Jooo men...hvor originalt dansk vil du have det? Mjød kan brygges
akkurat ligesom vin :-! , men er så ikke nær så sjovt.
Her er pendanten til Zymergy ---->   http://www.gotmead.com/
En dansk side med en opskrift---->  h
ttp://www.mjodvitnir.dk/mjodopskrift.php

Jeg har brugt almindelig bagegær, da det er mest originalt, og kan gære
højt op. Desværre tager det 3-4 måneder om at falde til bunds bagefter.
Men den får den rigtige smag, ikke som portvin, vin eller øl, men sin
helt egen smag. Og så må alle øl-feinsmeckere sige lige hvad de vil. Vil
de have en anden gær, så fred være med dem.

Honning kan blandes i ratio 1 honning til 2 vand.( Giver 14% vol. plus
lidt restsødme. )Del honningen op i 3 portioner, som hver tilsættes med
4 dage imellem. Kog dette i ½ time, hvor du skummer det hvide snask af,
da dette ellers gør mjøden grumset. Køl af og tilsæt et brev bagegær
eller portvinsgær. Bruger du alm. gær, kan dette smøres på et stykke
ristet toast, vendes på hovedet og lægges forsigtigt på overfladen.

Ellers kan jeg anbefale at tilsætte skrællen af 2 øko-citroner,og lidt
dadel-sirup fra din tyrkiske købmand, og ryst flasken GRUNDIGT hver dag
i 14 dage for at få CO2én ud af brygget. Jeg tror at amerikanske humler
passer bedst til mjød, da de har mere citrus over sig.

Hvis du har en mørk kælder at stille den væk i, i et års tid kan det
varmt anbefales.

PS: ( Det er kun blomsten, fra mjødurt, du skal bruge, og den er stærk!
Den høstes her sidst i juli. Fra Silkeborg kan den ses i flere og flere
i grøftekanter, jo længere vestover du kommer. De ligner gule lys og
hørmer sødt og krydret. )

Der florerer en 1700-tals opskrift på nettet, jeg ikke kan anbefale for
begyndere, og hvad angår krydderier, tjah. De blev mest brugt i gamle
dage til at gemme den grimme smag, fra et forfejlet eller tyndt bryg. Så
hellere lidt cara-malte i.

Have a hygli´ brew.

Sjaketten