http://www.glas-javnosti.co.yu/danas/srpski/P02082408.shtml

Glas javnosti, 25.avgust, 2002.

Politika:

          Intervju: Vojislav Kostunica, predsednik SRJ

          Nisam tezak za saradnju

          Odluku sam doneo po onoj narodnoj: Triput
          meri, jednom seci. Ucinio sam sve sto sam mogao za opstanak
          zajednicke drzave. Fotelje me ne zanimaju. Dosadan sam koliko
se
          drzim dogovorenog, a Dindicevi stavovi me dovode u nedoumicu

          Nisam zeleo ove izbore, preuranjeni su, a trebalo je ispuniti
jos neke
          uslove, pre raspisivanja. Posto su vec raspisani, duzan sam da
obecanja
          ispunim do kraja. Jasno je da otpori, kako zajednickoj drzavi,
tako i
          demokratskoj, pravnoj i, zasto ne reci, dekriminalizovanoj
drzavi,
          poticu s republickog, a ne sa saveznog nivoa, istakao je u
intervjuu za
          nas list jugoslovenski predsednik i lider DSS-a Vojislav
Kostunica,
          povodom najavljene kandidature za predsednicke izbore u
Srbiji. Sef
          SRJ ponovio je i da ce se, ukoliko pobedi, zalagati za
raspisivanje
          vanrednih parlamentarnih izbora u Republici

          Gospodine predsednice, zasto ste toliko odugovlacili s
kandidaturom i
          sta je bilo prelomno u Vasoj odluci?
          - Postoje dve narodne izreke u koje bi, cini mi se, moglo da
se smesti
          moje videnje politike. Zapravo, i videnje i vodenje politike.
Jedna je:
          "Tiha voda breg roni", a druga: "Triput meri, a jedanput
seci". Odgovor
          je, dakle, jasan: odmeravao sam sve razloge za i protiv i
zakljucio da je
          ovo resenje pravo. Nisam neko ko reaguje na precac, ali kad se
nekog
          posla latim, onda ne odustajem. To je, razume se, stvar
ljudske prirode.

          Da li to znaci da ste digli ruke od zajednicke drzave s Crnom
Gorom, a
          postoje i misljenja da zelite da predete u "sigurniju"
fotelju?

          - Ne, zapravo je rec o kontinuitetu. Na mestu predsednika
savezne
          drzave ucinio sam sve sto sam mogao da bi se ta drzava
ocuvala. Secate
          se koliko je tu bilo otpora. S jedne strane, zvanicna
Podgorica se
          protivila cak i povratku Crne Gore u SRJ dok je, s druge
strane,
          aktuelni ministar pravde Republike Srbije tvrdio da sam samim
          obracanjem generalnom sekretaru UN s tim zahtevom prekrsio
Ustav.
          Iz ove perspektive, to moze delovati kao interesantna
podudarnost.
          Tada je ne samo delovalo, nego i bilo drugacije, i trebalo je
uloziti
          mnogo truda da se te stvari prevazidu. Sadasnje stanje je
daleko od
          zadovoljavajuceg, ali je isto tako daleko, u dobrom smislu, od
onoga
          kakvo je bilo pre dve godine. Sada je ideja zajednicke drzave
          prihvacena. Ne kazem da je s odusevljenjem prihvacena u onom
delu
          Crne Gore koji je trenutno vecinski, ali jeste prihvacena.

          Posebno je vazno, i to je ono sto
          sam mogao da ucinim s mesta
          predsednika SRJ, da je prihvacena
          i u svetu. Preciznije, sada se Evropa
          svojski za nju zauzela, a Amerika
          vise nije protiv. Sto se sigurnosti i
          fotelja tice, u politici je jedino
          sigurno da nista nije ni vecno ni
          sigurno - govorim, naravno, o
          demokratskim zemljama - a fotelja,
          bilo kakva, stvarno nije nesto cemu
          sam ikada tezio. Ja prosto hocu da
          zavrsim jedan posao. Obecavao
          sam da cu se zalagati za zajednicku
          drzavu Srbije i Crne Gore i za
          demokratsku, pravnu, stabilnu
          drzavu. Nisam zeleo ove izbore; naprotiv, mislio sam, a i
dalje mislim,
          da su preuranjeni, da je valjalo obaviti jos neke stvari i
ispuniti jos neke
          uslove, pre no sto se oni raspisu. Konacno, aktuelnom
predsedniku
          Srbije, Milanu Milutinovicu, mandat istice tek za nekoliko
meseci.
          Medutim, kada su izbori vec raspisani, mislim da sam duzan da
se u
          novonastaloj situaciji postavim tako da obecanja ispunim do
kraja.
          Uostalom, jasno je da otpori, kako zajednickoj drzavi, tako i
          demokratskoj, pravnoj i, zasto ne reci, dekriminalizovanoj
drzavi,
          poticu s republickog, a ne sa saveznog nivoa.

          Kada zapocinjete kampanju i sta mozete da obecate gradanima?
          - Najrade bih je zapoceo odmah, krajnje svedenu, nimalo
sljastecu,
          primerenu nasoj ekonomskoj situaciji. Omeden sam, medutim,
          obavezama koje sam prihvatio mnogo pre no sto je uopste bilo
pomena
          o izborima. Moram da putujem u Svajcarsku, na jedan krajnje
ozbiljan
          skup o federalizmu (to putovanje sam, doduse, sveo na samo
jedan
          dan) potom u Johanesburg, na svetski samit o odrzivom razvoju
          konacno u Njujork, na skup nevladinih organizacija u sistemu
UN gde
          cu govoriti 11. septembra i na zasedanju Generalne skupstine
UN, gde
          cu govoriti na otvaranju. Da se razumemo, poziv da govorim bas
na
          otvaranju Generalne skupstine ne dozivljavam kao priznanje
sebi, nego
          kao priznanje ovoj zemlji i njenim gradanima. I ponosim se
time.
          Dakle, prava kampanja, odnosno, kako ste juce napisali, moj
godisnji
          odmor, pocece posle tih putovanja. Naravno, trudicu se da dane
          izmedu iskoristim za odlazak u neki deo Srbije.

          Ukoliko pobedite, hocete li raspustiti skupstinu i time
dovesti do
          parlamentarnih izbora i da li biste mogli da saradujete sa
premijerom
          Zoranom Dindicem, a on je rekao da s Vama moze?

          - Priznajem da ovde imam izvesnu nedoumicu. Premijer Srbije
Zoran
          Dindic jeste rekao, u intervjuu "Vremenu", da bi mogao da
saraduje sa
          mnom, ali je u intervjuu "Spiglu", nekako u isto vreme, dakle,
pre no
          sto sam najavio kandidaturu, kazao da bi moja pobeda na
          predsednickim izborima u Srbiji oznacila pocetak bitke. Ja
mislim da
          nisam tezak covek za saradnju, naprotiv, verovatno sam i
dosadan po
          tome koliko sam predvidljiv, odnosno, koliko se uporno drzim
          dogovorenog. Inace, u Ustavu Srbije, ovom, nazalost, jos
          nepromenjenom, pise da predsednik raspusta Skupstinu na
          obrazlozeni predlog vlade. Da cu se, budem li pobedio na
izborima,
          zalagati za prevremene parlamentarne izbore, kako bi se
razjasnila
          politicka situacija u Srbiji i svi akteri sveli na pravu meru
- to se, valjda,
          podrazumeva.
Ne lupajmo glavu

                                     Ko Vam je najozbiljniji