Hej Jan

Du kan anpassa diverse färginställningar för programmet via Verktyg - Alternativ - LibreOffice - Programmets färger.

Förutsatt att jag tolkar dig rätt så bör första inställningen dokumentbakgrund vara det du söker. Förslagsvis sparar du sedan ett färgschema med den mörka bakgrunden så att du enkelt kan växla mellan dina anpassade färginställningar och standardinställnigarna.

/Niklas

On 2017-03-31 16:49, Jan Öhman wrote:
Hej!

Normalt när jag öppnar ett dokument i Writer är bakgrundsfärgen vit.
Önskar byta "pappers färg" från vit till svart / blå eller ...

Enda sättet jag kom på är att lägga en färgad yta som "bakgrund",
men det blir betydligt svårare att hantera dokumentet i övrigt.

Vill man ändra texten blir oftast bakgrunden aktiverad och det blir lite "knöligt" att redigera...

Finns det något annat sätt att få en färgad bakgrund?

//Jan