El Diumenge 04 Febrer 2007 12:39, Javier Cuchí Burgos va escriure:
> Mentrestant no aconseguim que neixi una voluntat política FERMA, CLARA I
> INEQUÍVOCA d'implantació del PL a les administracions públiques, debatre
> sobre el contingut d'una distro o sobre quina és millor, és -i perdoneu-
> una manera com qualsevol altra de fer passar l'estona.

Vols dir que mentre un grup parla d'això no es fa res més?  Un poc allò de
caminar i mastegar xiclet :) Ho dic perquè si mentre hi ha usuaris més
avançats que parlen de distros, potser s'estan fent altres coses que no són
tant visibles.  Que no ho se, només deman.

Despus ahir parlava amb un al·lot que va estar al pinyol d'una migració
radical de programari lliure a una empresa.  Des de «dalt» van decidir
canviar-ho tot i s'hi posaren.  Van tenir problemes i recularen.  Fou prou
sonat, perquè la empresa no és pas petita ni desconeguda. Sovint s'ha
presentat com un cas de fracas, i per això vaig aprofitar per a demanar-li
detalls. Em contà el que m'imaginava: no tingueren grans problemes tècnics
(*) però sí psicològics. Li vaig contar que en saber de la decisió de
migració, quan la firmaren, tot d'una vaig preguntar «quants psicòlegs hi
participaran?» a qui m'ho digué.  Cal que siguin més que informàtics, em va
dir que sí ... en registre de conya, perquè ningú no ho fa.

Si a un pla de migració no hi ha psicòlegs, aleshores serà lenta.

(*) Hi hagué un parell de problemes tècnics sorpresa amb alguns paquets clau
que fallaven quan estaven sotmesos a la càrrega de feina a aquella empresa
(gran).  Això també necessita psicòlegs, però pels informatics. I reeducació
del sector.  Sovint afrontam els projectes de programari lliure talment els
projectes de programari privatiu: si hi ha problemes *només* és
cosa "d'ells".  Un equip per un gran projecte cal comptar amb hackers que no
li tenguin manies al codi.  Aprofitar aquests casos per a millorar el
projecte.  Que no tinguem cap xarxa professional com sí tenen a MS, Cisco,
Oracle o SAP és un altre qüestió que va contra nosaltres, però no és un
problema tècnic, sinó social.  La cosa social és molt més lenta d'adobar que
no pas la tècnica.

També tingueren problemes amb els fulls de càlcul: eren uns usuaris
tremendament avançats del Excel i algunes coses d'ús diari simplement no es
podien fer amb OOo Calc.  No era fàcil modificar l'OOo ni replantejar el
problema per a fer aquella feina amb nou programari a mida, canviar el «work
flow».  En aquests casos cal ser pràctic: en què beneficia als nostres
objectius, favorables al programari lliure, no permetre l'ús temporal d'Excel
*mentre no tinguem un substitut lliure*?  Reconèixer que la migració no és
tant radical i no posar el dit a la nafra per què encara hi ha Excel.  No és
pràctic per als nostres objectius bandejar un programa privatiu del que
encara no podem oferir substitut lliure --alerta, això tampoc no comporta
fer-se distribuïdor d'Excel, ja s'ho faran.  És molt més útil cercar com
aconseguir el substitut.

--
Benjamí
http://blog.bitassa.cat