Bon dia,

Sóc nou en aquesta llista. Em presente. Em dic Jaume Ortolà, i estic
interessat a col·laborar en Apertium en els parells de traducció que
inclouen el català.

Tinc alguna experiència en Apertium, però no és sistemàtica. Sí que he
treballat molt en altres projectes relacionats amb el català: el corrector
LanguageTool en català [1], i unes eines per a generar diccionaris de
català en diferents formats [2].

Entrant ja en matèria, us explique una de les coses que he fet. He provat
de generar tots els adjectius que tinc en el diccionari en el format
d'Apertium. Funciona sense problemes. El resultat el teniu ací:
https://raw.githubusercontent.com/Softcatala/catalan-dict-to
ols/master/resultats/apertium/adj-languagetool-format-apertium.txt

En el diccionari monolingüe català d'Apertium ara hi ha uns 6.000
adjectius. Jo n'he generat 26.000, i n'han quedat 422 sense paradigma. Amb
alguns retocs aquests 422 es poden reduir prou. Però també n'hi ha molts
que són irregulars i que requeririen un paradigma propi nou en Apertium
(que podem generar automàticament). Hi ha alguna petita diferència en
l'organització dels paradigmes. Jo els augmentatius -íssim els tinc ara en
lemes separats.

Puc fer el mateix amb els noms. En altres categories gramaticals com els
verbs, en principi, no té tant d'interès, més enllà de comprovar
inconsistències entre diccionaris.

En castellà o en altres llengües, es podria intentar fer coses similars.

L'objectiu de tot això és automatitzar al màxim la introducció de paraules
noves en els diccionaris, de manera que puguem destinar el temps a la
revisió dels casos més difícils.

Salutacions,
Jaume Ortolà

[1] https://github.com/languagetool-org/languagetool