VAART-bericht van: "Arnold van Zonneveld" <abvanzonnev...@casema.nl>

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-vaar...@vaart.nl [mailto:owner-vaar...@vaart.nl] Namens Hans
Oomens
Verzonden: zaterdag 26 september 2009 9:38
Aan: va...@vaart.nl
Onderwerp: Re: VAART! Vaart! : Wat moeten we 'schuiven'?

Arnold van Zonneveld:
> De voor de Binnenvaart benodigde relevante info is in veel gevallen o.a.
> te verkrijgen bij: BVB, IVR, EICB, CBS, NEA en last but not least bij:
> accountant, administratiekantoor, bankier, bond en financieel adviseur.
Reactie van Hans Oomens:
O ja?  Weten die iets te zeggen over realistische toekomstverwachtingen, het

aantal in aanbouw en in planning zijnde nieuwbouw? We weten niet eens
hoeveel schepen er ECHT deelnemen aan de markt omdat mensen "vergeten" om
het schip af te melden wanneer het naar de sloop of in de recreatie gaat.
Reactie Arnold van Zonneveld:
Niemand kan de toekomst voorspellen. De toekomstverwachtingen in het BVB
boekje lijken mij echter zeker niet onrealistisch. Het vergeten af te melden
van schepen komt incidenteel voor. Dit zijn echter geen grote aantallen die
het beeld van echt deelnemen aan de markt in belangrijke mate zullen kunnen
verstoren! De genoemde/bekende aantallen schepen naar soort en grote zijn
dan ook slechts een indicatie voor de markt. De groei in de afgelopen jaren
betreft eveneens een indicatie hiervan. Een ieder kan door een belrondje
eenvoudig aan de weet komen hoeveel schepen er ongeveer in aanbouw zijn en
hoeveel er contractueel nog in de pijplijn zitten. En hier afgezet tegen de
economische ontwikkelingen zijn bedrijfsbeleid op maken. Ook walbedrijven
hebben geen exacte aantallen van concurrenten etc. Daar gaat het eveneens om
indicaties van aantallen etc. Het gaat erom of er in een groeimarkt te
weinig tot voldoende scheepsruimte voorhanden is. In een neergaande markt
dient er liefst geen overschot aan scheepsruimte te bestaan. De kwestie van
vraag en aanbod in de markt beïnvloed de marktprijs(vrije marktwerking). De
laatste jaren leken de bomen ondanks de diverse waarschuwingen tot in de
hemel te kunnen groeien. Het ging soms veel te gemakkelijk.
Binnenvaartondernemers werden soms te gemakkelijk beïnvloed door andere
partijen. Ook jaloezie zal hierin een rol kunnen hebben gespeeld. Zowel de
binnenvaartondernemers als de banken hebben hierbij mogelijk onvoldoende
nagedacht over de eventuele gevolgen daarvan. De geschiedenis leert dat na
een economische groeiperiode, steeds weer een (tijdelijke) terugval optreed.
Na elke terugval in het verleden is de economische groei echter steeds weer
toegenomen. Zelfs tot boven die van voor de terugval. Het huidige overschot
aan scheepsruimte als gevolg van de gedaalde wereldhandel kan met enkele
jaren dan ook best weer omslaan in een tekort aan scheepsruimte. Indien dit
bewaarheid wordt zal de toename van scheepsruimte in tegenstelling tot de
afgelopen jaren het geval is geweest, meer gedoseerd dienen plaats te
vinden. Ik mag aannemen/hopen dat de Binnenvaart en de banken etc. hieruit
inmiddels voldoende lering hebben getrokken. Bij investeren, ondernemen en
krediet verlenen lijkt het net als bij beleggen: "Behaalde resultaten in het
verleden bieden geen garantie voor de toekomst".

Arnold van Zonneveld:
> Het BVB heeft dit jaar overigens een interessant boekje uitgebracht over
> "Waardevol Transport", hetgeen op de website van het BVB is te downloaden.
> www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl
Reactie van Hans Oomens:
En dat soort mooie voorspellingen heeft nou net ngeleid tot het
ongebreidelde optimisme bij ondernemers en financiers.
Reactie van Arnold van Zonneveld:
Een ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. In mijn optiek is het door
jou genoemde ongebreidelde optimisme meer het gevolg geweest van de
economische groei in de afgelopen jaren. Op basis waarvan zonder al te veel
nadenken beslissingen zijn genomen.

Arnold van Zonneveld:
> [...]
> Ook de prognose t/m het jaar 2030, welke t.o.v. voor de huidige crisis een
> groei voor de Europese Binnenvaart van tenminste 38% laat zien is zeker
> interessant te noemen. Voorts kan ik mij volledig vinden in het naschrift
> op pagina 3 van dit boekje!
> De Binnenvaart zal naar mijn overtuiging na het overleven van de huidige
> crisis weer sterker kunnen worden als ooit tevoren! De snelheid daarvan is
> naar alle waarschijnlijkheid sterk afhankelijk van de broodnodige
> bereidheid tot diepgaande samenwerking op alle fronten en geledingen
Reactie van Hans Oomens:
Ja, ja, dat is allemaal wel zo. Ook in de nieuwe NEA cijfers ziet die
prognose er zo uit.  Maar wie had dan deze dip voorspeld? En ook het BVB
kan - ook nu niet-  precies aangeven welke schepen, hoe groot, hoeveel er
nog in bestelling zijn. Dat kan niemand in dit land. Alleen de SI en de
gezamelijke banken zouden die info kunnen geven maar doen het niet of veel
te globaal.
Mede hierdoor komt de ondernemende inidividualistische  ondernemer al snel
op het idee om ook zijn graantje in de vaart de rbinnenvaart mee te pikken.
Enne uitgaande van die bestaande prognoses moeten we nu allemaal een nieuwe
bestellen want over twee jaar zij die beslist allemaal nodig.
Reactie van Arnold van Zonneveld:
Elke ondernemer dient ondanks economische voorspoed rekening
te houden met een (snel) opkomende economische dip, ook al is deze niet
voorspeld.
George Rensen heeft afgelopen week in een artikel in "Schuttevaer" reeds
gesproken over aantallen schepen in bestelling. Diverse ondernemers zullen
gelet op de crisis naar verwachting trachten onder hun nieuwbouwcontract uit
te kunnen komen. Meerdere ondernemers zullen het door hen bestelde casco op
last van hun bank niet kunnen afnemen omdat niet aan bepaalde voorwaarden
is/wordt voldaan. Ook gaan meerdere casco's vooralsnog onafgebouwd in de
hoek in afwachting van betere tijden. Voorts zullen meerdere
cascoleveranciers mogelijk blijven zitten met door hen op voorhand bestelde
casco's, welke nog niet zijn verkocht. Of zij moeten een
ontsnappingsclausule hebben in hun contract met de desbetreffende
scheepswerven.
Overigens zijn er inderdaad ondernemers die in een dipperiode tegen een
lagere prijs investeren, om na de dipperiode hiervan juist te kunnen
profiteren!  Dit vooruit zien is ook ondernemen!

Goed weekend en vriendelijke groet,

Arnold van Zonneveld
Sunfield Shipping/Advies
sunfieldadv...@casema.nl