Jeg bruger en 15 m (så vidt jeg husker) lang kobber immersions køler. Den kan køle 25 l kogende urt ned til 20 grader på 5 minutter. Jeg har ikke kølet til en lavere temp end 16 grader og det tog vel en 2-3 minutter ekstra.

Mvh Fritz 9000

Steen Jakobsen skrev:

Hej bryggere.

Jeg har siddet og kigget på materialepriser på dele til dels en hjemmelavet
modstrømskøler dels en hjemmelavet immersion chiller, og er kommet frem til
at der ikke er så meget at spare i forhold til Lund´s modstrømskøler.
Jeg har derfor næsten droppet den hjemmelavede modstrømskøler og vakler nu
mellem de to andre muligheder.
Så er mit spørgsmål. Er der nogen der ved hvad der er mest effektivt og er
der reelt ret meget forskel? Også om der er meget forskel i vandforbruget.
Så vidt jeg kan se er Lund´s køler lavet af rustfrit stål som jo ikke leder
varmen helt så godt som kobber. Er der nogen der har den som vil fortælle om
deres erfaringer?

Mvh, Steen.

To get off the list, send a blank mail to [EMAIL PROTECTED]

Frameld fra listen, send en tom mail til [EMAIL PROTECTED]