Hej Peter.

Din ven lider vist desværre af "Matas-syndrom". Et inficeret bryg kan
godt indeholde nok mælkesyrebakterier til at sætte lidt fut i maven, men
værre er det ikke.

Vedr. Methanol, tjah.

Ingen håndbrygger kan under nogen omstændigheder fremstille et bryg,
heller ikke ved en fejl, der har en nævneværdig mængde Methanol i sig.
Som navnet hentyder er det altså TRÆ-sprit vi snakker om. Alle spiselige
sukkerarter forgæres til næsten ren Ethanol. Hvis han er så bange for
det, bør han holde sig væk fra rugbrød, ost og spiritus.

Ang. at undgå at tappe destillatet af før det når 93 grader, så er det
altså "fusel", og ikke Methanol vi snakker om. Fusel, der er et mix
forskellige uønskede olier og kemiske forbindelser, er ufarligt, men kan
give nogen gevaldige tømmermænd. Derfor kul-renser og destillerer man
min. 3 gange.

Den tommelfinger-regel, din stakkels ven kan bruge om øl, vin og mælk
(men ikke ost), er at hvis det lugter som, ser ud som, og smager som...så
kan han roligt tage et glas mere.

Der var i 70érne en del "Matas-hjemmebryggere", der nægtede at hælde en
infektion i kloakken, og drak lortet, selvom de nok skulle have nøjedes
med et par glas. Jo, det har jeg ski da prøvet at få lidt fut-mave af.

Om den gamle traver om at blive blind, så er her en regel der er værd at
huske:
Hvis nogen du ikke stoler på vil sælge dig billig sprit, så er det på
eget ansvar at du drikker det.
Man kan nemlig ikke smage forskel på Meth. og Eth.

Man KAN blive blind af øl, hvis man hælder det i øjnene...tit.

Bryggelig Hilsen Sjaketten