Hej Jess,

Lige et par kommentarer til dine punkter:

Skal havregrynene forbehandles på nogen måde? (jeg har hørt lidt forskellige meninger om dette)

 Havre skal gelatineres for at enzymerne kan komme i gang med at omdanne stivelsen til sukkerarter. Det gør du ved at koge havren (i rigeligt vand) ca. 1 time.

Hvilken indflydelse har havregryn på øllens smag?

Det skulle give en øllet en cremet blød smag. Det har ikke skumdannende effekt - tværtimod virker det skumdæmpende, pga. olierne i havren. (det er byg der virker skumfremmende)

Du kan læse mere om temaet ”Oatmeal stout” herunder.

http://byo.com/feature/305.html

Mvh,

Jørgen