Den 22 juli 2016 12:15 skrev Jan Öhman <jan_oh...@glocalnet.net>:

> Hej!
>
> Har en CSV-fil med 25000 rader och ca. 70 fält.
> ex. på innehåll en liten fil med två fält och två rader
> "0160-1";"Test"
> "0001";"Test1"

När den öppnas med Calk kommer jag alltid fram till rutan "textimport" och
> väljer .:
> - Delningsalternativ = Semikolon
> - Övriga alternativ = Fält inom citattecken som text
>
> Filen öppnas med Calc och innehållet hamnar i rätt cell.
> Allt ser bra ut. 0160-1 och 0001 hamnar i kolumn-A samt texten i kolumn-B
>
> Men det är bara 0001 som formaterats som "text".
> 0160-1, Test och Test1 har formaterats som "antal".

> Det innebär om bindestrecket i 0160-1 tas bort kommer resultatet att bli
> 1601 (inte 01601)

Jag provade med LibreOffice Calc 5.0.5.2 och fick inte alls samma resultat
som du.
Endast nollorna för ”0001” försvann.
Dock, om jag bockade i ”Fält inom citattecken som text” blev alla fält som
ren text, precis som utlovat.

Jag högerklickade på filen → Öppna med… → LibreOffice 5.0 Calc, bockade i
”semikolon” som avgränsare och som sagt ”Fält inom citattecken som text”.
Allt formaterades som text, tack vare att filen har fejkcitattecken (")
runt alla poster. För att skapa textfilen för experimentet kopierade jag
och klistrade in de data som du angivit, så det ska vara exakt samma.

Som teckenuppsättning valde jag naturligtvis Unicode (UTF-8).

> Inte ens om i rutan, där man bestämmer hur importen ska utföras, väljer
> hur fälten ska importeras, lyckas jag få fältet att bli ett genuint text
> fält, genom att markera kolumnerna och ange "text".
>
> (fungerar det i OpenOffice?)
>
> Enda sättet är att sedan filen öppnats, markera kolumnerna och välja .:
> - Format / Celler
> - Fliken "nummer" och välja "Text"
> (men det känns opraktiskt att selektera ur de 70 fälten varje gång filen
> ska granskas)

Finns "-tecken runt alla fält som ska formateras som text (och det gjorde
det ju i ditt exempel), räcker det med att bocka i ”Fält inom citattecken
som text”, som sagt.
Inga konstigheter. Vet inte riktigt hur du bar dig åt.

> //Jan
>
> Gör jag fel eller har jag missuppfattat något?

Ingen aning, för när jag gör som du säger att du gjort får jag inte samma
resultat som du.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg