Från: Jan Öhman [mailto:jan_oh...@glocalnet.net]
Skickat: den 27 januari 2014 19:08
Till: Users@sv.libreoffice.org
Ämne: [sv-users] Brevpapper - tips och råd!

Hej!

Funderar på att göra ett standard brevpapper / dokument i Writer.
Finns det några grundläggande regler?
Vad ska man tänka på?

Jag tror att det blir två typer.

Ett brevpapper på en sida.
Kan man få en svag sid-mitt markering (som inte skrivs ut?) Bra att se var
mitten är om man ska skriva ett papper som ska vikas.
Vad är bäst? (enklast att fatta för användaren?) Att använda en helt ny
formatmall med eget namn? (hur man gjorde det) eller modifiera
standardmallen?
Visst kunde man öppna Writer med en förutbestämd egen formatmall?

Den andra mallen ska nog innehålla både innehållsförteckning, sidnumrering
och kanske register mm.
Eventuellt någon form av versionsnummer eller datum. (Hur väljer man datum -
senast ändrad, inte utskriftsdatum?) osv.
Så kommer man till "Rubrik1" "Rubrik2" osv.
Jag tycker inte att rubriker och underrubriker har rätt "snitts" i
LibreOffice.
Men det kanske ska vara så? (eller finns det andra tumregler) Samma sak
gäller förmodligen val av teckensnitt.

//Jan Ö

deleted