On Mon, 20 Mar 2006, Anita og Palle <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Har kogt noget malt og målt en OG på 1080 omstukket efter en uge og målt til
> 1030 nu er der gået endnu en uge og den ligger stadig på 1030. der kommer kun
> "blob" fra den når jeg har flytte lidt rundt på den. er den færdiggæret og
> kan jeg fylde den på flasker og isåfald bliver det en sød øl ?

Hvis gravity ikke har ændret sig i en uge kan du godt regne med at den
er gæret færdig, selvom FG på 1.030 er meget højt.

Nu skriver du at du har kogt noget malt - har du rent faktisk kogt
malten, eller har du varmet den op til ca 67 grader, filtreret, og
derefter kogt den tiloversblevne urt? Hvis du har kogt det hele er det
muligt du har fået dannet en del ikke-forgærbart sukker og måske har en
masse stivelse i det færdige øl.

Du må aldrig koge malt (med mindre du laver en særlig decoction
mæskning)

--
Jan Chrillesen <jan (at) chrillesen.dk> - Brygger i Brabrand (postnr 8220)
Håndbrygger i eller omkring Århus? Check http://www.8000bryg.dk/