Det er bestemt ikke nødvendig, det viste refraktometer måler op til 140
Oechsle eller OG = 1,140.

100 Oechsle giver med en hurtig udregning omkring 13,8 % alc. (har ikke
lige listen her) så 140 Oe er da vist højt nok til de fleste øl ?

Scala aflæsningen er lidt speciel, det er noget med brydningsindex osv.
Men en aflæsning af OG = 1,070 ser sådan ud:

http://www.winemanager.com/slarsen/Lidtvinkemi Image8.jpg
[http://www.winemanager.com/slarsen/Lidtvinkemi%20Image8.jpg]

MVH

Søren Larsen

Esben Mose Hansen <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> De
> vores
> Både OG og

> hvis du
>
> Jeg ejer ikke sådan en selv, men jeg har ofte tænkt på om man ikke
> kan lave en
> udtynding i sådanne tilfælde. Altså fortynde på med postevand til
> f.eks. 5
> gange volumen, og så måle det? En måling på f.eks. 1020 skulle så
> svare til
> 1100.
>
> --
> med venlig hilsen, Esben

> [...]

TDC Bredbånd for 0 kr.
- Spar 695 kr. Se http://tdc.dk/freemailtilbud/

Denne mail er sendt via Mail på TDC Online
- Læs mere om TDC's mailtjeneste på http://mail.tdconline.dk/