El Dissabte 21 Maig 2005 16:11, Javier Cuchí va escriure:
> En/na Benjamí Villoslada ha escrit:
>
> Ah! Heus aquí un bon problema... del desenvolupador, que no de l'usuari.

L'usuari també els ha de pagar amb doblers i temps d'adaptació a una nova
interfície.

Canviar d'entorns DOS a Windows no va ser pas fàcil, faltaven dits, amb la mà
ocupada per la rata.

> I és clar! Tú mateix ho dius: "usuaris avançats".

No volia dir tant avançats com veig que he transmès :) Em referia als que fan
alguna plantilla.  Això que s'apren als cursets bàsics i que Microsoft
insisteix que tothom hauria d'usar.

> Inclús avui, fora de la feina, a casa
> meva, no puc viure 100 per 100 en lliure, perquè sempre hi ha algun
> element dels ferros que em punxa

És la part més complicada.  Es soluciona amb l'ajuda dels fabricants, perquè
amb el maquinari no hi ha gaire abstracció genèrica possible.

Els fabricants passen del programari lliure perquè tenen acords mals
d'explicar amb MS (es poden llegir a força llocs, entre ells al Michael
minute de can Linspire quan va intentar col·locar la seva cosa a Dell).  «Qui
té el cul llogat no pot seure quan vol», diem a Mallorca, i ells no poden fer
el que volen.  Per això no ens queda altre remei que comprar amb molta cura,
com si es fos al·lèrgic a alguna cosa --guardant les distàncies, no és una
analogia sinó una metàfora.  Jo sempre miro la SuSE hardware database abans
de fer res.  Compro a PC City que donen 15 dies per tornar el que sigui sense
preguntar.  Els hi vaig demanar: "també si és perquè no va en Linux i la
caixa no diu Linux a les especificacions?  Sí. Vaig carregar una tarja de TV
i ràdio Pinnacle que va anar a la primera amb una SuSE.

La meva SMC PCMICIA WiFi funciona molt bé en GNU/Linux (SuSE, Ubuntu) i fatal
en XP (talls constants d'un parell de segons, impossible fer cap SSH contra
enlloc sense perdre els nervis).

L'altre dia va costar una feinada fer funcionar una 3Com a un W2000.  Em van
telefonar: "tu que ets informàtic".  Que si cercar drivers, que si la tarja
ja no es venia i estava a un racó de 3com.com.  Al final, després de mirar
per tot, només va funcionar posant clau wep al Access Point i la tarja.
Sense clau passa de tot.

Aquest acudit no parla pas de problemes de GNU/Linux:
http://www.lanacion.com.ar/anexos/imagen/05/362673.JPG

D'aquesta plana, 3 de 4 són directament problemes del Windows i no de la
informàtica: http://www.eljueves.es/revista/numeros/1454/preview4.asp

Sovint tenc la impressió de que la memòria dels problemes del Windows és més
curta que la meteorològica :)

> la gent vol invertir la seva molta o poca capacitat per complicar-se la
> vida en altres qüestions que no són el programari.

El programari no és el que voldria 'la gent' sinó el que és i amb els perills
que té si no es vigilen les llibertats.

Avui a la xerrada del Fòrum Social de Mallorca (han organitzat un Portoalegre
en petit :) una senyora al final, a les preguntes, es demanava com ens hem
deixat fer tot això.  Per la percepció que hi ha del programari, li he dit.
Però afortunadament hi havia altres persones que la tenien més elaborada, la
percepció i ara tenim programari lliure. Cal explicar-los-hi. Si no ho fem
nosaltres, no ho farà ningú.  Just abans d'acabar la xerrada el hi havia
llegit això:

«El «código» es la tecnología que hace que los ordenadores funcionen. Esté
inscrito en el software o grabado en el hardware, es el conjunto de
instrucciones, primero escritas como palabras, que dirigen la funcionalidad
de las máquinas. Estas máquinas (ordenadores) definen y controlan cada vez
más nuestras vidas. Determinan cómo se conectan los teléfonos y qué aparece
en el televisor. Deciden si el vídeo puede enviarse por banda ancha hasta un
ordenador. Controlan la información que un ordenador remite al fabricante.
Estas máquinas nos dirigen. El código dirige estas máquinas.

¿Qué control deberíamos tener sobre el código? ¿Qué comprensión? ¿Qué libertad
debería haber para neutralizar el control que permite? ¿Qué poder?»

http://solucio.com/mirrors/softlibre/softlibre004.html

Tots han sortit carregats amb la darrera Ubuntu.  Un fontaner n'ha agafat 10
per repartir-les.

> I està en el seu
> dret. El problema no és la gent, el problema és que el programari
> lliure, sobretot el Linux, està encara massa "enginyeritzat"

El maquinari sí perquè no és pas fàcil, és com és.  Ho està per tot, però.  La
diferència és que ells tenen l'ajuda dels fabricants (que falla com en
aquella 3Com i quan passa es veu què hi ha realment darrere) i nosaltres no.
Però no és problema nostre, sinó dels fabricants i hi ha molta feina per fer
amb ells.

> i els
> desenvolupadors encara no han arribat a la fase de pensar en la
> "marujilla" com a segment client.

En programari sí.  Ha costat, però s'ha de reconèixer l'esforç.  Sovint em
quedo parat amb detalls de programes d'ús massiu, com KMail.  Escrius adjunt,
annex al missatge i fas enviar i diu "ei, que parles d'un annex que no has
annexat!".  D'aquest estil n'hi ha moltes.

> [...]
> està en corva descendent. El programari lliure s'ha fet adult i ja s'ha
> acabat -tristament, si vols, d'acord- la fase romàntica de
> l'alliberament. Ara ja som a la fase de la Cambra de comerç; els
> arguments Stallman s'han acabat i el programari lliure entra en
> l'argumentari ESADE/IESE; fastigós, plenament d'acord, però és el camí
> natural en la societat moderna: o aquest o el cementiri dels elefants. I
> en el tema diners, el programari lliure també pot parlar en veu molt
> alta. Si no fós així, moriria. Malhauradament, però moriria.

No ho crec pas que mori. Èpoques pitjors va passar als 80 i mira-te'l com està
ara, el bit lliure.

Per descomptat tots aquests que dius poden fer tant negoci com vulguin, no són
cap anatema.  Però  amb unes altres regles de joc.  El programari lliure
sobreviurà les acceptin o no, les regles.  Si no ho fan,  són ells els que no
sobreviuran, perquè el programari lliure és la millor oferta *per l'usuari* i
ningú informat estarà per orgues de privacions.

És la llei de la oferta i la demanda pura i dura --també prou 'moderna'.
Basta amb que el consumidor estigui informat.  Ho estarà poc a poc.  Que no
ho estigui ara tampoc no és excepcional: sovint passa que els nous productes
són un festival d'entabanadors. El programari, massa nou encara, no ha estat
una excepció i ha donat lloc a una cosa privativa que no acceptaríem en cap
altre producte ni contracte social pels que sí hi ha paladar.  És
responsabilitat nostra informar-los, perquè hi ha coses que només estan
segures quan hi ha algú disposat a defensar-les.

--
Benjamí
http://weblog.bitassa.net

.