En/na Miquel Fontanella Prieto ha escrit:

> Fixa't en les taules estadístiques que surten al text que t'adjuntam
> al mail. Les fonts són de l'Instituto de Estudios Fiscales i surten
> d'un estudi anomenat "ocupación, salarios y pensiones". L'autora de
> les taules i del text és Maria Jesús Izquierdo, professora de
> sociologia. de la Universitat Autònoma de Barcelona

Tanta diferència també sempre m'ha estranyat. Sí que crec que en general
les dones cobren menys que els homes.
De fet, dins el capitalisme, forma part de l'oferta i la demanda. Per
una part l'atur femení és més gran o sigui hi ha més oferta i per tant,
les dones són "més barates". També hi ha el fet que gran part de les
dones tenen la feina com a un complement de salari a la llar, per tant
s'aconformen amb menys.

Però això pot justificar un menor salari però no molt menor.

Quan s'analitza la massa salarial de tots els homes i totes les dones
d'un determinat territori i es divideix per nombre de treballadors i de
treballadores, per obtenir el salari per càpita, ens dóna un salari
masculí molt més alt, però no es te en compte diferents coses. De
mitjana hi ha una proporció d'homes amb treballs qualificats mes alts.
Hi ha una proporció molt més alta de dones amb treball parcial, de 25
hores a la setmana, per exemple. Lògicament cobraran menys.

Però això de fent la mateixa feina i horaris un home cobri molt més que
una dona, no m'entra. Hauria de veure l'estudi i escollir a l'atzar un
parell d'exemples i veure que és veritat.

En el meu cas, tinc ara tres persones assalariades. Treball de ferro,
soldadura, tallaferro(que bé que queda :-) ), etc. Dues treballadores
(sí, atípic), i un xicot. El que cobra menys és ell, ja que és el més nou.

Ignasi