> Spørgsmål fra nybegynder (ikke brygget endnu):     Jeg har købt en "Tørret
overgær SAFALE S-04 (English Ale) DCL-gær" men ved ikke, om jeg skal lave en
gærstarter til min IPA bryg. Nogle skriver at det afhænger af gæren.     Så
skal jeg lave en gærstarter eller er det ikke nødvendigt ?  Er der forskel
på gærmængden der skal tilsættes, hvis man ikke laver gærstarter ?

Til lykke med din nye hobby.

Du behøver ikke lave gærstarter med en pakke tørgær, forudsat at du ikke
laver over 20 - 25 l øl. Du skal bare hælde posens indhold i en kop (gerne
kogt) lunkent vand og lade det stå. Efter en halv time skal du så røre det
op, og så er gæren klar.

Grunden til fremgangsmåden er at hvis gæren suger vand for hurtigt slår man
for mange celler i hjel. Det er endnu værre hvis der er en høj sukker
koncentration, som i urt.

/Per