Hej

Jag har tittat lite mer på detta fenomen där ordningstal, dvs. 1:a, 2:a, 3:e osv. får suffixet upphöjt till superskript.

Jag undrar om någon vet om det i svenskan kan ses som korrekt att skriva suffixet efter siffran i superskript?

Historiskt sett så hade LibreOffice/OpenOffice bara stöd för att autokorrigera engelska suffix dvs. höja upp suffixet "st" i 1st. Då många språk tycks ha detta som konvention så introducerades funktionen för alla språk som skriver ut suffix efter siffror. Vad jag kan minnas så har jag aldrig sett att man i svenskan höjer upp och tänkte mig att försöka se till att autokorrigeringen av detta tas bort när svenska är valt som språk för texten. Men innan jag gör det vill jag höra mig för så att jag inte ändrar något som egentligen är korrekt.

Med vänlig hälsning
Niklas Johansson