljude na saslušanje, a da o tome pojma nemaju pravosudni organi. Drugo, to su ljudi koji dolaze u pratnji, imaju svoje obezbjeđenje i da sve to niko nema pojma.

~Vjerujete li u takve izjave?

Ili stvarno nemaju pojma, ili lažu narod. I jedno i drugo je nedopustivo.

~Istražitelji "čeprkaju" i po nekim arhivama, vojnim, prije svega?

Da. Evo, slučaj generala Strugara. Istražitelji raspolažu nekim vojnim i drugim materijalima koji su donijeti iz Crne Gore. Moj čovjek brani gospodina Strugara. E, sad. Ako nema Zakona o saradnji sa Tribunalom, kako oni mogu da dolaze do dokumenata? Ko im je iz Crne Gore to dao? PodsjećamČ ja sam branio pokojnog Slavka Dokmanovića, gradonačelnika Vukovara, koji se ubio u Hagu. Tada su oni (tužioci) imali dokumenta iz Vojske SRJ koji meni nisu davana jer su "vojna tajna". I tako ja dobijem od haških istražitelja dokumenta koja su vojna tajna za Jugoslovene, a za haške istražitelje nisu.

Da bih ušao kod Radomira Markovića moram da imam dozvolu, nijedan prijatelj ne može da ga posjeti, ni njega ni jednog zatvorenika, može da mu dođe supruga i ponekad dijete, a ovi "potegli" iz Haga ulaze kako hoće, još dobijaju svoju kancelariju, unose kamere, magnetofone, sve živo!?

~Šta to znači?

Ne bih da komentarišem suverenitet i nezavisnost. Ali zna se kako vas cijeni onaj koji ulazi u vašu zemlju bez najave, bez dozvole. A to se događa,  evo, već godinu i više dana!

G. PETROVIĆ

http://www.dan.cg.yu/Naslov.htm