On Thu, Aug 17, 2006 at 01:38:53PM +0200, Raül Cambeiro wrote:

> El matís no és gens subtil. Les veles estan fixes a lloc, i les podem
> fer córrer amunt i avall apujant-les i abaixant-les. La pilota és un
> objecte que no està fix, que no té cap escala per la qual
> desenvolupar-se. La pilota la pugem i la baixem, com els fitxers.

Diguem que és subtíl quan ho treus de context i ho apliques a un símil que
no estava ideat per contemplar un matís que (suposant que existeixi, cosa que
dubto), només el té el català.

> Fem-li una altra volta. Un instal·lador de persianes pujarà una persiana
> de la furgoneta a casa teva, o del terra fins a dalt del marc de la
> finestra. Fins llavors és un objecte qualsevol, com una pilota. Però un
> cop collada a la paret, la persiana ja no la podrem pujar ni baixar més.
> Ara bé, la podrem apujar i abaixar perquè deixi més o menys espai obert.

Sí, el punt de vista ja l'entenc, però no hi estic d'acord.  Acabo d'enviar
una resposta a l'Ernest explicant de nou el per què (m'estalviaré de tornar-ho
a posar aqui, si no no acabaria mai).

> Segurament no, perquè no cal. Em sembla, emperò, que no deus estar
> d'acord amb la qüestió de l'escala (nivells, guies, carrils...) que hi
> ha en els significats d'apujar i abaixar. No hi podem fer res, doncs.

Sí que podeu.  Per començar, doneu-me una font fiable que ratifiqui el matís
de l'escala com a _únic_ significat del verb abaixar.  L'extrapolació basada
en exemples no em serveix, i més quan entra en contradicció amb el propi
significat al qual els exemples fan referència.

> Però crec que això no és ni una qüestió de fe ni una qüestió
> d'opinió.

Bé, al menys en això estem d'acord.

> Això no treu que et puguis adreçar a l'IEC, al Termcat o algun altre
> grup i els plantegis tot això. A veure si saben trobar la manera de
> fer-t'ho veure.

És una broma oi? :)

--
Robert Millan

My spam trap is [EMAIL PROTECTED]  Note: this address is only intended for
spam harvesters.  Writing to it will get you added to my black list.
subscripci� a http://www.softcatala.org/llistes/