Du vil aldrig kunne lave håndbryg der er lige så godt som Heineken og
Carlsberg til 3 kr. pr. liter. Når du har lagt 600kr. for udstyret
skal der allerede brygges rigtig mange liter for at man kan tale om
billig øl. Du skal gøre det fordi du gerne vil lave bedre øl, øl efter
egen smag, eller fordi du synes det er sjovt at have dit eget øl.
Du skal være opmærksom på at pilsnerøl som Carlsberg kræver meget
præcis temperaturstyring, og dermed at du har en kummefryser du bruger
til brygning.
Ale-typer er lettere at brygge da de skal gære ved stuetemperatur. En
almindelig standardudgave er Min Første Ale, som både er beskrevet på
Brygladens side og på haandbryg.dk under opskrifter. Prøv at tage i
Brugsen og køb en Refsvindinge Ale nr. 16, en Willemoes Ale og en
Fullers London Pride. Så har du et indtryk af hvad det er.